jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Våra resor

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 juli 2018 20:08

Här har vi haft det otroligt roligt idag!

Allmänt · Ian · Isa · Lin · Loe · Våra resor
Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 maj 2016 19:00

Vi har varit iväg till Ullared och shoppat loss så smått. När man ser hur billigt det är så är det svårt att gå därifrån tomhänt och vi har ju några födelsedagar framöver och barn som växer också för den delen. Till Loe blev det bland annat ett charmigt Gekås-set.

Att shoppa till Isa är bland det roligaste för det finns så mycket fint i klädesväg och nu när hon fått upp intresset för Anna i Frost så blev det en del med det temat inhandlat. Isa fyller ju två år om prick en månad. Men vi skämde även bort oss själva med The Big Bang Theory-boxen. Vi har ramlat in på något avsnitt då och då och fastnat för serien, även om vi bara följt den sporadiskt. Nu med boxen i vår ägo kan vi se när vi vill!

Vi har tidigare haft för vana att bo på hotell i Falkenberg men den här gången ville vi testa något annat och hyrde istället en hundstuga (Nalle var självklart med!) i Gekåsbyn. Nu tillbringade vi inte så mycket tid i stugan, men ändå skönt att inte skynda hem.

Men att hålla oss ifrån det som vi brukar göra i Falkenberg gick inte helt så vi var ute och vandrade på Vallarna. Det är så fint där och fanns flera djur att titta på. "Getingar" som Ian sa när han fick syn på getterna. Nu är han ju mer av en bilkännare, men det var i alla fall nära... Han föredrog hinderbanan och tog ett par varv i den.

Alldeles i närheten av hinderbanan finns en riktigt fin lekplats. Den har mycket kul och vi passade på att låta Loe premiärgunga. Han såg väldigt nöjd ut.

Vi hade verkligen tur med vädret och badtermometern skvallrade om hela 16.8 grader i havet, för det blev även att vi tog oss till sanslöst vackra Skrea strand. Så det var kanske inte så konstigt att barnen inte hade något emot att blöta ner sig utmed strandkanten i jakt på snäck- och musselskal för framtida pysselprojekt. Bilden där Ian och Isa kramar varandra blev riktigt söt!

Likt Ian och Isa blev även Loes första "semester" i livet till Ullared och Falkenberg - så blir det inte shopaholics av dessa barn så vet inte vi! Springa i sanden är det ju för tidigt för honom att göra men doppa tårna i det salta hasvattnet fick han allt göra.

Vi var inte borta särskilt länge och resan blev väldigt intensiv, men det hade vi också räknat med. Barnen överraskade och var mer medgörliga än vi trodde. En och annan muta spelade ju förstås in. Ian lyssnar lite bättre om det står en bil eller två på spel, även om minnet är kort. Isa låter sig inte köpas så lätt, men det gick ganska bra i bil och affär med henne också. Loe märktes knappt inte och var helt klart den som var lättast att ha att göra med, bortsett från Nalle då.

Att sova i stuga var helt nytt för oss och för att underlätta så hade samtliga med sig sovsäckar. Det blev väldigt varmt, men verandan utanför dörren var stängslad så det gick att vädra utan att Nalle skulle kunna ge sig ut på jakt efter löptikar. Men någon sovmorgon blev det förstås inte, så på så vis kändes det precis som att vara hemma... Det här blev vår sommarsemester då det brukar vara svårt för oss att resa något längre när det är varmt för Nalles skull, men även lite besvärligt med småbarn. Vi fick ut mer än vi vågat hoppas på... och nu får vi leva på nudlar tills skatteåterbäringen ramlar in...

Ian · Isa · Loe · Nalle · Våra resor
Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 oktober 2015 07:30

Tanken på att höggravid springa omkring i affärerna och jaga julklappar lockade mig inte och det är klart att möjligheten att beställa fanns. Men det är ju roligt att klämma också, så därför blev det en resa till Ullared och då framförallt till Gekås inbokad. Det är ju billigare där.

Vi hade en lista på julklappsförslag och fick med det vi tänkt. Adventskalendrar till barnen och jag har inte hittat Bamses kalender så billig som där. 119 kr. Till Isa ska Tomten bland annat komma med Skrållan och även den var väl billig: 279 kr?

Vi var upp en vända till barnkläderna också och hade väl inte tänkt köpa något, men så fanns det några roliga tröjor till Ian och några fina plagg till Isa.

Det var ju svårt att inte gå förbi babyavdelningen också även om det är långt kvar till vår beräknade leverans. Men det är ju aldrig fel att vara lite förberedd. Åkpåsarna kostade ju bara 149 kronor! Där råkade jag också hitta bygelskydd och eftersom de bara kostade 25 kronor styck så tog jag två.

Så mycket shoppat till mig och Jon blev det inte. Det här var ju inte vår resa och vi har ju så vi klarar oss med det mesta. Men den här t-shirten blev för svår att motstå.

Det var dock inte bara shopping och mat som upptog vårt besök - vi var ju väldigt nyfikna på att kika in i det nyöppnade leklandet på våning fyra. Under tredje turen in i varuhuset lyckades vi tajma öppettiderna på ett bra sätt.

Leklandet var toppen! Det var en småbarnssnäll plats där Isa kunde klättra upp och även åka rutschkana ner själv. Helt perfekt för barnen att få leka av sig, även om vi också tyckte det var skoj.

Vi hade bara lite otur med tiden i kassakön när vi skulle ut på eftermiddagen andra dagen. Då blev barnen rastlösa av att vänta, men annars gick det fort ut och eftersom den otroligt stora affärslokalen slukar så många så var det faktiskt inte så tjockt med folk därinne. Men att fylla på med energi var förstås ett måste och då passade det ju helt perfekt med Morgans chips. Riktigt goda! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 oktober 2015 06:45

Vi kom nyligen hem efter att ha varit bortresa i några dagar. Målet var att fixa julklappar på Gekås i Ullared och det målet uppnåddes. Men självklart passade vi på att göra annat också när vi nu för en gångs skull var iväg. Det har verkligen inte varit något som hänt så mycket på sistone. För lite över 1,5 år sedan var vi borta, faktiskt till samma ställe, så det här blev Isas första "semester".

Vi for alldeles för tidigt på morgonen för att komma fram till öppningstid i Ullared. Vi åt frukost längst vägen och väl framme så inriktade vi oss på allt utom leksaker, som till exempel godis till Nalle och sånt, för vi skulle tillbaka dan därpå.

Barnen och Nalle var ju med så vi kunde inte göra några långshoppingkörare och det var nog bra för oss också. Vi passade på att äta i restaurangen. Väldigt smidigt, billigt och gott.

Eftersom det var för tidigt att checka in på hotellet så for vi istället ut på Vallarna och gick där med Nalle innan vi lekte med barnen på den fina lekplatsen.

Vi brukar se till så att det inte är säsong när vi åker till Falkenberg och vårt favorithotell Falkenberg Strandbad, för då finns det möjlighet att ha Nalle på stranden. Hotellet erbjuder numer en massa olika spa-upplevelser i och med att de för några år sedan gjorde om mycket.

Nu var det inget som lockade oss utan vi trivs mest med läget och uppskattade istället desto mer att de nu har ett lekrum i miniformat av ett lekland och under vårt besök var det även öppet till ett större rum med möjlighet till film, pingis, pärlande och en massa leksaker.

Hotellet ligger otroligt fint på stranden och har en lång brygga ut i havet. Första dagen var det blåsigt men sedan hade vi bättre tur med vädret.

Vi hade med en resesäng till Isa, en hundsäng till Nalle och Ian fick sova i vår säng. Nu är vi inte vana hemifrån med att ha barnen i sängen, så det var nog lite ovant från båda håll.

Första natten trivdes inte Ian alls i skarven men sen gick det bättre, kanske för att han fick större delen av Jons sida av sängen. Fast tidiga morgnar blev det, men när man visste att det var hotellfrukost som väntade så gjorde det inte så mycket. De hade bland mycket annat goda croissanter som man kunde ta Nutella till! På rummet blev barnen lätt rastlösa men vi hade lite aktiviteter inplanerade då detta var något vi misstänkte.

Att gå på stranden och leta snäckor tyckte de väl var så där, och det var kanske härligast för Nalle i den mjuka sanden. Roligare hade de när vi besökte Klitterbadet som ligger i samma byggnad men med egen ingång. Det har ett fint barnbadlandskap.

Där kunde de passa på att leka och plaska av sig och vi hade ju inget emot att vara där heller för vattnet var ju riktigt skönt.

Vi passade också på att vara in i ångbastun, ligga lite på de uppvärmda stenstolarna och även att besöka den varma större aktivitetsbassängen som hölls öppen. Där trivdes Ian och med hjälp hoppade han från kanten och dök i.
Vi var där på kvällen och att det var höstlov även här märktes inte. Det var väldigt lugnt och det var inte alls svårt att urskilja Morgan från Gekås bland simmarna. Vi hade inte sett till några utav TV-kändisarna när vi var och shoppade men så dök han upp här istället.

Men de flesta resor har ett slut och vi packade ihop vårt och påbörjade bilresan hemåt. I bilen har vi DVD-spelare till barnen, men Isa tröttnar ganska fort på sånt så hon var till och från lite svår i bilen. Som tur var så hade hon i alla fall lätt för att somna.

Vid början av den långa bryggan rakt ut i havet på hotellets strandsida satt det hashtag-förslag uppe om det nu skulle tas en selfie. Men på bryggan är det hundfritt så bland det sista vi gjorde var att traska ut mot bryggans slut.

Underbar utsikt då solen var på väg upp och strålarna värmde gott. Det kändes verkligen som att vi var någon helt annanstans, som det ska göra när man äntligen tar sig iväg. Nu var ju det här lite av ett säkert kort för oss då vi känner till stället ganska bra. Men samtidigt kändes det bra i och med att det här var första resan med barnen och vi inte riktigt visste vad som väntade. Det var skönt att komma iväg från vardagen, men det var också skönt att komma hem och nu lär det nog dröja till nästa gång. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 mars 2014 08:00

Vi tycker att det är viktigt att inte glömma bort att uppmärksamma vuxenrelationen i familjeförhållandet. På sistone har det varit mycket runtomkring och det kändes väldigt lägligt att åka iväg en liten sväng för att komma ifrån alla projekt i hemmet. I och med den väntade bebisen så är det ytterst tveksamt att det kommer att bli några fler resor på ett bra tag framöver. "Barnen" följde ju med på resan, men vi lämnade vardagen för en helg.

Falkenberg och hotellet på Skrea strand har blivit vårt favoritresmål för det passar hela familjen. Nalle har vi haft med hit flera gånger sedan 2007 och Ian har också varit här två gånger förut. Dock har vi aldrig varit här när det varit högsommar utan åker under lågsäsong och passar på att shoppa loss i Ullared. Falkenberg Strandbad ligger underbart vackert precis utmed havet och när vi är där så är hundar tillåtna på stranden. Nalle är så otroligt lycklig här och den mjuka sanden är perfekt för hans dåliga leder.

Efter att vi checkat in på hotellet tog hela familjen en promenad på stranden. Tyvärr var det ganska blåsigt i fredags, men vi traskade på ändå och kunde trots allt njuta av det efterlängtade miljöombytet.

Den här långa stranden är verkligen underbar och solen gör förstås sitt för att förgylla platsen ännu mer. Ian såg långt ifrån stor ut där han knallade omkring och tittade fjärran bort.

På vägen till Falkenberg stannade vi till i Ullared och shoppade och åt på Gekås. Men under resan hann vi med mycket mer. Hotellet ligger som redan nämnt i ett otroligt fint läge och bättre utsikt under hotellfrukosten får man leta efter. Och jodå, frukosten är jättegod också!

Men förutom utsikten finns det fler förmåner som att man som hotellgäst får gratis entré till Klitterbadet som ligger i samma byggnad. Badet har en lagom stor barnbassäng och när vi var där var varmvattenbassängen öppen också. Härligt!

Uteaktiviteter stod också på vår planering för Vallarna är ett underbart friluftsområde som ligger i Falkenberg. Här spelas det välkända farser och sjungs allsång om somrarna, men året runt finns det underhållning. Vi besökte den spännande lekplatsen, gick balansgång på stockar och under vår vandring kikade vi också på några utav djuren i parkens minizoo.

Med två vuxna, en hund och barn med resesäng på rummet finns det inte så mycket plats över att röra sig på när man har ett vanligt rum. Men nu sov vi mest på rummet, satt ju inte där och häckade, och Ian hittade på skojigheter på den lilla ytan ändå. Roligast var spegeln!

Vi fick en riktigt fin helg i Falkenberg även om det inte blev så mycket till återhämtningssemester när vi ville få ut det mesta av tiden. Och sedan har sovmorgnar aldrig varit Ians grej och inte heller här, alla nya intryck till trots. Vi har sett mycket nytt och gammalt, ätit en massa gott och shoppat mycket av det vi hade uppskrivet på listan - och så lite till. Dessutom tror vi att hela familjen fick en härlig weekend, alla på sitt sätt.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 oktober 2013 22:00

Idag gick sällskapet ut på restaurang för att i ungefär en månad i förskott äta tillsammans och fira att Marianne fyller 70 år. Sällskapet är galet förtjust i mat från Asien och just därför hamnade vi på en thairestaurang: Chaow praya river.

Vi har förresten ätit väldigt mycket under hela den här vistelsen i Sundsvall. Hotellet står ju för frukosten men också för eftermiddagsfika och även kvällsbuffé. Denna mat har ingått i bokningen och för oss med småbarn har det varit smidigt med mat på kvällen så vi sluppit krångla oss ut med en halvt trött och halvt småflörtad Ian.

Och är det födelsedagsfest ska man ju självklart klä upp sig och det hade småkillarna gjort. Men Loke var inte överförtjust i uppmärksamheten hela tiden...

Vi andra hade väl gjort vad vi kunnat med det som var, och var väl inte på något vis fula så att det störde någon, men att toppa Ian och Loke var ju inte att tänka på. De var ju verkligen supersöta!

Restaurangen var väldigt mysig och hade verkligen charm med många fina detaljer, ljussättning och träsniderier. Vi hoppas att Marianne uppskattade sitt tidiga födelsedagsfirande. Vi tycker också att det var jättekul att det till slut blev av att vi träffades "live" allesammans och får hoppas att det inte dröjer för länge till nästa gång.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 oktober 2013 21:21

Klart att Nalle är med och träffar släkten också.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 oktober 2013 21:15

Ians farmor och farfar bor 110 mil från oss, och det kändes som en alldeles för lång bilresa att göra med Ian. Att träffas halvvägs i Sundsvall var en betydligt bättre idé.

Tre rum bokades in på Clarion Collection Hotell Grand i Sundsvall: ett för oss, ett för farmor Marianne och farfar Folke och ett rum till Jons syster Eva, hennes sambo Ola och deras nybakade lille kille Loke. Att träffa Loke för första gången, och att Eva och Ola skulle få träffa Ian var några anledningar till träffen, men också att Marianne fyller 70 år i slutet av november. Det är ju ganska stort bara det. Men för inte så länge sedan återupptog Marianne kontakten med en väninna från förr: Irja. Och det slutade med att ännu ett rum bokades, så att även hon kunde komma hit. Marianne och Irja hade inte träffats på 42 år, så det var verkligen på tiden!

Vi kom upp en dag tidigare för att få lite extra tid till återhämtning, för det var en ganska anstängande resa. Trots allt gick den ändå bättre än väntat. Dock var det inte så här glada miner hela resan... vi måste ju spara några till hemresan också. ;)

Resten av gänget ramlade in följande dag, det vill säga igår. I hotellets foajé välkomnade vi varandra. Och när Marianne fick syn på Irja tjoade hon till så att det säkert hördes ända hem till Piteå...

Loke hade till skillnad från Ian lite mer bråttom ut i den här världen och kom sju veckor för tidigt. Ian drog ju över tiden med nästan tre veckor istället... Men nu är Loke en stor liten kille!

Med dessa avstånd som långa landet skapar, ses vi ju inte så ofta precis. Farmor och farfar hälsar på titt som tätt, men nästa gång som vi ser Loke med föräldrar blir väl vid en eventuell resa till Ullared och Liseberg nästa år... Men den här mötas-halva-vägen-resan ordnade i alla fall en träff på riktigt!

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!