jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under december 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 december 2015 18:00


Första barnvagnen är stort. Till Ian hade vi en Brio Go. Vi var verkligen supernöjda med den. Den tog sig fram på de flesta underlag, liggdelen var rymlig och sittdelen ännu rymligare. Dessutom extra plus för att sittdelen gick att ha åt båda håll. Lastutrymmet under vagnen var toppen. Ian hade även den vagnen som gåvagn i trädgården när han började lära sig att gå, i och med att handtaget gick att vinkla ner så mycket.

Men så kom Isa och det blev istället aktuellt med en syskonvagn. Brio-vagnen hamnade på vinden för att eventuellt komma till användning när vi bara skulle behöva en vagn till Isa. Men så blev vi gravida igen och nu när vi var uppe på vinden för att ta ner bebissaker och vinterleksakerna tog vi även ner Brio Go-vagnen, för vi insåg att den kanske ändå inte skulle komma till användning. Bättre att den får rulla för en annan bebis.

Nu är den såld och blir första barnvagnen för någon annan, men den kommer ändå alltid att förbli vår första barnvagn till vårt första barn. Vi har istället tagit tag i att ordna med en liggdel till den syskonvagn som vi använder mest. Vi har en smidigare i bilen också, men den är bara "resevagnen". Vagnen vi använder mest har också rymlig varukorg och vändbara säten och skönt att ha fixat med en liggdel till den också. Det var inte med någon när vi köpte den och då behövde vi ingen heller. En sak till att stryka från listan. /Jenny

 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 december 2015 21:30

I alla fall inte i förhållande till min kurva. Så i nästa vecka blir det en extrakontroll för att kolla om det hänt något med sf-måttet. Det blev ju genast ett orosmoln av detta...

I övrigt så var det full fart på bebisen och den låg med huvudet neråt, men satt inte på något sätt fast och än är det långt kvar tills det blir aktuellt. Den verkar inte vara helt främmande för att vara uppochned i alla fall. Jag fick också känna på det som skulle vara huvudet, men skulle aldrig kunna hitta det igen. Blodtrycket var lite högre än sist, men ändå helt okej.

Jag lämnade ännu ett blodprov och skulle det vara så att det inte hänt något uppåt med blodvärdet sedan sist så skulle barnmorskan höra av sig. Svaret skulle komma in redan under dagen och hon hörde aldrig av sig så det känns positivt. Jag äter ju mina B-vitaminer och järntabletter (och folsyra) och det vore ju roligt att se svart på vitt att det ger något resultat.

Men lite trist med magens mått, jag känner mig ju så stor och jag låg fortfarande över det normala, men som det såg ut nu så hade inte måttet rört på sig så mycket sedan sist. Det är ju en individuell kurva. Det kan ju förstås bero på många saker, men ändå skönt att det kollas upp. Viktuppgången är totalt inte över sex kilo än, men vägde ju inte vad jag borde när jag blev gravid...

Då försöker vi fira orosfritt nyår då. /Jenny

 

 

En magbild från igår, då i vecka 31+2 och 60 dagar till bf.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 december 2015 16:15

 


"Goda bubblor No1 hittar du i den alkoholfria avdelningen på de flesta Systembolagen.

Tar du en bild på flaskan och postar den på sociala medier

med hashtagen #godabubblor #vitjul så skänker God Dryck

hela försäljningsbeloppet (79kr) till Vit juls verksamhet.

 

Gott nytt år önskar vi från IOGT-NTO-rörelsen!"


Här kommer ett mycket bra dryckestips som finns på Systembolaget inför nyårsfirandet: GodDryck No 1, Goda Bubblor, artikelnummer 1959. Men nej, vi har inte provsmakat men vet ändå att det kommer att bli bra förutsatt att vi postar och hashtaggar flaskan på sociala medier för då skänker God dryck hela försäljningssumman på 79 kronor till Vit juls verksamhet.

Vi skrev ett inlägg om dem och hur vi anmält oss till att fira en Vit jul här. Det blev förresten en rekordanmälan, och över 30 000 människor lovade att de skulle fira en vit jul. Och särskilt gjorde detta att flera barn fick en bättre jul. 385 000 barn upplever vuxna som dricker för mycket inom familjen. 

Någon anmälan för nyår finns inte, men för oss är det lika självklart då. Men antagligen kommer vi att sova vid tolvslaget ändå och hoppas för vår, barnens och alla djurs skull att det inte smäller för mycket. Det skrivs en del om tysta fyrverkerier men vi är osäkra på vad det innebär. Det verkar ju som en bättre idé, men det kanske har sina konsekvenser det också. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 december 2015 12:15


Idag blir vår lilla Bamse-älskande tjej 1,5 år och det är svårt att inte förundras över var tiden tar vägen. För ett år sedan satt hon ju knappt upp själv. Nu kan hon istället allt själv, enligt henne då. Hon kan ta av och på sig kläder, till och med fingervantarna fixar hon, återigen allt enligt hennes egna uppfattning, och även gå - inte krypa! - i trappen gör hon gärna men självklart bara om det finns en hand att hålla i, även om hon säkert skulle få för sig att testa gå på egen hand också.

En annan spännande självständighetsgrej som hon fick för sig igår var att börja ta av sig blöjan - med bajs i!

Så med Ian i sin pågående treårstrots och Isa i sin "kan själv"-period får man ju uppleva så otroligt många stunder när tålamodet sätts på prov... Och precis lika dåligt som de kan leka ihop så kan de leka bra ihop. Vissa dagar känns det som att de inte gör annat än bråkar med varandra, medan när det är tvärtom är de så söta tillsammans. Isa pratar inte så mycket än, men hon förstår en hel del och är bra på att göra sig förstådd ändå. Och så småningom kommer utbytet barnen emellan att bli ännu större.



Bamse med vänner och dockor med tillbehör är hennes favoritleksaker. Hon äter det mesta, sover bra om nätterna men kan vara lite svår att få att somna då hon får för sig att hon inte alls är trött. När hon var mindre blev det oftare sovmorgnar, men nu är båda två oftast uppe runt sex, sju varje morgon.



Det verkar som att även Isa får Jons långa ögonfransar. Ians borde vi klippa så att han ser...;) Isas blir kanske inte lika mörka, men nog syns de också. Ian verkar däremot vara högerhänt, men vi börjar mer och mer tro att Isa blir vänsterhänt, som Jon. Ian har blåare ögon, medan Isas går mer åt grönbruna-hållet. Och Isa får inga smilgropar, men hon kan ju alltid bada i Ians. Stöpta i samma form, men ändå inte... /Jenny

Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 december 2015 12:08

Och första vändan utomhus avklarades tidigt!


Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 december 2015 16:15

Lördagar är dagen då vi går in i nya veckor och ännu en har passerat. Foglossningen som gjort sig tillkänna under den här veckan hade jag ju gärna sluppit. Jag både är och känner mig redan gigantisk men mycket återstår. I appen står det nu:



Det som beskrivs känns igen och visst borde jag vila mer. Men rastlösheten gör sig ofta tillkänna och sen är det ju inte så lätt att bara gå och vila alla gånger heller. Fast chansen är ju självklart större nu när Jon är ledig. Det är inte utan att jag undrar hur det ska gå sen under de sista veckorna när jag ska fixa det själv... Bara att hoppas att en någorlunda rörlighet håller i sig.

I appen står det så här om barnet:



Det är möjligt att bebisen sover mycket. Tyvärr gör den ju inte det när det är tänkt att jag ska sova. Det kan ju vara så att jag får tid att känna av den mer då också, men när det lever om som mest i magen går det inte att somna och är inte så skönt heller.

I den kommande veckan ska jag till barnmorskan och stämma av. Det blir väl provtagning igen då, och jag har försökt vara noga med mina piller, så jag hoppas att det kommer att synas i provsvaret. Det ska bli spännande att höra hur bebisen ligger också. Och än så länge har det inte upptäckts några bakterier i urinen heller, så om det fortsätter så, så måste jag inte stanna längre än sex timmar på BB. Nu vet jag inte om jag känner att jag måste hem så tidigt, men jag har inte trivts på BB någon gång och med båda har jag haft att jag måste stanna kvar i minst 48 h. Bäst är ju att kunna välja själv, särskilt om allt känns bra.

Men som sagt, mycket mage kvar att skaffa tills dess... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 december 2015 15:17

Det verkar som att vi ska få snö imorgon. Och det var ju verkligen på tiden. När vi ändå var på vinden idag (råkade visst börja kika lite på bebissakerna...) så hämtade vi ner barnens vinterleksaker. Det vore ju inte alls dumt om barnen och Nalle kunde bränna lite energi med snölek! Provsittningen fungerade fint i alla fall. /Jenny

Allmänt · Ian · Isa · Nalle

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards