jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under mars 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 mars 2011 11:29

Stairway to breakfast.


Restaurangen på hotellet ligger en trappa upp med underbar utsikt över den långa bryggan och havet förstås. Vi njöt av en underbar frukostbuffé, och en medsmugglad Coca-Cola...


      

Som dukat för frukost.


Vi var och tog om frukost flera gånger, det fanns ju så mycket gott att välja bland. Det var en stadig frukost det!


Alle man till bords!


Klart att en prins ska ha prinskorv! Kan man inte ta sig till frukostbordet, får frukostbordet komma till honom...


Prinsens frukost...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 mars 2011 07:55

Tidigt igår morse startade den sedan länge planerade resan till Ullared med övernattning på Hotell Strandbaden (tidigare Elite). Hela sällskapet stannade till vid Isaberg och åt lite matsäck innan resan fortsatte. Sitta där och äta äggmackor när man kan vara på Gekås och shoppa?!

När Nalle var välrastad rusade jag efter de andra in i varuhuset. Förvånades över att det faktiskt var mycket folk så här mitt i veckan under "lågsäsong". Men det stod flera bussar på parkeringen.

Herrarna i sällskapet, om man bortser från Jon, var väl de som var minst intresserade av att knalla omkring i varuhuset. Men några ska ju vara bänkvärmare också...

I utgången, hos väktarna, hämtade Jon ut en rullstol så att han något smidigare kunde ta sig runt.

När vi hittat allt och lite till och kunde ha hittat ännu mer lämnade vi Ullared och begav oss istället mot Falkenberg. I centrum åt vi lunch, några åt kinamat och några pizza. Alla var nöjda!

Jag fick för mig att köpa trisslotter på Pressbyrån i väntan på att alla skulle bli färdiga. Och fick visa leg!!! Andra gången på kort tid nu, sist var det på Systemet. För att köpa lotter måste man vara 18 år - det är elva år sedan jag fyllde 18. Hur gammal ser jag ut att vara egentligen...?

Sedan var det dags för incheckning på hotellet, som inte längre är en del av Elitekedjan. Även om alla bevis inte är helt bortsopade än.

Jag och Jon, och Nalle också för den delen, har bott på det här hotellet flera gånger. Vi tycker att hotellet är underbart men miljön omkring är ändå bäst. På andra sidan om hotellet ligger den långa vackra Skrea strand.

Och i samma byggnad som hotellet ligger Klitterbadet. Och vad passar bättre efter en lång resa och shopping än lite spaliknande upplevelser. På med nya bikinin! Vi bubblade i poolen...

Vi njöt på de härliga uppvärmda stenstolarna. Det här är obeskrivligt skönt!

Vi var också in en sväng i ångbastun...

Det var verkligen skönt att slappna av i kropp och själ efter den långa dagen.

I natt har vi sovit så där. Jon har haft problem att sova med aircast-skyddet på. Han beskrev det som att försöka sova med hälen på en kniv... Men jag och Nalle har sovit och vid sextiden var vi ut en sväng. Nu väntar en god hotellfrukost med den ljuvliga utsikten från restaurangen. Tyvärr ser det mulet ut och regn verkar vara på väg... Men vi kan ju alltid åka och shoppa igen! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 mars 2011 07:31

Vi slängde bara samman allt vi köpt i kassar och påsar men på hotellrummet fanns det tid att sortera alltsammans. "Va'?! Har jag köpt det där...?" Näe, så lät det inte alls. Utan snarare: "Va'?! Blev det inte mer...?"


Det här shoppade Nalle. Undrar var han fått 434 kr ifrån?

 

  Sedan blev det lite av varje...

 

  Jons inköp: allt från Batmankallingar till en t-shirt med texten "Artificial intelligence".

 

  Jennys shopping: allt från en bikini till en inlineshjälm.

 

  Och mot slutet var blodsockret lågt så det blev lite gott också.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 mars 2011 20:58

Här kommer en liten hälsning från Falkenberg! Idag har vi roat oss kungligt på Gekås i Ullared. Om vi hittade något? Givetivs. Men vill ändå tillbaka...

Vi har även hunnit med att se centrum i Falkenberg, vandra på Skrea strand och njuta av allt från bubbelpool till ångbastu på Klitterbadet. Vi har det så himla gott! Fast Jon stackarn hoppar ju runt på sina kryckor, och i Ullared fick han låna en rullstol - men han har i alla fall humöret på topp. I natt hade han tvingats ta värktabalett för att det hade gjort ont, foten är fortfarande svullen och färgen för dagen är gul. Vi säger som Jons mamma gjorde när hon uttalade sig om den brutna foten:

"Det var väl onödigt."

Många kramar från oss! Vi återkommer med fler inlägg senare bland annat med bilder på våra fynd... Ta hand om er.


Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 mars 2011 18:54

Jula Multiskridskon som inlines.


Jag testar vidare Jula Multiskridskon för Smartsons räkning, den här gången blev det inlines.

Gruset var väl inte helt bortsopat när jag tog min testtur med hjul påsatta på multiskridskon. Kanske inte heller det bästa som ovan inlinesåkare att börja färden med en nedförsbacke... Hur bromsar man???!! Det blev till att skutta ut på gräset för att få stopp! Så att det rullar bra var det genast inget tvivel om.


Gräsbroms...

 

På med hjälm och diverse skydd, bäst att ta det säkra före det osäkra... Premiärturen blev på kvällen, för att inte alla skulle få något att skratta åt denna afton. Fast jag har även testkört på dagen.


  

Värmer upp hjulen - och mig själv.

 

Jag tog mig fram bättre än förväntat. Inlinesen rullade bra och snart fick jag kläm på bromsen också - även om det är lite knepigt när jag inte är erfaren. Det var farligt roligt att glida fram! För att inte tala om svettigt förstås (men det hör ju inte hit, fast det är jättekul att muskler jag inte trodde jag hade gav sig till känna...).


Actionbilden!


Tyvärr låg det ju som jag nämnde grus kvar här och var, inte heller var asfalten i toppskick. Om man bortser från det så fick jag åter en rolig stund med Multiskridskorna. Ser fram emot när Broadway-maskinen kommer och snyggar till på gatorna - då ska jag ut och åka mer. Men jag håller mig nog borta från de stora nedförsbackarna ett tag till...


Snålskjuts...


Jag har testat Jula Multiskridskorna med hjul på två gånger nu, och det går bättre för varje gång. Skon är mycket stadig och ser grymt snygg ut. Den sitter väldigt skönt på foten. Kanske att sulan halkar runt lite, men den är i det stora hela väldigt bekväm.
Att teståka inlines var jättekul - det tyckte säkert grannarna som tittade på när jag vågade mig ut i dagsljus också! /Jenny

 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 mars 2011 18:45

 

Tack så mycket snälla Olle och Seija för det fina nallebudet som kom till mig idag. Jag känner mig redan bättre! Och namnet var ju bara bäst: Ben Brott! Många kramar till er från oss alla. Ta hand om er. /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 mars 2011 18:31

Idag var det dags för återbesök på KSS. Ett väldigt avgörande sådant. Skulle röntgenbilderna visa att allt växte ihop i foten som det skulle, eller blev det nödvändigt med en operation?

  

Jag åkte återigen omkring i rullstol för att inte anstränga foten mer än nödvändigt. Efter röntgen var det dags för ortopeden att ställa diagnos och jag hade tur: allt ser bra ut, benen ligger rätt och jag slipper därför operation. Men jag måste sova med aircasten på under nätterna också för att stabilisera. Det blir lite klumpigt men hellre det än både operation och gips.

Mamma och pappa följde med mig till sjukhuset och bjöd på lunch. Efter alla besök och den glada nyheten for vi hem och åt mer gott. Tacogömma och cheesecake till dessert. Så firar man goda nyheter! /Jon

    

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 mars 2011 19:10

Hämtmat i all enkelhet.


När våra gäster landat, och efter att ha sett dagens avsnitt av Hem till gården (min och Jons gamla favoritserie!) vankades det mat. Vi började i all enkelhet med hämtmat. Och varifrån hämtar man godaste maten? Jo, från Tibro Bar & Grill förstås.

Det blev två pizzor, en halvt inbakad pizza, en stripstallrik, en pitabrödstallrik och en dagens med fisk och stekt potatis. Och det är så man mättar sex vuxna människor!

Fast det gick visst att trycka ner lite bullar och bananmuffins. Några goda kardor, som Marianne fraktat de över hundra milen fick också sätta livet till. Nu rök även den vita chokladmoussen som dekorerades fint med hallon, blåbär och mango.

Vit chokladmousse med hallon, blåbär och mango.


Efter maten tog alla det lilla lugna och vilade ut lite här och var i hemmet. Men snart behövde en hund rastas, DVD-spelaren behövde också luftas med film som underhåller Jon och pappa Folke. Marianne har tagit en andlig tripp med min mamma Kristina och är på seans. Här roas alla!

På tal om roas... Nu blandas det dialekter hej vilt här. Väschötska möter norrländska - och pitemål. Folke var inte sen att ställa upp på ett litet smakprov. Varsågod och njut!

Dialektprov.


Ja, så skôj har vi här! Imorgon däremot blir det sjukhusbesök för Jon, inte lika roligt. Bara att hålla tummarna för att Jons fot läker som den ska.

Hoppas att ni har haft en bra dag, allesammans! Många kramar till er. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards