jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under augusti 2013

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 augusti 2013 20:00

... Matfestival idag utan istället stannade vi hemma och pysslade med lite av varje. Förmiddagen började med ett Skype-samtal med Ians farmor och farfar. Nu har vi fått ordning på ljudet för det strulade i början, och då går det förstås lättare men Ian är ju inte särskilt intresserad av att sitta still...

När Ian sov målades postlådan om. Vi har en sådan där veckolåda och tills för bara några timmar sen var den mörkt grön. Jon må jobba åt försvaret men det är inte vår favoritfärg. Nu är lådan svart. Målade med hammarlack igen, samma sorts färg som till gungställningen och till räcket vid trappen. I sommar har vi testat en hel del olika färger och just hammarlacken är vi båda överens om att det är den som är svårast att måla med. Så fruktansvärt rinnig... Hängrännor och stuprör på framsidan är tillsnyggade med lite av samma sorts färg, men så kom regnet och istället påbörjades arbetet inomhus med vår husnummerskylt. 

Sakta men säkert försöker vi får färdigt så mycket vi kan utav de saker som borde göras innan det blir för kallt i luften och hårt i marken. Källarfönstren ska målas, hängrännor och stuprör på baksidan ska få lite färg, arbetet med fusksockeln ska fortsätta och sockeln därunder ska målas, vi ska stängsla in lite mer tomt efter godkännande från kommunen (vi har ju en hörntomt så vi hörde oss för först), en andra grind till stängslet ska upp, försöka hinna flytta sommarvattnet som ska stå vid komposterna istället, täta lite på altanen så det inte drar, göra klart nummerskylten, putsa alla fönster... 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 augusti 2013 22:15

Jon har jobbat extra i veckan och hade därför möjlighet att vara ledig just idag. Skönt med lite extra långledigt när det varit mycket jobb för honom... och indirekt då för mig på hemmaplan. Idag drog dessutom Matfestivalen i Skövde igång. 24.e gången som den här festen arrangeras och vi har varit på de senaste sedan flera år tillbaka. Mest lockade langos - dessa smaskiga friterade bröd med topping, även om jag föredrar dem med bara vitlök och salt.

Via vår lokaltidning kunde man köpa mathäften 30 kr billigare vid förköp och det var ju nästan en hel matkupong man fick gratis på så vis. Ett häfte innehåller fyra kuponger och vi köpte tre häften och vi gjorde slut på dem allesammans.


Varsågoda - Matfestivalen har öppnat!


Men innan festivalen var vi på Biltema och köpte fler grejer för att jobba vidare på huset och några fler barnspärrar för Ian är helt omöjlig på att vara inne och riva i skåp nu. Vi har sedan tidigare satt upp några under diskbänken bland annat. Men nu har han hittat fram till Nalles skåp med hundgodis - inte barngodis - så det är lika bra att sätta upp ett litet hinder där.

Hos BR valde vi en födelsedagspresent från klubben till Ian. Tallriken var tyvärr slut men vi tog en liten plånbok. Han har ju ett körkort från Farfars bilar att stoppa däri... På Hem & Hobby köpte jag en lykta att ha utanför dörren. Jag tittade på just en sådan i Ullared men vi kom fram till att den inte skulle gå in i bilen, men nu så. Mina gamla har blivit rostiga och sotiga och nu håller vi ju på att fräscha upp här och var. Lyktan har redan varit provtänd en stund ikväll. Mysmysigt!


Välkommen-lykta!


Vi var också runt och letade efter en sydväst till Ian. Det fanns ingen i Ullared och sedan har vi haft svårt att hitta en i hans storlek men på Polarn o Pyret fanns en. Dock slut i blå färg så det blev en röd.


En liten busskit!


Vad blev det då att vi åt? Jo, när det gäller mat säger kanske bilder mer än ord och förresten så hette en del saker så himla mycket att jag inte skulle få namnet på rätterna rätt ändå... Men i stora drag blev det langos (två var faktiskt...), äggnudlar på japanskt vis, vårrullar, kyckling med någon japansk sås, hummersoppa, vaniljpannacotta, ankbröst, friterade bananer (så kallade festivalbananer) och vi bjöds på bullar i Statoils tält men de har vi inte orkat äta än.


      

Detta åt vi! :P


Äggnudlarna var förvånansvärt goda men inget slår ju langos. Jag gillar Matfestivalen i Skövde på Facebook och har skrivit där någon gång att jag vill se langos på festivalen för ifjol dök inte langosvagnen upp och det var en besvikelse. Utav alla ställen som vi åt på idag var det just där det severades langos som det var längst kö. Och det var inte för att personalen var långsam.

Dock blev det så att kön gick rakt ut från serveringsståndet, över gångvägen alltså. Besvärligt för oss som köade och för de som ville fram. Men vill man ha ändring får man säga till så jag tog upp det med festivalpersonal som skulle se vad han kunde göra, och jag skrev det också på fb-sidan. Det var bara att vrida upp kön så den gick utmed kyrkan istället så skulle det inte bli en flaskhals där, för jag kan tänka mig att det blir fler folk som vill äta senare. Hursomhelst så fick jag gehör för mitt tips och kön hade vridits åt sidan.

Och det är klart att en festival måste ha ett tivoli med åkattraktioner och lotterier och det fanns det här också. Jag fiskade upp ett litet gosedjurlejon till Ian. Vi köpte varsin pil också för att dra iväg på ballonger. Och där prickade jag en ballong som gick sönder men på något vis studsade pilen tillbaka till mig och jag kunde fånga den. Mycket märkligt... Men jag vann en uppblåsbar elefant som jag tyckte såg skoj ut!


En elefant och ett lejon till Ian.


Matfestivalen fortsätter imorgon och vi har väl inte bestämt om vi ska åka in igen eller ej. Vi har ju ett och annat husprojekt att ta tag i också och vi fick ju våra langos. Nu blir det i alla fall sängen. Natti, natti. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 augusti 2013 20:06

Foto: true...ahaha

Men så har ju Google oftast rätt också.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 augusti 2013 12:47

Om man bortser från den trista räkningen från kommunen som vill ha betalt för vår bygganmälan så var det mest roliga saker i lådan. Det var kul för omväxlings skull. Ian fick sitt ettårspaket från Libero, jag provkrämer från Nivea och sista dagen (och enda gången som jag kom ihåg att testa...) lyckades jag knipa en av de nya Polly-påsarna med smak av Ahlgrensbilar. /Jenny

  

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 augusti 2013 20:45

Klicka igång musiken och läs under tiden vettja! :)


Dagen började väl så där... Jag hade knappt kommit ur sängen innan Jon fick höra ett och annat klockan halv fem på morgonen. (Kanske lite oförjänt...) Jag kan ju inte vakna utvilad med ett leende varenda morgon...

Sedan blev det väl inte bättre när pelletsleveransen (som skulle ha kommit igår!!!) parkerade in mig så jag inte kom ut med mitt gäng. Men lillebror Johan kom förbi och löste det åt mig. Thanks bro!

På promenaden gick jag förbi bygghandeln och betalde pelletsen. Jon skulle ju kunna bli sen. Ian fick stanna kvar i barnvagnen utanför medan Nalle istället följde med in. Någon kund skrattade lite åt att jag lämnade ungen utanför och tog hunden med in... 

Men jag hade ju koll på Ian genom fönstret och det räckte med att ta med en av dem in i affären. Och i affären försvann tvåtusen kronor bara så där. Hoppas verkligen värmen håller i sig för i sommar har det inte alls gått åt mycket pellets, och löser vi spiskassettfrågan så ska det i slutändan bli billigare.

Efter rastning dumpade jag Nalle hemma och gick till Familjecentralen. En mängd vuxna med barn var där igen och denna gång var Ian äldst. Jätteroligt att gå dit för det finns alltid någon att prata med, många gånger folk jag aldrig träffat tidigare. 

Ian var inte alls intresserad av att delta i sångstunden och lekte i lekhörnan under tiden istället. Han somnade gott på hemvägen och jag tog vägen förbi Baan Thai.

Jon köpte grillad kyckling häromdagen på jobbet (också tack till Johan som frestade honom i helgen med fågelmat från Jonsboda...). Vårrullar och ris och mat imorgon med för min del. Och medan Ian sov passade jag på att ringa ett viktigt samtal. Svårt att göra det när han är vaken. Men det resulterar väl inte i något antar jag...

Med posten fick Ian en tidig grattishälsning från McDonald's. Jag har anmält honom till deras klubb så nu har han ett gratis Happy Meal att hämta ut. Kupongen gäller till maj nästa år. Ska passa på om/när de har böcker i boxarna tänkte jag. Till helgen ska vi försöka hämta ut hans födelsedagspresent från BR, han är med i den klubben också, om vi har möjlighet.

Sedan fick jag reda på att jag gått och vunnit en cykel till Jon. Tyvärr inte någon Drömvinst idag heller, men den här vinsten passar oss perfekt! 

Jon fortsätter att åka buss (hade han åkt bil idag hade jag lättare kommit förbi pelletspallen, det fick han också höra - men han får ju en ny cykel nu!) och vi bor nära busstationen här i Tibro, men väl i Karlsborg så går inte bussarna fram till fästningen utan han får en bit att gå.

På morgonen gör inte promenaden något, men det är trist när han på eftermiddagen inte kan ta sig i tid till stationen för att ta en buss som tar honom hem tidigare utan måste vänta. Han har ju lite konstiga tider ibland. Här hemma har han en gammal cykel, men den används ju här. På sin nya svarta Stålhästen-cykel kommer han att komma hem fortare till oss... där vissa delar av oss lovar att vara på bättre humör då. Kanske... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 augusti 2013 19:00

Ett av livets stora (okej, små) mysterier är varför det heter tigersåg. Den ser inte ut som en tiger (ingen jag sett på Animal Planet i alla fall), den låter inte som en tiger, och den är minsann inte lika utrotningshotad. Tvärtom verkar det finnas hur många som helst. Jag har länge velat ha en, om inte annat för det coola namnets skull, och i egenskap av husrenoverare slog jag till på en Meec från Jula.



Jag är ju inget proffs och har inte heller deras plånbok. Om jag så vore, hade jag nog valt en tigersåg i en mer röd eller gul-svart nyans... Fast 199 kr är ett helt överkomligt pris för en fågångsanvändare, och det lilla jag har brukat denna budgetversion har jag blivit positivt överraskad. Den hjälpte mig till exempel att på ett snabbt och smidigt sätt ta ned det gamla, fula entrétaket. Men det är inte allt man kan ha den till...



Nalles "badkar" hade lite vassa kanter då jag räddade den från tippen. Det avhjälptes snabbt med metallbladet, som även funkar för sågning i plast. Senare kommer det långa grovsågsbladet väl till pass när det blir dags att ta ned lite grövre grenar över axelhöjd (= motorsågshöjd).

Meec's tigersåg är mycket billig i inköp, liten och smidig och har hittills fungerat nästintill oklanderligt. För småjobb lite då och då passar den fint. Dessutom är den inte lika ful som vissa andra av dess kusiner... Men det är förstås en smaksak. /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 augusti 2013 18:45

Nygräddade pannkakor med äkta vaniljglass

och färska bär direkt från egen bakgård

måste väl ändå räknas som vardagslyx?

Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 augusti 2013 10:05

Och nu har även den andra framtanden trängt igenom. Ians sjätte tand i ordningen. Vi som trodde att han inte skulle ha några när han skulle fylla ett, men sedan 17 juni har dessa sex kommit. Bara fjorton kvar...

Ian

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards