jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Våra resor

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 mars 2013 21:15

Tidigt i onsdags morse begav vi oss söderut mot vårt favorithotell på Skrea strand, hotellet som numer heter Falkenberg Strandbad. På vägen dit körde vi förbi Ullared och kunde förstås inte undgå att göra ett stopp där och bränna en massa pengar. Vi var in en vända innan vi behövde ut för att rasta Nalle, och efter det återvände vi för en shoppingrunda till. Vi hittade en väldans massa!

Till Nalle blev det mest en mängd ätbart och nya leksaker att ha och busa med i trädgården. Ian fick också leksaker och en hel del kläder för framtiden. Och självklart unnade vi oss själva saker och kläder.

Hotellrummet där vi nätt och jämt fick plats allesammans. :)

Vi var väl lite nervösa för den här resan, för det skulle ju bli Ians första resa med övernattning. Och första natten gick väl så där, medan den andra gick riktigt bra. Tyvärr var det bara två nätter vi bokat in... Att njuta av hotellfrukost under fler dagar hade ju inte varit fel. Extra plus till frukostbuffén för att den innehöll en massa god frukt!

Lite sömn blev det allt för oss...

Det här hotellet ligger så underbart fint på den flera kilometer långa stranden och det är så härligt att promenera där. Riktigt frisk luft och mjukt underlag. Fast lite svårkört var det med sulkyn, men vi gick nära vattenbrynet där sanden var hårt packad.

Vi hade tur med vädret och tog flera strandpromenader tillsammans.

Men den som tycker att det är som mest härligt här är ändå Nalle. Det syns så tydligt på honom hur lycklig han blir när han får springa runt fritt på stranden. (Och det är just därför som vi kommer hit när det inte är säsong för under sommaren är inte hundar tillåtna.) Den mjuka sanden är ju perfekt för hans dåliga leder och hade han bara fått, hade han gärna badat också.

Den här trästocken hade Nalle jätteroligt med så vi tog faktiskt med den hem...

Det blev även en tur in till centrum av Falkenberg och eftersom vi är människor som inte har något emot att vara ute så besökte vi Vallarnas friluftsområde och knallade omkring. Förra gången vi gick här låg Ian i magen, men nu satt han i vagnen och det var en fin känsla. Vi gick omkring på de många olika vägarna som ligger alldeles i närheten av Ätran. Vi såg en massa ekorrar, strömstare, grisar i hägn och andra fåglar på minizoot.

På promenad vid friluftsteatern på Vallarna.

I och med att vi var gäster på hotellet ingår entré till Klitterbadet som ligger i samma byggnad. Och eftersom Nalle var välrastad efter dagens vandringar så kunde vi med gott samvete lämna honom på hotellrummet för att gå iväg och bada lite. Ian var den som badade mest. Vi var i den uppvärmda aktivitetsbassängen och även i barnplaskpoolen (som faktiskt kändes kallare...).

Lite bebisbad hann vi också med och Ian kunde plaska runt i den lekfulla babybassängen.

Och som inte det var nog med aktiviteter så hann vi även med en runda minigolf också. Och den regerande segrarinnan behöll sin mästartitel i en duell som inte var så jämn. ;) Sifforna efter 18 hål skrevs 38-45. Förloraren hade tänkt tröstäta glass på Peggens men inte ens det fick han, då de tyckte att det var för kallt att öppna under denna dag som det var annonserat om innan...

Ian hade bollkoll, i alla fall i början innan han somnade ifrån matchen.

Det helt klart bästa med hotellsemestrar brukar vara frukosten och så brukar det vara för oss och var så även denna gång. Att bara vakna, klä på sig och gå och njuta av en frukostbuffé är himla lyxigt! Just den här buffén hade mycket smaskig frukt och vi är övertygade om att Nalle uppskattade vegetarianens animaliska del som smögs ut till honom. ;) Restaurangen ligger på andra våning och utsikten vid frukostbordet är oslagbar.

Stairway from breakfast.

Restaurangen har, förutom utsikten, en mycket fin inredning och det finns också en bar. Ian hade nog fått i sig lite för mycket babyyoghurt för innan vi visste ordet av det var han uppe och dansade på bardisken, lille busungen... Innan det hade han lett åt några tjejer vid bordet längre bort och charmat dem så till vida att en av dem kom fram och plockade upp hans bok som han tappat. Charmtrollet!

"Jag dansar aldrig nykter någonstans, aldrig inte en chans..."

Men tre dagar och två nätter går fort, alldeles för fort och idag vände vi hemåt igen. Det blev ett till stopp i Ullared för att kompletteringshandla - för det gick faktiskt in lite till i bilen men efter det blev det inte mycket plats kvar och då hade vi ändå takboxen med.

Finns det hjärtrum finns det nästan stjärterum efter Ullaredsbesök.

Väl hemma väntade en hel del uppackning och tvätt men nu har lugnet lagt sig och tröttheten börjar komma. Det blev en mycket rolig minisemester! Att det går jättebra att resa med Nalle visste vi ju, och den här resan var inget undantag. Även Ian tog det hela med ro och sov faktiskt mesta tiden i bilen.

Det här var en kombinerad tur för att fira vårt 11-års jubileum och ta en tidig sommarsemester, för nu väntar nog bara dagsturer. I sommar ska vi ju måla om huset var det tänkt...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 april 2012 20:45

Här kommer blogginlägget som ska få er allesammans att boka nästa hotellsemester på Falkenberg Strandbad, och gör det då gärna via Coop hotellpremie så blir det billigt och ni får mycket hotell för pengarna. Och ser det inte fint ut...?

Vi har varit på det här hotellet flera gånger tidigare men det här var första gången med de nya ägarna. Och visst märktes det att nya vindar har blåst in över Skrea strand. På hotellrummen är det mesta sig likt men i receptionen och restaurangen är allt som förbytt. Tidigare var det gott om öppna ytor men nu finns det istället gott om spännande inventarier. Designen är afrikansk/indisk med en touch av upptäcksresande - och lite kolonialstil. Solklar beskrivning va? Bilder säger mer än ord, så här ser det ut i lobbyn:

Restaurangen har också omvandlats och i lobbyn finns allt från sköna möbler till elefantstatyer.

Restaurangdelen har fått charmiga bås, bekvämare möbler, noshörningar och bokhyllor med en massa gamla böcker. Det fanns mycket att titta på, förutom den vackra utsikten över havet, när vi åt. Frukosten var uppdukad på och runtomkring bardisken och det fanns mycket att välja bland - som till exempel croissanter!

Det pågår en ombyggnation och det är lite knepigt när vi ska ta oss till rummet från entrén. Vi bor på markplan men måste ta hissen upp en våning för att "runda" byggarbetsplatsen. Det blir lite längre men Nalle har fått åka hiss fler gånger än vanligt och det tycker han är jätteskoj. Han ser helt salig ut i hissen! Han fick också fnatt igår och bestämde sig för att sätta sig inne i duschkabinen. Vet inte vad det var om, men han såg ut att trivas där...

Men bäst trivs han förstås på den långa stranden. Och så länge det inte är säsong är det fritt fram för hundar på Skrea strand. Till sommaren får hundarna istället hålla till en bit bort på hundbadplatsen.

Det är verkligen jättefint här, stranden är vacker och lång, hotellet är mysigt och att entrén till Klitterbadet ingår för hotellets gäster är bara bonus. Kanske ses vi här någon gång...?

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 april 2012 16:15

Det här är Vallarnas friluftsteater som Stefan och Krister-gänget spelat på.

I närheten av Falkenbergs centrum ligger stadens största park, Vallarna. Det är ett vackert fritidsområde som anlades 1916. Området ligger i närheten av Ätran och bjuder på många trevliga promenadstigar.

Men roligast är parkens mini-zoo. Där knallar vi omkring i godan ro när vi hör en tupp gala och en bit fram hittar vi en hönsgård, där finns också en hägn för getter och får. Och lammen är ju bara för söta!

Bä, bä, vita supersöta små lamm...

Men i parken finns också grisar och den här stora grisen blev Nalle intresserad av... och lite rädd för. Konstig hund det där!

Till Paris, till Paris, ska vi rida på en...

Och den var verkligen jättestor - stor nog för en ridtur. Vallarna är en jättecharmig park - vi gillar städer med parkområden nära centrum - och helt klart är stället värt ett besök om ni har vägarna förbi. En stor förmån för alla falkenbergare!

Vi tycker ju att Nalle är ganska stor med sina 40 kilo, men grisen var aningen större...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 april 2012 14:30

Badanläggningen Klitterbadet ligger alldeles i anslutning till hotellet Falkenberg Strandbad och entrén ingår för hotellets gäster. I badhuset finns bland annat en 50 meter lång saltvattenbassäng, en varmvattenbassäng, en liten klättervägg, bassänger för barnen, ångbastu, bubbelpool och kiosk. Vi var och badade igår och ska tillbaka ikväll och har bokat bubbelpoolen (10 kr/pers) och då är också varmvattenbassängen öppen för allmänheten, det var den inte igår. Så det ser ut att bli en avslappande avslutning på denna dag också!

En bild ifrån ångbastun. Vi syns inte så bra... beror på... öhh... ångan.

Det här är vad vi kallar stenstolarna. De kanske inte ser så bekväma ut men de är uppvärmda och underbart sköna att ligga och relaxa på.

"Klassiska" hjärtanbilder på magen. Oklassiska på så vis att de är tagna under vatten. Som om ni inte tittat på magen ändå... ;)

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 april 2012 21:17

På eftermiddagen for vi in till centrum i Falkenberg, strosade omkring och sen åt vi pizza. Tillbaka till hotellet och kvällen tillbringade vi på Klitterbadet. Vi badade ångbastu, låg på de underbart sköna, varma stenstolarna, simmade, badade bubbelpool och hade det bara gott.

Och gott är nog vad vi kommer att sova i natt också - allihop får vi hoppas. Nalle har varit lite morgonpigg på hotell det senaste men nu har han fått springa av sig på stranden. Lite sovmorgon, promenad och hotellfrukost är planen. Vi har börjat få upp förväntningarna på frukosten för i och med hotellets ägarbyte har hotellet blivit exklusivare.

Men på Klitterbadet fanns det fortfarande vissa ordningsregler att följa - man får inte spotta i bassängen!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 november 2011 14:00

Jul på Liseberg är rätta upplevelsen om man ska hamna i julstämning! Här finns intrycken för alla sinnen och det är så mysigt att gå omkring bland alla de vackra många ljusen. Tyvärr är inte hundar tillåtna i parken för Nalle hade gärna följt med in men han fick nöja sig med att gå omkring utanför och insupa lite julanda.

Några utav djuren från Nordens Ark har just nu Liseberg som tillfällig boplats så där fick vi se fler djur.

Sakta började mörkret att falla och alla miljoner ljus tog över och lös upp detta roliga nöjesfält. Så vackert!

Det kom visserligen några droppar regn men det var knappt att det märktes när det fanns så mycket annat att titta på. Julpyntat till max! På isbanan åktes det skridskor, renarna drog runt besökare i släde, försäljarna i de små handelshusen var många och sålde allt möjligt, och vi värmde oss med underbart god varm Valrhona-choklad.

I affärerna var det full fart och det fanns juldekorationer i alla möjliga färger och former. Varför inte ha några dödskallar eller en spindel i granen i år...?

Men under misteln fick man stå och vänta till ingen nytta...

... mer nytta gjordes det vid spelhjulen och det här blev den lilla vinstskörden.

Jul på Liseberg är så vackert och nu börjar äntligen julkänslan att infinna sig. God jul och gott nytt år önskar vi er alla!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 november 2011 13:15

Mitt i Göteborg, granne med Liseberg, ligger ett riktigt häftigt ställe: Universeum! Här finns det saker att se och göra för stora och små, och vi var långt ifrån ensamma. Universeum är Nordens största Science Center, med omkring en halv miljon vetgiriga och upptäcktslystna besökare varje år.

På avdelningen Kalejdo kan man just nu besöka en utställning om rymden och leka kriminaltekniker. Vi tittade bland annat på en rymd-toa (nej, den var inte i funktion...) och Jenny kunde inte motstå frestelsen att sitta i en äkta polisbil, med blåljus och allt.

På avdelningen bredvid, Explora, testade jag på att vara virtuell handbollsmålvakt på sportutställningen Puls. Det gjorde inte alls lika ont som att stå målvakt på gympan i skolan... Utställningen Testa naturens superkrafter hade en mängd roliga saker att pröva på. Till exempel kunde vi se oss själva genom en värmekamera, så som ett bi skulle kunna se oss. We come in peace!

Genom luftslussar kommer man in i en tropisk regnskog. Därinne är det varmt och fuktigt, och en mängd olika fåglar och djur gömmer sig i lummigheten.

Från tropikerna kan man sedan ta sig uppåt i byggnaden, och förflytta sig från en svensk kustmiljö ända upp till kalfjället. Längs vägen kan man kika genom akvarieglaset på olika levande fiskar i sjöar och vattendrag.

I en grotta bland stora klippor lyste lodjurets och vargarnas ögon kusligt inne i dunklet. På vägen ut höll jag oavsiktligt på att skrämma vettet ur en kvinna som stod och fotograferade inne i dimman. Ber om ursäkt för detta.

Jenny provade skotern och vi hamnade i blåsväder på fjället...

Universeum har även ett stort terrarium. Därinne finns Dödliga skönheter, en utställning om giftiga ormar. Det var en häftig känsla att stå en armslängd från dödsormen och inlandstaipanen, men det var skönt att ha några centimeter glas emellan...

Min personliga favorit är trots allt Akvariehallen. Det är så rofyllt att gå omkring "under ytan" och titta på alla vackra och underliga fiskar och undervattensdjur, och fastän det denna dag var fullt av livliga skolungdomar på studiebesök, kände jag ett upphöjt lugn, och en stor respekt för den dolda världen under vågorna.

Hade det inte varit för att vi hade annat att göra, samt en hund i bilen, hade jag kunnat sitta länge framför de stora panoramafönstren och bara se fiskarna långsamt simma omkring. När vi vinner Drömvinsten på Lotto, vet i alla fall jag vad jag ska skaffa!

Det är verkligen ett universum i miniatyr, och har ni inte varit där, rekommenderar vi båda varmt ett besök på Universeum. Förhoppningsvis kommer vi snart att vara där igen, för det finns så otroligt mycket att se, göra och uppleva. /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 november 2011 13:00

Via Coophotellpremie bokade vi vår hotellsemester och på så vis hamnade vi på Hotell Fars Hatt i Kungälv. Eftersom vi skulle besöka både Nordens Ark och Göteborg passade detta hotell, som låg nästan mittemellan, perfekt. Men bäst var ändå att Nalle var gratis. En del hotell vill ta runt 300 kr per natt för hund.

Att parkeringen var gratis var också jättebra och vi fick vårt rum i en byggnad bredvid så vi hade egen ingång och parkeringen precis utanför dörren. Rummet hade också en liten balkong och på sommaren hade det här varit ett perfekt boende för precis utanför låg simbassängen. I bakgrunden från hotellfönstret skymtade Bohus fästning som vi besökte.

Hotellet hade en mindre relaxavdelning med biljardbord, träningsmaskiner och bastu. Snygga lila väggar!

Och så var det då frukosten som är bland det viktigaste på hotell. Vi åt frukost två dagar i rad och en del hotell har bättre frukost på helgerna. När vi åt på lördagen var det juldekorerat och var mycket mysigare än dagen innan. Men frukosten hade standardutbudet och det var också allt. Det fanns det som det brukar men inte mer.

Vi gillade det här hotellet och det låg mysigt till nära vatten, kyrka och en kullerstensgata med vackra hus - ett mycket bra boendealternativ!

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!