jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Våra resor

Av Jenny och Jon Sjöberg - 15 september 2011 22:45

Det kom lite oroväckande regnstänk just som vi körde in i Karlstad. Men regnmolnen var snart ett minne blott och karlstadsola sken och lockade oss till kärleksfulla skratt...

Vi rastade Nalle, fikade och kikade lite hastigt och lustigt runt i centrum...

... innan det var dags att bege oss till Löfbergs Lila Arena. Där fick Nalle en NWT-tidning som han glatt bar omkring på.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 juli 2011 20:45

Solen sken, och med lite tid på hand (vi har ju trots allt semester) lämnade vi Uddevalla och styrde kosan mot "Bästkusten"! Jag gillar ju att köra bil, och sedan är det alltid roligt att se nya ställen.

Färden gick över Orust, och mitt på ön höll vi på att köra över ett rådjur som plötsligt sprang över den smala, krokiga vägen. Hjärtat tog ett extra skutt, men det gjorde rådjuret också och vi klarade oss allihopa med blotta förskräckelsen.

Orust var dock inte slutmålet, även om det var kul att ha varit på Sveriges tredje största ö. Istället fortsatte vi över Skåpesundsbron och vips var vi på Sveriges sjätte största ö - Tjörn! I Skärhamn ute vid havet stannade vi till och tittade på alla båtar. Jenny blev nästan lite yr...

Kyrkor kan ju se lite dystra, och ibland till och med kusliga ut. Så är dock inte alls fallet med Skärhamns kyrka. Vi vet inte om den ska se ut så, men kan man bli annat än glad när man ser den?!

Nere vid Nordiska Akvarellmuseet (som vi dock inte hann besöka) låg en liten badstrand som lockade. Där fanns även detta spännade byggnadsverk ute i vattnet. Vi är faktiskt inte riktigt säkra på vad det egentligen är. Bostadsrätter för fiskmåsar, kanske? Någon som vet? Hör gärna av er, för omfattande googlingsförsök till trots, har vi inte lyckats lista ut svaret. Och vi är väldigt nyfikna!

Jenny kunde såklart, men jag kunde inte hålla mig från ett dopp. Det var faktiskt bara andra gången som jag badade i det salta Västerhavet, och denna gång var det bra mycket varmare i både luften och vattnet. Härligt! Och även om fotspåren på badbryggan har försvunnit nu, kommer minnet av denna roliga utflykt att finnas kvar länge. /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 juli 2011 20:15

Under vår vistelse i Uddevalla bodde vi på Hotell Carlia, ett fyrstjärnigt hotell i Best Western-kedjan. För ett tag sedan vann Jon en övernattning här och vi passade på att nyttja presentkortet i samband med Fallens dagar i Trollhättan.

Så tyvärr blev det inte att vi såg så mycket av Uddevalla som vi hade velat. Och vi missade mycket av vad det fina hotellet hade att erbjuda också. Som till exempel relaxavdelningen med torrbastu. Där fanns ett gym med många träningsgrejer och den här tjuren som det förmodligen skulle komma någon dryck ur munnen på. Red bull kanske...

Vi fick ett jättefint bemötande på Hotell Carlia! Och vårt rum låg jättebra till med utgång rakt ut på parkeringen - helt perfekt när man har hund. Nalles fina hotellpresent har vi redan berättat om, men husse och matte fick gratis parkering också och det var extra uppskattat.

Hotellrummet var bland ett av de största vi bott i någonsin. Jätteskönt att få lite svängrum! Internetuppkopplingen fungerade felfritt, sängarna var sköna och det fanns till och med en soffa på rummet. Nalle gillade den...

Hotellet hade flera våningar och vi hade rum på andra plan men tog hissen upp till sjunde våningen och fick en fantastisk utsikt över Uddevalla.

Hotell Carlias frukostbuffé var en överraskning. Inte vad som serverades för där var det kanske inte den bästa av frukostar - men interiören! Wow - det var nästan som att komma hem till någon. Där fanns en gammal vedspis med vedträn, grytor på spisen, massor av syltburkar, hålade brödkakor som var upphängda, en äldre reklamtavla för Coca-Cola (!) - ja, titta bara:

Före frukosten hade vi tagit en tidig morgonpromenad, gick upp redan klockan halv sju för vi ville inte sova bort vår semester. På rastningen fick vi se lite av vad Uddevalla har att erbjuda.

Uddevalla hade inte vaknat än, och knappt vi heller, men det var mysigt att traska runt och se oss omkring. Det är något speciellt med städer som det rinner vatten igenom eller som ligger nära vatten.

Vi hoppas att vi kan komma tillbaka och utforska Uddevalla närmare en annan gång, för första intrycket gav verkligen mersmak!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 juli 2011 18:30

Vi valde att besöka Fallens dagar i Trollhättan idag också. Tyckte att det var ett mycket trevlig arrangemang igår och på väg hem från Uddevalla passerade vi ändå Trollhättan.

Idag var det mycket, mycket mer folk som hade hittat hit. Trång, trångt. Det dröjde länge innan vi hittade en parkering...

Helt klart bäst med denna dag var att vi hittade en langosvagn. Langos är ju så underbart goda!

Det var full aktivitet så gott som överallt, och vädret var toppen. Jon var också toppen - på pilkastning! Han träffade tre ballonger med tre pilar och vann första pris.

Första priset var egentligen en stor uppblåst hammare med djur på - men jag ville ju bara ha tredjepriset som var en rosa mindre hammare med Hello Kitty. Jon bytte den stora hammaren mot två så vi kunde gå omkring och slå på varandra och mötas av en och annan konstig blick. Hahahaha!

Under dessa jippodagar händer det en massa grejer: löplopp, dansuppvisning, cirkus - och vända traktordäckstävling!

En bit bort från händelsernas centrum var det lite lugnare och vi fick se lite mer av Trollhättan som slog oss som en härlig stad. Trollhättan är ju mer än bara SAAB...

Trollhättan är ju också hemstad för - SÄG DET NU I KÖR: PETER LEMARC!

Och på det här sjukhuset den 23 oktober 1958 såg han dagens ljus, pojken som föddes för att lyckas, lille prinsblåögd, lille Picasso, mammas gris. Resultatet av en dumdristig romans, mellan en äldre affärsman och en ung servitris...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 15 juli 2011 23:45

Vi stod spänt på Oscarsbron i Trollhättans fall- och slussområde och väntade på att dammluckorna skulle öppnas. Vi var där i god tid för att få plats längst fram.

Och så, på tolvslaget öppnades först den ena luckan till vänster och sedan de båda två till höger. Vattnet möttes sedan på mitten och kastade sig under oss.

Det var en mycket mäktig syn att se fallfåran fyllas med 300 000 liter brusande vatten i sekunden! Storslaget! Helt klart värt väntan.

Fallfåran är 32 meter hög och varje år lockar denna attraktion 75 000 turister. Under Fallens dagar släpps det på vatten flera gånger om dagen och vi är glada att vi fick se detta.

På kvällen steg det vattendimma från det vackra området och la en mystisk hinna över detta annorlunda turistmål.

Och här kommer ett filmklipp från hur det kan se ut när dammluckorna "sprängs":

Av Jenny och Jon Sjöberg - 15 juli 2011 18:45

Under Fallens dagar i Trollhättan står det många roliga saker på programmet - och idag har vi varit där! Visst var det en mäktig syn att se när dammluckorna öppnades och vattnet kom forsande men det fanns mycket mer att se och göra också. Jon testade skidmaskinerna som simulerade slalomåkning och stavtag på Vattenfalls aktivitetsområde.

En annan kul grej som vi testade båda två var "fylleglasögonen" - brillor som påstods ge fylleseende. Och något fel var det på dem i alla fall för att kasta innebandybollar i en hink som stod bara några meter framför verkade ju hur lätt som helst - men inte med dessa glasögon inte! Vi missade grovt båda två och kände oss yra långt efter att vi tagit av oss glasögonen. Billig fylla...

RIX FM besöker också Fallens dagar och har två scener på plats, en mindre och en större.

Och vet ni vad? På något vänster stod helt oväntat jag och Jon med varsin mick på lilla scenen och deltog i en videokaraoke-tävling där vi läste Barbie och Kens repliker från Toy Story 3.

Jag trodde att det var en filmintro-tävling och ställde därför upp, hade ju inte tänkt stå där - INFÖR PUBLIK! Men så blev det i alla fall, och som tack för besväret fick vi varsin gratis månad med ViaPlay.

Vi fick med oss en del mer gratissaker...

Den här McFlurryn ville Jon ha med sig hem, men den gick inte in i bilen...

Två jätteduktiga barn stod och gjorde ballongfigurer som de sålde, och jag kunde inte hålla mig. Har alltid velat ha en ballongfigur...

På RIX FM:s stora scen höll vem vi tror var Vincent på att soundchecka. Det såg då ut som han i alla fall och vi hörde bland annat delar av låten The moment I met you: "Into the wild Serengeti, hills of Himalaya, back to where you met me, the moment when I met you, hey baby..." Blir mer av honom senare ikväll. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 15 juli 2011 18:00

Imorse for vi mot Trollhättan och det tog bara ett par timmar med bil så var vi framme. Hotellnatten är bokad i Uddevalla men i Trollhättan är det Fallens dagar den här helgen med en hel del jippon runt omkring så vi stannade till där först.

Vi gick runt och tittade till ett yrvaket Trollhättan, intill kanalen som skiftar grön och svart. Här finns kullerstensgatan och älven förstås...

I centrum, på gågatan, höll marknadens knallar på att plocka fram sina varor och vi satte oss på Subway med varsin smörgås och tittade på.

På torget hade någon eller några roat sig med att hälla diskmedel eller något annat skumt i fontänen så den såg riktigt festlig ut. Men givetvis tar vi avstånd från sådant här. Vi tittade knappt åt detta, skrattade absolut inte åt det och tog verkligen inte någon bild...

Vi vandrade längs trafikkanalen mot turistinformationen och SAAB:s bilmuseum och förbi Film i Väst. För Trollhättan går ju faktiskt också under namnet Trollywood. Här har filmer som Fucking Åmål, Tillsammans och Tsatsiki, morsan och polisen spelats in.

Men för oss är Trollhättan Peter LeMarc. Han är född här och många av hans låtar har Trollhätte-anspelningar. Som till exempel Drivved

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 juni 2011 12:47

Just nu far vi igenom Sundsvall. Det är mycket soligt och 14 grader varmt. Vi har runt 60 mil kvar... Vädret är fortfarande fint och så här vackert var det vid Höga kusten-bron:

Vi har gjort några kortare stopp, nu senast i Härnösand. Om vi var in på DollarStore där eller ej låter vi vara oskrivet... ;)

Nästa stopp blir nog i Gnarp för tankning. Kanske läge att köpa trisslotter där. När vi for upp i höstas vann vi 2000 kr på en lott som var köpt just i Gnarp...

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!