jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2013

Matfestival i Skövde

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 augusti 2013 22:15

Jon har jobbat extra i veckan och hade därför möjlighet att vara ledig just idag. Skönt med lite extra långledigt när det varit mycket jobb för honom... och indirekt då för mig på hemmaplan. Idag drog dessutom Matfestivalen i Skövde igång. 24.e gången som den här festen arrangeras och vi har varit på de senaste sedan flera år tillbaka. Mest lockade langos - dessa smaskiga friterade bröd med topping, även om jag föredrar dem med bara vitlök och salt.

Via vår lokaltidning kunde man köpa mathäften 30 kr billigare vid förköp och det var ju nästan en hel matkupong man fick gratis på så vis. Ett häfte innehåller fyra kuponger och vi köpte tre häften och vi gjorde slut på dem allesammans.


Varsågoda - Matfestivalen har öppnat!


Men innan festivalen var vi på Biltema och köpte fler grejer för att jobba vidare på huset och några fler barnspärrar för Ian är helt omöjlig på att vara inne och riva i skåp nu. Vi har sedan tidigare satt upp några under diskbänken bland annat. Men nu har han hittat fram till Nalles skåp med hundgodis - inte barngodis - så det är lika bra att sätta upp ett litet hinder där.

Hos BR valde vi en födelsedagspresent från klubben till Ian. Tallriken var tyvärr slut men vi tog en liten plånbok. Han har ju ett körkort från Farfars bilar att stoppa däri... På Hem & Hobby köpte jag en lykta att ha utanför dörren. Jag tittade på just en sådan i Ullared men vi kom fram till att den inte skulle gå in i bilen, men nu så. Mina gamla har blivit rostiga och sotiga och nu håller vi ju på att fräscha upp här och var. Lyktan har redan varit provtänd en stund ikväll. Mysmysigt!


Välkommen-lykta!


Vi var också runt och letade efter en sydväst till Ian. Det fanns ingen i Ullared och sedan har vi haft svårt att hitta en i hans storlek men på Polarn o Pyret fanns en. Dock slut i blå färg så det blev en röd.


En liten busskit!


Vad blev det då att vi åt? Jo, när det gäller mat säger kanske bilder mer än ord och förresten så hette en del saker så himla mycket att jag inte skulle få namnet på rätterna rätt ändå... Men i stora drag blev det langos (två var faktiskt...), äggnudlar på japanskt vis, vårrullar, kyckling med någon japansk sås, hummersoppa, vaniljpannacotta, ankbröst, friterade bananer (så kallade festivalbananer) och vi bjöds på bullar i Statoils tält men de har vi inte orkat äta än.


      

Detta åt vi! :P


Äggnudlarna var förvånansvärt goda men inget slår ju langos. Jag gillar Matfestivalen i Skövde på Facebook och har skrivit där någon gång att jag vill se langos på festivalen för ifjol dök inte langosvagnen upp och det var en besvikelse. Utav alla ställen som vi åt på idag var det just där det severades langos som det var längst kö. Och det var inte för att personalen var långsam.

Dock blev det så att kön gick rakt ut från serveringsståndet, över gångvägen alltså. Besvärligt för oss som köade och för de som ville fram. Men vill man ha ändring får man säga till så jag tog upp det med festivalpersonal som skulle se vad han kunde göra, och jag skrev det också på fb-sidan. Det var bara att vrida upp kön så den gick utmed kyrkan istället så skulle det inte bli en flaskhals där, för jag kan tänka mig att det blir fler folk som vill äta senare. Hursomhelst så fick jag gehör för mitt tips och kön hade vridits åt sidan.

Och det är klart att en festival måste ha ett tivoli med åkattraktioner och lotterier och det fanns det här också. Jag fiskade upp ett litet gosedjurlejon till Ian. Vi köpte varsin pil också för att dra iväg på ballonger. Och där prickade jag en ballong som gick sönder men på något vis studsade pilen tillbaka till mig och jag kunde fånga den. Mycket märkligt... Men jag vann en uppblåsbar elefant som jag tyckte såg skoj ut!


En elefant och ett lejon till Ian.


Matfestivalen fortsätter imorgon och vi har väl inte bestämt om vi ska åka in igen eller ej. Vi har ju ett och annat husprojekt att ta tag i också och vi fick ju våra langos. Nu blir det i alla fall sängen. Natti, natti. /Jenny

 
 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

31 augusti 2013 07:55

Oj så mycket gott, langos såg riktigt gott ut. Har aldrig ätit det men måste nog hålla ögonen öppna ifall jag ramlar över det nån gång :)

Jättefin lykta, ser verkligen hemtrevligt ut

http://ihemmetslugn.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

31 augusti 2013 08:56

Tror dock att din pannacotta skulle vara godare. Men testa langos om du hittar! Eller gör själv. De finns i efterrättsvariant också, men jag föredrar den enklaste varianten.

Tidigare har jag haft tre lyktor på trappen, men nu kör vi så här istället. /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

31 augusti 2013 09:53

Är inte så himla kunnig inom langos, får nog ta och kika närmare på det. Har du gjort själv?

http://ihemmetslugn.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

31 augusti 2013 10:34

Jo, vi har testat att göra själva men bara två, tre gånger. Så här gick det en gång och där finns länk till recept om du ska testa:
http://jennyjon.bloggplatsen.se/2011/11/04/6591797-langosbjudning/
Man kan ju toppa med vad som helst men olja med vitlök måste det vara!
Fast helst köper vi. Smidigast så. /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

1 september 2013 13:30

Idag är paketen inlämnad så den dyker upp i början/mitten av nästa vecka till er :)

http://ihemmetslugn.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

1 september 2013 13:39

Det ser vi fram emot! :) Tackar i förskott. /Jenny

 
Ingen bild

Linda

2 september 2013 14:07

Vad gott det såg ut då! Kul med lite vinst där med, och Ian ser stylish ut i sin röda sydväst. :)

Jenny och Jon Sjöberg

2 september 2013 14:23

Vi hade ju tänkt vara ute även när det blir höstigare och regnigt. Och då ska sydvästen komma till användning. /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 18 april 16:00


Lin och Sia har tillverkat glitterflaskor, ett enkelt men väldigt fascinerande pyssel. I genomskinliga plastflaskor hällde vi olika sorters färgat glitter och diverse småsaker som stjärnor och annat roligt innan vi fyllde upp flaskorna med vatten. Ko...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 15 april 05:45


Efter förra måndagens plus har jag kämpat hårt den här veckan för jag ville verkligen inte ha två plus på raken. Och det blev det inte heller! Att det skulle bli minus visste jag faktiskt redan när jag gick och la mig igår för jag har aldrig gått u...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards