jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under augusti 2013

Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 augusti 2013 10:30

För ett år sedan fick vi nycklarna till huset och inflyttningen kunde påbörjas. Men det var först natten mellan den fjärde och femte september som vi kunde sova här för första gången. Badrummet höll ju på att renoveras. Så vi hann flytta in innan Ian kom. Under det här året har det hänt massor och huset ser inte riktigt likadant ut.


Före


Just nu


Den största skillnaden på bilderna (förutom att vi kanske borde klippa häcken!) är väl att vi målat om. Från ljusgult till varmvitt (jo, warm weiss heter färgvalet). Sockeln på framsidan är ommålad. Entrétaket är utbytt, de båda syrenerna på sidorna är borta och blomträdet utanför fönstret likaså. Enen vid trappen är också väck. Nu är dekorationsstenar på plats där, solcellsstenar och vi ska hitta något mer att placera där. Prydnader och lyktor kanske.

Men mer återstår... En ny dörr är beställd, men det var lång leveranstid när man inte ville ha en standardfärg (gissa vilken färg vi valt...? Brötis har koll! Dörren blir lila!). Stuprören ska målas, ogräs mellan plattorna ska rensas och vi ska även jämna till så plattorna ligger plant. Räcket ska målas svart. Och drömmen om nya fönster med markiser, och även ett helt nytt fönster på andra sidan om ytterdörren, lever vidare.


Tillägg: Just det, nummerskylten med bokstäver på pleixiglas (med belysning över) ska ju tillverkas också. Och säkert var det något mer ändå...


Tillägg 2: Vi pratar ju om att måla postlådan vit också...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 augusti 2013 22:30

Det blev en eftermiddagssväng in till Skövde. Köpte stenar så det räckte, och efter det stannade vi till på Babyproffsen. På träffen med mammorna förra veckan fick jag tips om en dyna som kyler att lägga i bilbarnstol och barnvagn. Vad vi vet så verkar Ian än så länge tåla det mesta - utom värme. Det händer då och då att han får lite värmeutslag på kroppen, men han är ju så varm av sig. Så denna dyna lät toppen. Aero Moov-dynan för just bilbarnstol var slut men vi testade dynan för vagn i butiken och den passade lika bra så nu kan vi använda den här dynan på båda ställena. Dynan har ett luftlager som ska transportera värme lättare. Det vore ju skönt om det här fungerade!


 


Efter det blev det en snabbis in på Clas Ohlson. Vi hade sett att de reade ut odlingsbäddar. Vi har en sedan tidigare och det har fungerat mycket bra tycker vi. Så nu blev det två stycken till. De sista två. Något traditionellt trädgårdsland får vänta.

Men på Clas Ohlson besannades också en sockersöt dröm. Vi köpte en sockervaddsmaskin!



Det var en nyhet i butiken, för vi har ju tittat runt lite innan. Och nu har vi en egen. 249 kronor kostade den och det var väl överkomligt. Det ska bli så kul att testa att spinna eget socker. Vi kanske kan sälja strutar här på gatan...?

Sista stoppet blev på COOP för vanlig mathandling - och så råkade det bli en ny grill för det var rea på dem. Tur att vi hade takräcket på.

Ian ville inte somna förrän nio. Det blev sent för honom igår kväll också, men sovmorgon idag. Han fick välling vid halv sex imorse och sov sedan till åtta. Och det trots att grannarna håller på att få sin uppfart omgjord med grävskopa och andra oväsenförande maskiner, nästan precis utanför hans fönster. Det var ett himla oljud på morgonen och när han skulle sova middag körde de med paddan så glasrutorna vibrerade i hans rum. Som tur var får även grovarbetare ta lunch och det blev sovtyst.

Men så fort Ian somnade tidigare ikväll kastade vi oss ut för att måla klart framsidans sockel, klippa till markduken, lägga ut stenarna och jobba tills det blev för mörkt. Sängen nästa.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 augusti 2013 13:15


Ibland är jag lite av en teckensökare. Jag vill tro att det finns samband mellan saker och ting, även om de inte alltid är uppenbara eller självklara.

Dagens händelse som jag försökt hitta teckensymbolik i är spelkortet hjärter fyra. För just detta kort låg på trottoaren precis utanför ingången till vårt hus. Varför just detta kort? Varför just hos oss? Finns det någon mening som jag borde se?

Jag googlade runt för att hitta några spådomsbetydelser och hittade dessa:



Vi ska ju i och för sig resa bort och det kan ju innebära nya relationer och en av anledningarna till att vi ska iväg lite grann är för att slippa undan tristessen med allt husjobb för ett tag.

Någon som har fler förslag får gärna berätta sin idé!

Att det skulle betyda att vi någon gång blir fyra älskade familjemedlemmar (människor då alltså, för vi är ju redan fyra med Nalle) vore ju en fin teori... ♥ Men är det då ett riktigt dåligt tecken att kortet var sönderrivet...? /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 augusti 2013 13:02

Och det är lite oroväckande då han inte har balansen till det än. Vi har också sådana där vyssan lull-tassar på sängen så när han ställer sig upp sätter han gärna sängen i gungning. Tassarna är jättebra när vi ska natta honom, och är ju inget som man bara plockar på och av hursomhelst. Han kommer ju inte sluta ställa sig även om vi tar bort dem. Än så länge har han bara satt sig ner på rumpan. Men det kan sluta värre... Någon med samma problem och ännu bättre: en lösning?


Det var roligare att stå och gunga spjälsängen än att sova middag i den...


Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 augusti 2013 08:03


Det är med några bekanta ansikten i SLA idag... Vi blev lite utfrågade och fotade i samband med Diggiloo i lördags. Vi var ju inte säkra på att komma med i tidningen, men det gjorde vi. På Ians elvamåndersdag och allt, så om en månad blir det bild i firarhörnan istället.


 


Och journalisten till reportaget hette Frans Nilsson och så här såg han ut. För han fotade oss - så vi fotade honom...



Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 augusti 2013 22:13

I helgen hade vi tänkt få sockeln på framsidan färdigmålad, men denna planering hade jag visst glömt att ta upp med vädergudarna som tydligen ville annat...

Igår målade jag. När jag började var det fint väder men fick avbryta för det kom en störtskur. Nåja, tänkte jag, det är ju en dag imorgon också.

Men inte heller idag hade jag vädret på min sida och idag gick det ännu värre!

Solen sken och det hade torkat upp och jag började måla men igår satt i alla fall färgen kvar där jag målat (även om jag måste snygga till på några ställen...).

Jag hann måla en del men så drog en åskskur in och blötte ner mig och allt annat och det gick inte att fortsätta. Jäklar vad sur jag var! Tappade verkligen humöret när jag insåg att allt det jag målat blivit förstört. Lugnade mig dock efter en dusch, men det är inte det minsta skoj att se det som man jobbat hårt med gå om intet...

Färgen rann iväg allt eftersom regnet öste ner. Slöseri med tid, färg, ork och jag var inte alls särskilt glad. Tidigare hade jag dessutom insett att dekorationsstenarna som vi köpte igår inte skulle räcka. Inte min husjobbsdag idag alls. /Jenny


På den plana ytan vid räcket hade jag målat klart, men den färgen försvann helt med regnet, på sidan av trappen rann regnet ner och trappen är randig och sedan räckte inte stenarna till för att täcka hela den tänkta ytan. Vissa dagar alltså...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards