jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Våra resor

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 april 2022 06:30

Skärtorsdagen tillbringade vi på fina och roliga Kolmården. Resan dit är ju ganska seg för bilovana men väl där rusar tiden fram och just denna dag hade de bara öppet mellan 10 och 17. Det var vi ju medvetna om så vi försökte göra det bästa och mesta av tiden. Vi hade till exempel med egen mat som vi kunde äta när det passade och det blev ju dessutom billigare. Vi började i Bamses värld men det hanns inte med många åk innan vi bänkade oss för teatern Bamse och båtsemestern och sedan mot Morotslandet, vidare mot Wildfire och det området där. Ian och Isa hade sagt innan att de skulle åka Wildfire och det gjorde de också... men efteråt var det visst något om "aldrig mer"... Eftersom Lin nu fyllt fyra kunde hon åka en del utan oss och hon åkte allt från Mini-hopp till Godiståget. Vi åkte också självklart den underbara (men lite läskiga...) Safari-linbanan och vi besökte Häxköping och där var det väldigt påskigt. Lins ansiktsmålning skulle väl också ha varit påskig men hon ville ha en pingvin. Isa valde en kanin. Vi var kvar på Kolmården ända till stängning och det var bara mot slutet som vi hade otur med vädret då det oönskade men ändå väntade regnet kom. Vi var dock klädda för det och höll oss både varma och torra innanför rockarna. Vi stannade för mat innan vi fortsatte till Scandic som skulle få äran att ha oss som övernattningsgäster. Vi är många men barnen är ju inte gamla så istället för att boka två rum trängde vi in oss i ett. Det fungerade också fint: Ian längst upp i våningssängen, Isa och Loe skavfötter i den under sängen, Lin mellan oss i dubbelsängen och en resesäng till Sia... som dock inte ville ligga i den utan också valde dubbelsängen. Att vi var bland de första på plats när frukosten öppnade klockan sju var ju ingen större överraskning. Men med lekrummet i närheten så gick det att sitta ner en något längre stund i alla fall. Sedan bar det av hemåt igen och den resan försökte vi tajma så att Sia skulle sova merparten av den, något hon också gjorde. På ditvägen sov hon också men då for vi härifrån halv sex på morgonen för att vara framme till det att de öppnade. Påsk på Kolmården var nytt för oss men det blev ett väldigt trevligt och roligt besök det också, det var väldigt påskfint här och var. /Jenny

Länk: https://youtu.be/Tkb8n_MoW6A

Ian · Isa · Lin · Loe · Sia · Våra resor
Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 februari 2020 17:31

Bolibompadraken och Sommarskuggan är stora favoriter här och det var roligt att få se dem showa loss där på Stora Torget i Linköping. Här kommer en liten film från deras framträdande:

Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 februari 2020 07:30

Jag kan väl inte påstå att jag är en särskilt spontan människa och om det inte vore för nyfikenheten så skulle jag vara en exemplarisk hemmamänniska. Haha! Men nya upplevelser inom rimliga avstånd lockar och just därför hamnade vi i Linköping mellan fredag och lördag. Jon gjorde halvdag för Ian skulle ju ändå vara i skolan men sen kom vi iväg så fort som möjligt. Första stoppet blev på leklandet Busfabriken och där var det väldigt skojigt, mysigt och det fanns väldigt mycket att se och göra fastän ytan inte var så stor, och det är faktiskt något som vi gillar då det är mycket lättare att hålla reda på barnen då. Undrar om inte det här var det bästa leklandet hittills...

Efter det aktiva stoppet for vi vidare mot hotellet, denna gång hade vi inte turen att bli uppgraderade till större rum som senast, men eftersom tiden vi tillbringar på rummet inte blir så stor så fungerar det bra. Ian ville inte sova högst upp i våningssängen, men det gjorde Isa så gärna, så Loe och Ian sov skavfötters där nere och till Lin hade hotellet ställt in en resesäng. Summa sumarum: jag och Jon hade hela dubbelsängen för oss själva.

Till sju köade vi in för frukost, ja, här sover ingen länge oavsett vad typ, och bortsett bristen på croissanter så var det väldigt gott och vi placerade oss precis vid lekrummet. Lin var dock lite orolig, men hon var bajsnödig och hoppsansa så bajsade hon på en riktig toalett utanför restaurangen.

Efter frukost styrde vi vidare mot Stora Torget och det verkliga dragplåstret för vårt besök i Linköping: Melodifestivalens Välkomstfest! Och till detta jippo var även en massa barnfavoriter inbjudna och barnen fick träffa Taurus, se Bolibompadraken och Sommarskuggan m.fl En stor folkfest där på torget! När vi var nöjda stod ytterligare två stopp på planeringen: Cloettabutiken och Flygvapenmuseum. Och vi hann med båda. Lagom mycket godis inhandlades och alldeles för många flygplan bevittnades. Loe var väldigt fascinerad av alla flygfarkoster och att få provsitta i en riktig Draken-cockpit var riktigt coolt för honom. Under vårt besök kramade vi verkligen ur mesta möjliga under tiden vi hade och nu är verkligen våra sinnen mättade... i alla fall tills nästa nyfikenhetsnyck faller på. /Jenny

Ian · Isa · Kändisar · Lin · Loe · Våra resor
Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 december 2019 00:45

I det senaste brevet från nissen Julien hintade han om att han hade en stor överraskning på gång till barnen och det blev det verkligen!

Nissen hade ordnat med en resa till Göteborg och besök på både Universeum och Liseberg och däremellan en natt på hotell, där vi helt oväntat fick rummet uppgraderat så det blev mycket lyxigare och rymligare.

Vi for iväg i söndags och kom hem sent ikväll. Första stoppet blev på otroligt intressanta och spännande Universeum. Delen med de stora akvarierna är kanske det mest fascinerande och där tillbringade vi nog mest tid. Så lagom läskigt att ha hajar så där nära! Vi var också på experimentsidan innan tiden hade rusat förbi och det var dags för Universeum att stänga och för oss tid att ta oss till hotellet. Vi fick en jättebra parkering alldeles utanför entrén, barnen fick välja leksaker så fort vi kom fram till receptionen och där ordnade de så att vi fick ett större rum. Vi hade ju räknat med att ha det lite trångt, men nu blev det stora ytor och Ian, Isa och Loe sov i en av bäddivanerna och Lin mellan oss. Gick finfint! På morgonen väntade en jättefrukost och det fanns verkligen massor att välja på och alla hittade något att äta sig mätt på. Efter det tillbringade barnen en stund i lekrummet innan det blev dags för tandborstning och utcheckning. Vi gick till Trädgårdsföreningen som låg alldeles i närheten, för där visste vi att det fanns en rolig lekplats som vi uppehöll oss vid innan vi tog en tidig lunch för att vara klara att gå in på Liseberg vid öppning.

Och när grindarna öppnades var vi där. Vi började med att besöka Tomten då vi anade att det skulle bli köbildning där. Nu fick barnen en ganska lång stund med Tomten. Självklart åkte vi en massa attraktioner också, men den mest magstarka den här gången blev Lisebergshjulet. Premiär för oss alla. Men 60 meter upp i luften är väldigt högt och det var allt lite tur att det var mörkt och att det lätt blev immigt på rutorna så man slapp se ut så bra... Det är ju omöjligt att inte ha det roligt och mysigt på Liseberg och särskilt när det mörknat sken verkligen parken upp med all sin fantastiska belysning! Det var fyra trötta barn som sov nästan hela vägen hem från Göteborg och faktiskt höll sig vakna över tolvslaget och fick uppleva en del av julafton på denna sida om nattsömnen.

Och självklart blev det en film från denna mysiga minisemester. Nu säger vi godnatt! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 augusti 2019 09:00

Vi fick ett fantastiskt tvådagarsbesök på Kolmården! Vi hade tur med både väder och folkmassor och vi hann se mer än vad vi hade trott innan och åken blev väldigt många fler. Ian och Isa åkte bland annat Godiståget fem gånger! Det blev verkligen en rolig vistelse och till och med Lin kunde åka i flera utav attraktionerna. Hon skrattade nästan lika gott som Loe i nyheten Mini-hopp. Vi passade på att se flera utav showerna och visningarna - och de är ju otroliga upplevelser i sig. Att ha rovfåglar flygandes just över huvudet är både lite läskigt och väldigt spännande. I Bamses Värld är det så himla mysigt och Bamse och hans vänner fanns på plats för flera teatrar under dagarna och även mellan dem. Kolmårdens variation gör att det blir en underbar helhet för stora och små. Djurparken är verkligen jättefin!

Ian · Isa · Lin · Loe · Våra resor
Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 augusti 2018 13:00

Det var inte alls tänkt att vi skulle åka till Kolmården den här sommaren, men ibland har man turen på sin sida och planerna får på ett positivt sätt kastas om. För visst hade vi pratat om att resa hit någon gång - djur, åkattraktioner och favoriten Bamse med vänner skulle ju finnas på ett och samma ställe.
Från flera vänner som besökt parken hade vi hört att det inte räckte med att bara vara där en dag för det skulle finnas så mycket att uppleva, så vi letade upp en hotellnatt för att om vi kände för det gå in två dagar. Sedan var ju restiden på lite drygt 2,5 timmar att ta i beaktning också då det antagligen skulle suga en del energi att knalla runt i parken.

Och det gjorde det verkligen också, för Kolmården var inte alls så där platt som på kartan och dessutom mycket större än vi anat. Det blev mycket uppför och barnen kämpade på bra med att ta sig fram mellan de många olika stoppen. Vi hade med syskonvagnen in till Lin och Loe så de hade ju sittplats till och från. Men Loe ville trots allt gå mycket själv och Lin var ju inte alltid nöjd med att bara sitta där. Vi hade tagit med ett barnvagnslås då vi anade att vi skulle behöva lämna vagnen och det fanns barnvagnparkeringar här och var, några under tak.

Halv sex på morgonen lämnade vi hemmet och då var bilen i stort sett färdigpackad dagen innan så det var bara att vakna, gå upp, ta på sig kläder och äta frukost. I alla fall för barnen, vi vuxna gjorde ju tusen andra saker också. Det är väldigt sällan som vi är iväg över natt, knappt att vi minns när det var senast. För att resa med barn är lite av ett företag och ju mindre barnen är desto mer behövs. Barnvagnar (hade med resesulkyn också), blöjor och barnmat tog upp en hel del plats...

Barnen såg film och annat under ditresan och vi tog oss de ca 21 milen lite oväntat utan ett enda stopp. Vi var därför framme i god tid innan parken öppnade och passade på att äta medhavd matsäck för att få upp energin innan ingång. Och det gick åt lite kraft direkt, för efter entrén väntade en riktigt hög backe att ta oss upp för. Och vargarna i hägnet på vägen blev de första djuren vi såg.
Borsett från djuren i stallet och på bondgården som vi med mening uteslöt, så såg vi nog nästan alla parkens djur för vi försökte verkligen gå runt och se så mycket som möjligt. Och för att genomföra det så valde vi att inte gå till Bamses värld eller lekplatsen det första med risk att då bli kvar där alldeles för länge första dagen.
Istället betade vi oss in i parken och på den långa vägen dit och tillbaka blev djurupplevelserna många! Jon har surikater som favoriter, medan jag beundrar vargarna men bilden på den söta röda pandan med tungan utsträckt blev riktigt fin och efter flera försök lyckades vi så äntligen få en skymt av en ståtlig snöleopard.

Lekplatsen låg alldeles efter Bamses värld och den var riktigt stor och fin. Barnen fick självklart lite tid här också under våra dagar, men det kändes inte som att en "vanlig" lekplats var något vi kunde prioritera. För efter tio timmar i parken under den första dagen i Norrköping insåg vi att Kolmården har mer att erbjuda och vid utgången passade vi på att uppgradera till tvådagarsbiljetter, något som inte kostade mer än en hundralapp per biljett. I och med hotellnatten skulle vi ju ändå vara kvar i krokarna som vi aldrig tidigare varit i. Bäst att passa på!

Under besökets första tid hade vi kommit överens om att se så mycket som möjligt och med Kolmården Idag-appens hjälp hade vi god koll på de shower som vi ville se. Några visningar som aporna och Sydamerika ramlade vi in på, men fågelshowen och delfinshowen var bestämt sedan innan att vi inte skulle missa. Och vi blev verkligen inte besvikna.

Vi satt längst fram i stänkzonen vid bassängen när delfiner med skötare framförde sitt nummer med klimatfrågan som kärna. Där frågade en i personalen om vi ville låna hörselskydd till Lin så det gjorde vi. Showen var väldigt bra, men det var lite svårt att känna stolhet över mänskligheten när det var slut, så till oss gick budskapet mer än väl fram. Vill vi bo kvar och ha det bra så måste vi jobba för det. Precis som med det mesta, även om jordens välbefinnande är det grundläggande för samtligt liv.
Och just idag, den 1 augusti är Earth Overshoot Day, en dag som kom tidigare i år än någonsin. "Den ekologiska skuldens dag" markerar att vi har förbrukat de naturresurser som vår jord har möjlighet att producera på ett år. Helt motsatt kanelbullens dag alltså, ingenting att fira, men ändå något som vi måste uppmärksamma och agera utifrån. Allesammans tillsammans.
Fågelshowen kändes inte som något som lockade innan, men efter tips från vänner som gillat detta så ville vi ge den en chans. Och vilken WOW-faktor det var över denna uppvisning! För att få en fågel att nästan toucha huvudet rekommenderas platser längst upp till vänster om man tittar på läktaren. Vi satt lite mer i mitten, men det var ju häftigt det också för att ha rovfåglar flygande precis över huvudet händer oss ytterst sällan.

Efter att ha tagit oss runt och sett det mesta märkte vi att tiden började rinna iväg. Klockan drog sig snabbt mot stängningsdags och vi kunde ju inte gå ut utan att ha låtit barnen härja i den efterlängtade bamsevärlden. Vi kom dit lagom för att se teatern Bamse och den hemliga kistan (som för övrigt var så bra att de ville se den även andra dagen). De välkända figurerna spelade upp sin pjäs till barnens förtjusning och när de sista tonerna från den bekanta bamsesången ebbade ut väntade kramkalas.

Efter en liten paus för figurerna kom de tillbaka ut på scenen och barnen kunde i tur och ordning komma upp på scenen och krama sina vänner. För att inte komma för långt bak i den väldiga kön av kramsugna barn är ett tips att sitta nere till vänster om man har scenen framför sig, för där började kön och sen ringlade den sig lång mot farmors hus. I Bamses värld fanns många mysiga tillhåll och det var ju riktigt häftigt att gå in i Bamses hus och sitta i hans fåtölj, skåda upp mot farmors hus, kika till Lille Skutts morötter och så fanns det ju en hel del att åka. En minnesnotering för nästa besök, om det är varmt, är att ta med badkläder eller extra par underkläder för det fanns möjlighet för barn att leka i hoppande fontäner.

Vi hade med smörgåsar, fika, godis och en massa dryck. Första dagen var varm, men inte alls i närheten av den andra dagen, så törstiga barn kunde dricka och äta när det behövdes och vi behövde på så vis inte jaga kiosker efter allas tycke och smak. Dubbelvagnen sväljer en hel del som tur är.

Men några inköp blev det, tyvärr inga i favoritdrycksaffären Coca-Cola, men Dunderhonungsburkar med godis och så blev det varsitt litet gosedjur, bara några små, för kramdjur är det sällan brist på här. Eftersom vi blev längre i parken under första dagen än vad vi trodde att vi skulle ha orkat med så passade vi på att äta i Farmors kök innan stängningsdags. God mat och dessutom väldigt smidigt. Som tur var så fanns det gott om sittplatser här och var på området och även tillgång till micro så vi lätt kunde fixa mat till Lin. Fast klämmisar är ju guld de också.

Skulle vi någon gång ta oss till Kolmården så var det bestämt att Jon skulle åka Wildfire. På tal om attraktionen så står det så här på Kolmårdens hemsida, bara för att få en bild av hur mäktig denna berg- och dalbana är... som jag ALDRIG skulle åka: "Med en topphastighet på 115 km/h, tre inversioner (dvs när du åker uppochner), en fallvinkel på 83 grader och höjdskillnad på 57 meter bjuder den två minuter långa åkturen på en hisnande adrenalinkick utmed Bråvikens bergssluttningar med hela 12 tillfällen av total tyngdlöshet. På toppen av Wildfire, 142 meter över havet, har du en magisk utsikt över Bråviken - om du vågar hålla ögonen öppna! Wildfire räknas som Europas bästa berg- och dalbana och världens tredje bästa." Men Jon gjorde det och överlevde uppenbarligen.
På vattenområdet, där delfinshow och sälar fanns, åkte Isa och Jon Delfinexpressen och i Bamses värld fanns det några andra åkattraktioner, några "snällare" sådana som vi andra (bortsett Lin då) också roade oss i. Vi upptäckte under andra dagen att under tiden som bamseföreställningar hölls var ett fint läge för korta åkköer...

Safari. Vi kan skriva lite. Vi kan skriva massor. Men känslan som den här attraktionen förmedlade går inte att helt ta fram med ord. En helt otrolig upplevelse för att kunna se många djur på nära håll på ett helt unikt sätt. Resan tog nästan en halvtimme och som mest befann vi oss 20 meter över marken. Något som fick mig att blekna lite. Men oj, vilken otrolig utsikt och det var helt fantastiskt att på det här nästintill ljudlösa sättet sväva omkring över olika storslagna djurvärldar. Denna tur rekommenderas verkligen och vi passade på att åka i alla fall två gånger, så köandet för denna och restiden i sig tog ju sin lilla tid av besökets helhet.

Att åka hem efter en sådan här dag anade vi inte skulle gå så vi letade hotell och Scandic-kedjans är familjevänliga och prisvärda och tursamt nog så hittade vi ett rum för oss alla. Väggsängar till Ian och Isa, Loe sov mittemellan oss och till Lin fick vi en resesäng inställd (en sak mindre att packa med) och vi hade det trots allt ganska rymligt. I alla fall för den korta tid som vi tillbringade på Scandic Norrköping Nord. Däremot gick det ut ett extra mejl från hotellet i samband med vår bokning att de inte hade någon AC på rummen och att det kunde bli väldigt varmt samt att de hade ont om fläktar för utlåning. Så vi tog med oss en egen bordsfläkt som gick under natten och tur var nog det för det hade blivit olidigt varmt annars.
Hotellfrukost var ju inte igår och nu blev det långt ifrån lika avslappnat som när vi ätit bara jag och Jon. Först ett himla servande med vem som skulle ha vad, men så till slut en stund av ro. Hotellets maskot Sigge dök också upp i samband med frukosten och vi var in en sväng i lekrummet. Vid ankomst fick barnen varsin liten present, en pysselbok och även några ouppblåsta ballonger. Hotellet hade mycket mer att erbjuda men nu skulle detta först och främst fungera som en övernattning för oss.

Vi hade väl i det stora hela tur med vädret båda dagarna och fick bara några droppar regn på oss under första men då satt vi i gondolen på Safari så det gjorde ingenting. Andra dagen var svettigare och då var det skönt att vi hade gårdagen bakom oss så vi inte hade något att passa på, utan mer kunde göra saker utifrån allas viljor. Inte det lättaste men vi fick ihop det bra.
En trött, nöjd och otroligt tacksam familj lämnade Kolmården och vi är så glada att vi gjorde den här resan som inte skulle blivit av om vi inte vunnit entrén som blev en slags spark i baken. Fast att resa med mindre barn är långt ifrån smidigt, även om det mesta ändå gått bra så blir det förstås mer att tänka på. Men det är så det är just nu, bara att göra det bästa av det och vi tar med oss många fina minnen och en del eftertänksamhet.

I sommar har det blivit mycket badande, inte så oväntat i hettan. Men något saltare vatten har vi inte tagit oss till, vi bor ju lite mitt emellan kusterna. Men nu hade vi så pass nära till havsbad i Bråviken, så innan vi for hem blev det bad i havet. Det fick nog dock alla bara att uppskatta våra lokala badplatser mer istället. Barnen gillade inte saltsmaken, botten var slajmig och stenig och det värsta var de höga vågorna som gick så de knappt kunde stå upp. Något som en annan tyckte var roligt när man var mindre. Men havsbad kan vi nu bocka av och hursomhelst så var det svalkande så bilens AC behövde kanske inte jobba lika hårt inledningsvis när vi vände hemåt efter att ha kramat ur så mycket som möjligt av resan och inte tagit planeringen inför den med ens en gnutta salt. /Jenny

Ian · Isa · Lin · Loe · Våra resor
Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 juli 2018 18:33

En dag i parken var alldeles för lite, just som vi hört från så många. Igår var vi på Kolmården under de tio timmarna som de hade öppet och såg och gjorde massor. Men allt hann vi inte och en del saker ville vi uppleva igen, som att krama bamsefigurer och åka gondol i den fantastiska Safari. Så innan vi for mot hotellet igår passade vi på att uppgradera till tvådagarsbiljetter. Men tre dagar blir det inte för nu är vi på väg hem och längre inlägg med en massa fler bilder kommer tids nog.

Allmänt · Ian · Isa · Lin · Loe · Våra resor
Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 juli 2018 20:08

Här har vi haft det otroligt roligt idag!

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!