jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under augusti 2014

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 augusti 2014 23:45

(Vid köksbordet.)


Jon: "Yksi, kaksi, kolme."


Ian: "Byxi, taxi, gå ne'."


Slut för idag och tack för idag...

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 augusti 2014 16:01

Idag har vi tagit det väldigt lugnt för att vara vi. Bara lite pyssel här och lite pyssel där och en promenad till Ånaplan för att skänka en slant till Barncancerfonden/Antons Hjältar.

Där anordnades Dance for Hope och det skakades loss med Zumba och Shabaam samt Body Combat. Detta säger oss inte så mycket alls, och någon dans blev det inte heller för oss, men Ian var väldigt fascinerad av arrangemanget och stod länge och väl och tittade på.



Isa har haft en sovdag idag och har inte alls gjort så mycket väsen av sig. Vi får väl hoppas att det inte är något som rubbar nattsömnen för hon sover faktiskt ganska bra om nätterna. Det blir som oftast bara en amning varje natt. Och det var helt okej tyckte BVC, förutsatt att hon fortsätter att gå upp i vikt, annars skulle vi väcka på henne.

Dagen är ju inte slut än men här sitter jag, Isa sover i vagnen efter promenad, Nalle slappar i trädgården och Ian underhåller Jon i lekstugan, så truppen är inte samlad för någon aktivitet. Och förresten så sitter jag ganska bra här... :) /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 augusti 2014 15:40


Ja, något ville vi komma iväg på denna småkyliga och mulna lördag så vi hamnade i Brevik. Flera bakluckor stod öppna och vi knallade omkring, eller som i Ians fall sprang... Några större inköp blev det dock inte på loppisen, men vi kom iväg en liten sväng på något kul. Nu får det bli lugn lördag hemmavid med familjemys.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 augusti 2014 20:30

Matfestivalen!


Jag ville ha langos och valde därför att trotsa den här irriterande förkylningen. Men att inte vara frisk i varmt väder och gå omkring och parera för en massa människor gjorde väl antagligen att jag sköt upp tillfriskningstiden.

Nåja, jag fick mina langos och vi kom iväg på något skoj! Langostältet blev första stoppet och jag passade på att utnyttja två kuponger och få två langos direkt.


Händerna fulla!


Det blev lite annat ätbart också. Jon testade draget vinägerfläsk med tillbehör, kolgrillad entrecote och vi åt båda varsin festivalbanan. Jag smakade också limecurd med marinerade bär, italiensk maräng och crumbles - jättegott!


Familjen!


Vi hämtade också ut Isas doppresent som blivit färdiggraverad. Hon ska få en likadan dopram som vi köpte till Ian. En ram som förutom alla siffror också har plats för ett foto och för en hårlock. Så den ska vi färdigställa när tid, och hår, finns. Och på tal om hår så rakade jag av hår på både Jon och Ian igår. Ian har nu en mohikanfrilla och ser så cool ut, lillen. Tyvärr plattas den ju till av kepsar och mössor...


 

Suddigt!


Ians största utbyte av Matfestivalen var annars det här hjulet med käpp som han sprang runt med och gladde både oss och andra med. Men godisarna i röret ratade han...


Premiär!


Isa var med på sin första Matfestival men sov bort större delen av den. Hon låg trygg i vagnen med insektsnätet på för det cirkulerade en och annan geting bland all mat.

Nalle fick dock stanna hemma idag i och med att vi visste att det skulle bli svårt att hitta en parkering, och en skuggig skulle bli ännu svårare. Vi har ju det varmt igen, fast bara lagom. Dessutom blev vi inte borta så länge, blev en tur mellan amningar om man säger så.


Bubbies!


Det mest spännande vi testade på festivalen var bubbies, de ingick dock inte i mathäftet med kuponger, utan kostade riktiga pengar. Den här glassen var ju något helt nytt för oss.

Bubbies är lyxglass täckt med ett lager sötat rismjöl och kommer från Hawaii. Roligt att ha fått chansen att testa denna nyhet! Vi provsmakade två bubbies, för lyx kostar. 25 kronor styck. De Bubbies, eller mochi ice cream som den också kallas, som vi testade hade smakerna choklad och jordnötssmör och hallon och vit choklad. 

Bubbiesarna såg jättesöta ut och smakade helt okej, men tveksamt om det var den godaste glass vi någonsin ätit. Men nu har vi testat det också.

Det här blev lite av en blixtvisit till Skövde för vi stannade inte alls länge. Vi måste ju spara lite på krafterna - vill ju bli frisk någon gång! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 augusti 2014 12:40

Idag var det dags för BVC igen och vi visste ju om att det här besöket skulle innehålla en del med en avstämning av mammans psykiska hälsa. Dock blev det även en fysisk koll i hals och öron...

Min fruktansvärt irriterande förkylning håller i sig och jag har ont i halsen, är snuvig och hade vad jag trodde var en vaxpropp. Det var det inte, utan det är något som buktar i örat på grund av just förkylningen. Jag hör inte så bra på det örat och vissa dagar har jag inte kunnat prata heller. Febern kommer och går och jag blir väl typ aldrig frisk igen. ;)

Imorgon börjar Matfestivalen i Skövde och jag vill ju ha langos så då får jag minsann inte känna mig sjukare.

Jag mår i alla fall så bra som jag kan just nu och det viktiga är ändå att allt ser bra ut med Isa - och det gör det. Hon växer och är inte alls så liten längre. Hon väger faktiskt lite mer än vad Ian gjorde vid samma ålder, och är lite kortare.

Isa är idag två månader och en dag och jag har siffror från när Ian var just två månader och en dag. Då ser/såg det ut så här:


 

Isa, 2 mån och 1 dag                                   Ian, 2 mån och 1 dag

5800 gram                                  5720 gram

59,5 cm                                   60,5 cm


Vi tycker dock att Ian ser pluttigare ut än bara 80 gram och bodyn som han har på sig är redan undanlagd på vinden för den kan inte Isa ha. Och vi märker redan hur väldigt skilda de båda är, men så är de ju två olika individer också. Även om det är svårt att inte jämföra... /Jenny

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 augusti 2014 17:37

Jag är ju mest förtjust i tävlingar där man inte behöver betala för vinsterna, men det är ju faktiskt så att man vinner auktioner när man håller på med Tradera. Tradera har funnits jättelänge men jag har aldrig gått in för att buda på varor. Jag har varit mer för att köpa grejen direkt så man vet att man får den.

Men så hittade jag en åkpåse där som vi ändå tänkt köpa till Ian, och så hittade jag en åkpåse som vi ändå tänkt köpa till Isa, och så hittade jag en leksak till Ian i födelsedagspresent, och så hittade Jon en skjorta som han ville ha... Och plötsligt så har jag vunnit tre auktioner och köpt en vara till fast pris.

Båda barnen har nu åkpåsar som i och med Tradera blev billigare än om vi skulle köpt dem nya, och den ena påsen var faktiskt ny och kom i sin kartong. Till Ian blev det en BabyJogger Footmuff, som han kan sitta i nu i vinter. Tänkte att det blir smidigt ifall han vägrar ta på sig overall så kanske man kan få på honom en jacka och mössa och bara "trycka ner" honom ifall man måste ut. Hahaha!

Isas liggdel är för liten för de åkpåsar som vi hade till Ians vagn. Det skulle bli alldeles för pösigt i och med att den andra vagnens liggdel är betydligt större, så nu har hon en mindre åkpåse som passar mycket bättre.

Det har faktiskt gått mycket smidigare än jag trodde, och i och med att jag håller koll på det lägsta priset för samma vara ny, så vet jag ju hur långt jag kan och vill vara med och buda. Än så länge är jag nöjd och allt har gått bra. /Jenny


  

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 augusti 2014 18:00

Metro har nu en artikel på sin hemsida där det skrivs om hur barnmorskor i Norge larmar om trenden att föda små bebisar - något som norska kvinnor medvetet går in för att göra. I vissa kretsar är det till och med status att föda en bebis som väger under tre kilo. Normalvikten på ett barn är 3,5 kilo och över 4,5 kilo räknas som stort.

Det här riktigt oroväckande, fruktansvärt obehagligt och väldigt irriterande med tanke på att det finns mammor runt om i världen som inte har mat så det räcker till sina barn, och barn som ofrivilligt föds för tidigt och är små och därmed kan få följdsjukdomar i och med det. Det här som de norska kvinnorna håller på med är otroligt riskfyllt. En sorts barnmisshandel, även om bebisen inte är född vill jag påstå. 

I artikeln är det inte matbrist som det rör sig om, utan utseendefixerade mammor som inte vill gå upp för mycket i vikt under graviditeten och hellre föder ett barn som kan bli sjukt. Ett undernärt barn löper större risk att drabbas av adhd och koncentrations- och minnessvårigheter, samt en ökad risk att få högt blodtryck och typ 2-diabetes i vuxen ålder.

Ett litet och näpet barn ska återspegla även synen på mamman, inbillar sig dessa kvinnor. Och det är ju så korkat att jag knappt trodde att det här var sant när jag läste det. Som mamma borde det viktigaste i världen vara att ge sina barn en så god start i livet som möjligt, och inte ge dem ett taskigt utgångsläge innan de ens är födda.

Ett barn skiter fullständigt i om mamman är tjock eller ej, de vill hellre ha en mamma som inte är självupptagen, och dessutom går kilon att träna bort - men hur lätt är det att banta bort sjukdomar? /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards