jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Våra resor

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 maj 2011 20:50

Vi hade sedan länge planerat att stanna i Storfors på resan mot Östersund för att köpa dammsugare på OKQ8 där. Vi stannade nämligen till där på en resa förra sensommaren och blev förvånade över storleken på dessa godsaker - jättestora. Men vi tog oss fram snabbare än beräknat och de hade inte hunnit öppna och vi kände inte att vi hade tid att vänta. Eftersom vi behövde tanka irrade vi oss istället in i Filipstad och hade turen att köra rakt på en OK-mack som sålde just dessa smaskiga och STOOOORA dammsugare!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 april 2011 18:50

Imorse, efter ännu en underbar hotellfrukost, checkade vi ut från hotellet, och påbörjade resan hem. Och är man i dessa trakter så gäller det att passa på - det blev en till vända till Ullared!

Men den här gången gick aldrig vi in på Gekås utan höll oss till affärerna utanför. Och självklart går det att hitta fynd där också.

Vi hittade billiga soffkuddar, sommarskor, ljus och sedan har vi alltid varit nyfikna på vad det är för present man får på Martin shop om man tar med annonsen från tidningen Ulla dit. Och nu vet vi det...

Vi köpte också ett massageljus med vaniljdoft. Tänd ljuset, ljusoljan värms och den ska vi sedan använda som en varm massageolja. Blir säkert mycket skönt!

Vi lämnade dessa ljuvliga shoppingtrakter och for vidare för lunchstopp på osterian Falbygdens ost. Där frossade hela sällskapet i en massa ost - i natt blir vi nog attackerade av möss!

Efter denna goda måltid delade sällskapet på sig och norrlänningarna och den ingifta norrländskan for vidare mot den stora turistattraktionen Hornborgasjön.

För vissa är dessa tranor en otrolig upplevelse medan andra tycker att dessa långbenta fjäderfän är otroligt överskattade... Många tranor var det i alla fall.

Nöjda och belåtna efter ett litet äventyr styrde vi sedan Opeln hemåt för uppackning och återhämtning i soffan. Helt klart är i alla fall att vi fick en jättetrevlig minisemester tillsammans allihop. När åker vi nästa gång...? Till Ullared alltså.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 mars 2011 11:29

Stairway to breakfast.

Restaurangen på hotellet ligger en trappa upp med underbar utsikt över den långa bryggan och havet förstås. Vi njöt av en underbar frukostbuffé, och en medsmugglad Coca-Cola...

Som dukat för frukost.

Vi var och tog om frukost flera gånger, det fanns ju så mycket gott att välja bland. Det var en stadig frukost det!

Alle man till bords!

Klart att en prins ska ha prinskorv! Kan man inte ta sig till frukostbordet, får frukostbordet komma till honom...

Prinsens frukost...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 mars 2011 07:55

Tidigt igår morse startade den sedan länge planerade resan till Ullared med övernattning på Hotell Strandbaden (tidigare Elite). Hela sällskapet stannade till vid Isaberg och åt lite matsäck innan resan fortsatte. Sitta där och äta äggmackor när man kan vara på Gekås och shoppa?!

När Nalle var välrastad rusade jag efter de andra in i varuhuset. Förvånades över att det faktiskt var mycket folk så här mitt i veckan under "lågsäsong". Men det stod flera bussar på parkeringen.

Herrarna i sällskapet, om man bortser från Jon, var väl de som var minst intresserade av att knalla omkring i varuhuset. Men några ska ju vara bänkvärmare också...

I utgången, hos väktarna, hämtade Jon ut en rullstol så att han något smidigare kunde ta sig runt.

När vi hittat allt och lite till och kunde ha hittat ännu mer lämnade vi Ullared och begav oss istället mot Falkenberg. I centrum åt vi lunch, några åt kinamat och några pizza. Alla var nöjda!

Jag fick för mig att köpa trisslotter på Pressbyrån i väntan på att alla skulle bli färdiga. Och fick visa leg!!! Andra gången på kort tid nu, sist var det på Systemet. För att köpa lotter måste man vara 18 år - det är elva år sedan jag fyllde 18. Hur gammal ser jag ut att vara egentligen...?

Sedan var det dags för incheckning på hotellet, som inte längre är en del av Elitekedjan. Även om alla bevis inte är helt bortsopade än.

Jag och Jon, och Nalle också för den delen, har bott på det här hotellet flera gånger. Vi tycker att hotellet är underbart men miljön omkring är ändå bäst. På andra sidan om hotellet ligger den långa vackra Skrea strand.

Och i samma byggnad som hotellet ligger Klitterbadet. Och vad passar bättre efter en lång resa och shopping än lite spaliknande upplevelser. På med nya bikinin! Vi bubblade i poolen...

Vi njöt på de härliga uppvärmda stenstolarna. Det här är obeskrivligt skönt!

Vi var också in en sväng i ångbastun...

Det var verkligen skönt att slappna av i kropp och själ efter den långa dagen.

I natt har vi sovit så där. Jon har haft problem att sova med aircast-skyddet på. Han beskrev det som att försöka sova med hälen på en kniv... Men jag och Nalle har sovit och vid sextiden var vi ut en sväng. Nu väntar en god hotellfrukost med den ljuvliga utsikten från restaurangen. Tyvärr ser det mulet ut och regn verkar vara på väg... Men vi kan ju alltid åka och shoppa igen! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 november 2010 16:54

Vi vandrade runt lite hastigt och lustigt i Karlstads centrum. Hälsade på Sola i Karlstad och solen sken faktiskt under vårt besök. Men det var väldigt kallt, blåste så kyligt, men det var inte alls lika mycket snö här som i Fagersanna. Nils Ferlin stod kvar och även här kommer "tryck för grönt"-grejerna hemifrån Tibro.

Det var betydligt mycket varmare när vi var här i maj 2008...

Lunchade på The Kebab House som har blivit lite utav en favorit när vi är i Karlstad. Utanför ser det ganska trist ut, och även när man kommer fram för att beställa är inredningen lite mörk och dyster. Men går man rakt igenom hela restaurangen kommer man ut på en ljusare yta med glastak, charmiga lyktor och trevlig inredning.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 november 2010 16:43

På det här hotellet, Scandic Klarälven, bodde vi, knappa tio minuter från Löfbergs lila arena. Vi var inte på hotellet så värst mycket men hann i alla fall kika till relaxavdelningen och Jon tog några simtag och besökte bastun.

Jag kikade också till bassängen men några poliser på utbildning verkade inte riktigt ha förstått att det var gemensam bastu och var nakna. Nog hade det varit trevligt men jag och Nalle hade det ganska mysigt i sängen på rummet också...

Hotellfrukost är bland det bästa med att bo på hotell och här fanns det mycket att välja på. Min frukost är på bilden i mitten och Jons är längst till vänster. Bara skoja... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 oktober 2010 12:50

Nu är vi på väg hem! Halv fem lämnade vi ett kylslaget Långnäs och ställde in GPS:en på först Själevad och sedan Fagersanna.

Vi rastade första gången söder om Umeå i Torsmyrans naturreservat. I Örnsköldsvik körde vi förbi hoppbacken och sen var vi snart i Själevad, där vi hämtade upp Kristina, och fotade den fina kyrkan. I trakterna kring Sundsvall står det gigantiska Y:et vid vägen.

Det blir ju ett antal timmar i bilen så det gäller att underhålla sig. Kristina virkade en lila snygg mössa till Jenny och hon har börjat på vantar också.

Det blåste 10 m/s när vi körde över Höga kusten-bron så det gällde att hålla i ratten. Underbar utsikt från detta världsarv!

Vi prövade lyckan i Gnarp men den här gången var det nit på alla trisslotterna men åt god mat på Charlie's Pizzeria.

Nu kör vi på E4:an i närheten av Njutånger och har fruktansvärt långt kvar, 46 mil... Men vi har väder och humör med oss så det ska nog gå bra.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 oktober 2010 20:50

Ja, vi ser väl ganska normala ut men den där hunden vi har ser ju inte klok ut ibland!

Resan har närmat sig sitt slut och återigen är väskan packad, men den här gången för hemfärd. Kalaset är över och flaggan är halad. Inatt klockan tre ringer alarmet och så fort vi är klara därefter beger vi oss hemåt.

Vi har fått uppleva några härliga dagar och träffat många trevliga människor. Det blir många minnen som vi tar med oss tillbaka, och några extra kilo - men som vanligt var det mycket god mat.

Tack för den här gången så får vi hoppas att vi ses snart igen!

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!