jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under november 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 november 2015 21:45

Under måndagarna har vi varit iväg på Familjegympa men ikväll var sista gången för säsongen. Ian kanske kommer att sakna just den här aktiveringen, men jag tycker att det ska bli skönt framöver. Jon har nästan bara kommit hem från jobbet för att vända i dörren och vi ska iväg, sen hem och mat och bad av barn har varvats innan alla ska i säng. Det har gjort att måndagskvällarna gått fort. På gott och ont.

Det har ju som tur var varit roligt, även om det nu när det blivit mörkare och kallare varit lite motigt att komma iväg. Men det är väl så det är med träning i början. ;) Idag hade ledarna tomteluvor och mot slutet av passet togs små säckar fram med godispåsar till barnen. Ian är ju långt ifrån någon gottegris och var mest glad över att ha fått en påse, medan Isa dök ner i sin påse. Men först mat och bad.



Under natten kom det faktiskt snö. Vi slapp som tur var Gorm, men snö var oväntat. Tyvärr blev det att köra barnvagnen i halvfrusen hal snömodd och det var tungt och jag var lite orolig för att det skulle ge problem med foglossning. Jag har tidigare fått känningar när jag ansträngt mig och i förra veckan upplevde jag dessutom någon sorts värkar. Sammandragningar har jag titt som tätt men dessa gjorde riktigt ont. Tur att Ian trivs så bra på förskolan nu så det känns som att det är någon mening med att han går dit. De övar bland annat julsånger och jag ser fram emot att få gå på hans luciafirande. Ian pratar om att han vill vara pepparkaksgubbe och dräkt är beställd.

Jag får ju lite tid på tu man hand med Isa när Ian är borta några timmar och det är roligt för oss, men på eftermiddagen fick alla sova en stund för att orka med gympan... och livet över huvud taget. Skönt för mig.



Och trots att jag och Jon varit tillsammans en mindre evighet så visade han ändå på att det finns romantik här. Han kom hem med choklad, en söt dikt som han skrivit och blombukett, mycket passande i Coca-Cola-vas, som dessutom hade en kotte som dekoration (vi gifte oss ju i skogen!). Gulligt av honom! Jag bidrog med att hålla barn och hund vid liv ännu en dag... ;) /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 november 2015 06:00

För sju år sedan, den 30 november 2008 som sammanföll med första advent, blev vi herr och fru. Då hade vi redan varit tillsammans i sex år, så vi hade ingen brådska med varken giftemål eller barn. Ian, vår förstfödde, kom under året vi firade tio år tillsammans. 

Vi ville gärna att Nalle skulle vara med på bröllopet och kommer att vara evigt tacksamma till prästen som mitt i adventsfirandet infriade vår önskan och tog sig ut i skogen för att viga oss. Det var kanske en lite galen idé att gifta oss ute i mörkret en kylig eftermiddag den sista november men det blev ett väldigt vackert minne som vi kommer att bära med oss tills demensen slår till.

Under detta år förlorade jag min farfar och bara några månader senare även farmor. Två personer som jag stått väldigt nära. Och den 30 november, "andersdagen", var deras bröllopsdag som vi valde att ta över. De hann fira ett sextiotal bröllopsdagar tillsammans och vi siktar väl på minst lika många.

Under sju år har det hunnit hända en hel del: ett antal flyttlast har gått fram och tillbaka flera gånger om och ett par otroligt fina ungar har nått oss längs vägen, och en till är på gång, och det enda som jag fortfarande får på mig från den där dagen är raggsockarna och tiaran. /Jenny


Tillbaka på "brottsplatsen", nu fler till antalet. 

Allmänt · Ian · Isa · Nalle
Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 november 2015 17:45

Idag har vi verkligen jobbat på julkänslan och förmiddagen började i kyrkan med gudstjänst för stora och små, Adventsavslutning. Efter gudstjänsten var det fika med skinksmörgås och även julpyssel för de som ville det. Våra föredrog att leka.



När vi satt och åt av det goda som det bjöds på i församlingssalen så hade vi Isas doppräst vid vårt bord. Vi nämnde att vi gärna skulle vilja ha henne på Loes dop - hon gjorde ju Isas dop till ett fint minne. Och blir det bara inte när hon har semester så var det nog inga problem. Vi siktar väl på någon gång kring midsommar i samband med Isas tvåårsdag. Inte för att vi är de som planerar så långt fram... ;)



Sen hann vi hem en vända innan det var dags för nästa punkt på dagordningen: Julstämning i Tibro. Barnen somnade på vägen fram men vaknade till musiken från ringdansen. Under tiden hann jag och Jon med att strosa omkring lite "barnlösa".
När barnen vaknat blev jag barnvagnsvakt för Jon åkte en vända med barnen i sightseeing-tåget (som såg misstänkt likt ut som det som kör i Hjo om somrarna...). Nu är vi ju ganska bekanta med Tibro, men barnen gillade det!



Och det var med just detta tåg som Tomten gjorde sin entré i år, ifjol kom han nedhoppande i fallskärm, så det här var väl lite mer "lagom". Fast detta missade barnen för då sov de...



Nu är det ju bara snö, om inte överdrivet mycket, som fattas för gråmulet regnväder har vi fått nog av. Fast närmast verkar det var en snölös Gorm som är på ingång. Och kanske är det tur det för den här stormen verkar kunna ställa till det ändå. Vårt område verkar dock inte bli bland de värst drabbade och vi får hoppas att det inte blir så illa någonstans. För vi börjar gärna veckan på positivt sätt - imorgon är det ju vår bröllopsdag. Vi firar väl med Familjegympa då... ;)

På tisdag drar julkalendertävlingarna igång och tävlingsinläggen kanske blir några fler på bloggen. Tyvärr säger statistik från tävlande från tidigare år att utdelningen under december inte är så stor sett till tiden som läggs ner. Men någon vinst vore ju kul! /Jenny

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 november 2015 09:15


På de här bilderna skiljer det ganska precis ett år. Ian ser sig lik ut medan Isa har förändrats en hel del. Lika knepigt att kunna ta bilderna var det dock... ;) Idag har vi planer på Adventsavslutning i kyrkan och Julstämning här i byn - och självklart tända det första ljuset. /Jenny

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 november 2015 16:36


I eftermiddag har vi försökt få upp julstämningskänslan ännu ett snäpp. Men trots juliga marknadsstånd, juliga hantverk och julig musik så fattades det ändå några snöflingor tycker jag. På förmiddagen regnade det dessutom och eftermiddagen var gråmulen. Julafton känns långt borta, men fler sådana här marknader kommer öka längtan. Imorgon kör vi Julstämning i Tibro! /Jenny


Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 november 2015 19:33

Vår lilla Isa Astrid Nanny blir 1 år och fem månader idag. Hej, vad det går! Hon fick mellannamn från sin farmor och efter min farmor. Och idag har Astrid namnsdag, så grattis till Isa och alla andra Astrid. /Jenny

Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 november 2015 11:08

En morgon upptäckte jag att det mesta på lekplatsen närmast oss var borta. Men efter samtal med kommunen kändes det bättre: nya grejer var på väg. Lekplatsen är inte så stor och sett till det blev väl det nya utbudet passande.
Barnen verkade i alla fall uppskatta det hela och jag tycker ju att det är smidigt med klättertorn och rutschkanor som barnen kan ta sig upp i själva. /Jenny

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 november 2015 13:30


Ja, så här gulligt ser det ju inte ut lika ofta som jag skulle vilja. Men när de sitter så här och hjälps åt med ett pussel värmer det massor! /Jenny

Ian · Isa

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards