jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under december 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 december 2015 21:15

Tomatplantorna dör ju inte!!! Och snart har ännu en liten tomat mognat. Men nu märks det i alla fall att fler och fler grenar börjar att torka ut. Evighetstomatandet kanske får ett slut, är ju snart dags att börja om igen... /Jenny



Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 december 2015 16:30

Idag var det sista dagen för Ian på förskolan för en lång tid framöver. Han ska ha jullov med oss i lite över tre veckor och förhoppningen är förstås att det inte ska bli något problem med att börja om igen i januari. Jon ska vara hemma under den här tiden så jag får hjälp med aktiveringen. Det är ju lite tungt ibland...

Eftersom det var sista dagen så passade jag på att ta med alla hans kläder hem från förskolan så vi kan gå igenom dem och tvätta upp, byta ut det som han verkar vara på väg att växa ur och så vidare.

Den här första terminen på förskola har varit över förväntan positiv - både för mig och honom. Min önskan var att han skulle trivas på förskolan och rentav längta dit och det har hänt. Vi har ju (bortsett från tiden på BB med Isa) aldrig varit ifrån varandra knappt. Nu har han fått andra vuxna att lyssna till, andra barn att lära känna, nya platser att bekanta sig med, andra aktiviteter, lärt sig nya saker (de arbetar bland annat med teckenspråk som stöd på förskolan), äta annan mat med mera. Han går bara femton timmar i veckan fördelat på fyra dagar och den tiden går ändå ganska fort, men ger mig lite tid på tu man hand med Isa också. För henne har vi inga planer på förskola än i alla fall.

Vi har märkt på Ian att han snappat upp en hel del, kanske inte att allt varit att föredra alla gånger, men i det stora hela så har han utvecklats mycket. Innan hörde vi andra föräldrar säga att deras barn började prata mycket mer när de började på förskola. Just det har vi dock inte märkt i och med att han ändå var tre när han började och pratade mycket redan då. Utvecklingen kommer mer till sådana saker som att gå på toaletten själv (vi hade bara potta innan t.ex.), berätta om sådant som har hänt på förskolan, även om han inte alls är mycket för att ge mig så många bra svar när jag har mina "förhör" efter hämtning, våga göra saker som vi gissar att han sett andra barn göra...

Och under dessa tio veckor har han inte varit sjuk en enda gång. Vi hade väl nästan räknat med att insjukna i kräksjuka ganska omgående allesammans här (har ju aldrig varit det, men fruktar det...), men alla har hållit sig friska. Härligt förvånande!

Men det var inte lätt i början när han inte ville bli lämnad där och jag fick gå därifrån när han var ledsen. Men enligt fröknarna så hade det alltid gått över fort och vid hämtningen så var det helt okej. Någon gång vid hämtningen har jag fått berättat för mig att han ramlat och blivit ledsen. Men fröknarna har kunnat trösta honom och just det finner jag en stor tröst i - att det finns fler som ser till honom och att han vet om det.

Vi har tyckt att det har fungerat väldigt bra med personalen på förskolan och de har det säkert inte lätt alla gånger. Jag och Jon är ju två vuxna på två barn och kämpar ibland... Just därför ville vi visa vår uppskattning, i alla fall på ett litet sätt, genom att överlämna några små presenter idag. Egentligen borde deras arbete, som så många inom skola, vård och omsorg, ha mycket mer uppskattning på flera sätt då de tar hand om familj, nära, kära, släkt och vänner.
Om dagarna lämnar jag det finaste och mest värdefulla i förskolepersonalens händer och utgår ifrån att de ska ge Ian en bra dag och att han ska vara mätt och belåten när jag hämtar. Det känns ibland som något som tas för givet. Det är klart att de är där för att göra sitt jobb, men uppskattning kan ändå aldrig vara fel när man är nöjd med det som de gör. /Jenny


 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 december 2015 12:00

Som den miljömupp jag är, blir jag alltid glad när jag hittar företag som säljer "miljöanpassade" varor. Jag skriver inte miljövänliga, för jag tror knappast att det finns en enda existerande produkt som i alla aspekter är det. Allt vi människor tillverkar, kostar på något sätt. Antingen i själva produktionen, där energi och material går åt, eller i transporter och lagerhållning. Men, det går helt klart att minska vårt ekologiska fotavtryck genom att anpassa vår konsumtion. Bäst är givetvis oftast att köpa second hand, men måste man köpa nytt är det bra att det finns företag som hoppat på ekotrenden.


Ekostuff säljer en mängd olika "gröna" produkter, och jag kikade in på deras hemsida. Där hittade jag en solcellsladdare, X5, som finns i flera olika färger. Ekostuff hävdar att det är Sveriges första förpackningsfria produkt (det vet jag dock inget om) eftersom denna solcellsladdare är så tuff (damm-, smuts- och vattentät samt stöttålig) att den inte behöver skickas emballerad i en massa papper och plast - superbra tycker jag!


"Vart på jorden du än är kan du ladda din mobil med denna! Även i Antarktis, Sahara, botten i Atlanten eller toppen på Mount Everest!"


Nu har jag väl inga direkta planer på att besöka någon av dessa platser, men det verkar i alla fall lovande att den funkar överallt. Lite fundersam till exakt var på botten i Atlanten man skulle kunna använda den, med tanke på att denna lilla "pöl" som mest är över 9000 meter djup, och därnere kanske man har lite dålig mobiltäckning ändå... Nåja, hursomhelst. Solceller gillar jag, gratis energi är aldrig fel och smarta telefoner laddar ut alldeles för fort ibland. Kanske kan bli en framtida julklapp eller födelsedagspresent? /Jon, i samarbete med Ekostuff



Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 december 2015 17:58


Ian fick jullunch idag på förskolan, men han var nog den förste från matbordet. Han nämnde att han ätit "kex" i alla fall. Däremot berättade han glatt om att Tomten varit där och lämnat julklappar. Det märks att det närmar sig lov nu för förskoledagarna ser lite annorlunda ut för honom. Igår hade de t.ex sett film och ätit popcorn. Det ska förresten bli väldigt skönt med lov. Ser fram emot sovmorgnar varje dag, snälla barn, inga tider att passa osv. För idag var inte energin på topp så det fick bli hämtmat till middag. Det är ju inte så lätt med sömnen alla gånger när man är småbarnsförälder och när maken i hushållet inte fattat att vi redan är gravida. ;) /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 15 december 2015 21:00

... eller har Apples kundtjänst förfallit något? För ett tag sedan fick jag detta mail från dem - och det måste vara från Apple; deras logga var ju med i mailet! - men jag tyckte mig kunna ana vissa små felaktigheter i texten. Fast det är klart, jag hade ju bara 5:a i svenska, och i och för sig var det ett tag sedan, men läs och döm gärna själva...


(Obs! Bara så ni vet är alla länkar nedan borttagna och ersatta med gammal hederlig understrukenhet, så det är hyfsat riskfritt att klicka på dem, ifall någon nu skulle få en oemotståndlig lust att göra det.)


--------------------------------------------------------------------------------


From: postmaster@louisedwardblog.com (redan här känns det som om Apple har outsourceat sin e-post...)


Subject: Apple: Meddelande viktig (oj då, det låter allvarligt, men är det inte viktigt att stava rätt också...?)





Kära kund ,

Vi informera dig om att ditt konto kommer att frysas under de följande 48 timmarna.

För att undvika förlust av förmåner som du är associerade, Apple har tillhandahållit ett säkert kontrollsystem, är det nödvändigt att bekräfta din information på

Min Apple-ID.

Detta är ett automatiskt meddelande. Tack inte svara. Om du behöver hjälp, besök webbplatsen Apple Support.


Med vänliga hälsningar,
Apple Customer Support


Även om jag är väldigt tacksam för att "Apple" bryr sig så mycket om mig och mitt konto, valde jag att helt strunta i deras rekommendationer. Jag var alldeles för upptagen med att "Telia" meddelat att jag betalat samma faktura två gånger och att det var av yttersta vikt att jag klickade på de bifogade länkarna för att lösa problemet... ;) /Jon


Av Jenny och Jon Sjöberg - 15 december 2015 10:45

Jon gillar mörk choklad och jag föredrar ljus, vilket betyder att vi måste köpa varsin påse Riesen framöver och slipper sålunda dela... /Jenny

 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 14 december 2015 13:15

Just som man trodde att drycken inte kunde bli mer magisk så kommer flaskan med en magisk rosett! När rosetten gjort sitt på flaskan passar den perfekt som julgransdekoration. /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 14 december 2015 09:21

... men påklädning av små barn gör att man snabbt får upp värmen. ;) /Jenny


Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards