jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under augusti 2013

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 augusti 2013 17:30

Tidigare i våras blommade Ians vårdträd fint, och vi såg att det skulle bli flera plommon. Men så hände något för oss obegripligt. Alla små blivande plommon var plötsligt borta. Alla utom ett. Ett ensamt plommon sitter nu på Ians träd, snart moget. Men så trist med alla de andra...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 augusti 2013 17:15


Läs inte den här boken! Vilken slöseri med tid det var! Jag blev besviken på min favoritförfattare.

Mina hemligheter är den bästa boken som jag läst och Dubbelbokat är skriven av samma författare och jag har flera av hennes böcker i bokhyllan. Och de är allesammans riktigt bra.

Men den här boken - vilken sörja! Kräkvarning så det skriker om det.

Av nyfikenhet och förhoppning läste jag ändå ut den för jag ville tro att det skulle bli bättre, att den skulle ta andra vägar än de pinsamma och sliskigt formulerade som upptrappningen gick på. Det hände inte.

Boken handlar om två familjer som "råkar" bli inbokade i samma villa i Spanien och det visar sig att familjerna har kopplingar till varandra. Bland annat har mamman i ena familjen och pappan i den andra varit tillsammans tidigare, men mannen kunde inte hantera situationen när han fick reda på att kvinnan hade en son från en tidigare affär med en universitetslärare.

Boken har ingredienserna för att kunnat ha blivit riktigt bra, men det blir bara fånigt. Författaren löser inte uppbyggnaden av den sexuella spänningen på något bra sätt heller. Att läsa om ett samlag som avslutas med att ena parten känner sig som en fjäder är inte särskilt upphetsande...

Som sagt, jag blev väldigt besviken på den här läsningen och ångrar att jag läste den. Då hade Sophie Kinsella fortsatt vara en starkt strålande stjärna på min författarhimmel, men nu lyser hon aningen svagare.

Nästa bok jag ska sätta tänderna i blir istället Femtio nyanser av honom. I den ska det finnas sexuella anspelningar så det skriker om det har jag hört. Och förhoppningsvis en intressant historia också. Någon som läst den boken...? /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 augusti 2013 22:03


Jättefint väder idag, varmt och soligt. Det nyklippta gräset torkade upp bra och skulle bli mjukt att trilla på rumpan i, tänkte jag, och hämtade ut Ians lära gå-vagn. Den har mest blivit stående och jag var väl inte säker på om den skulle komma till användning nu heller.


Men Ian tog tag i handtaget och i samma veva som hjulen började rulla framåt rörde han sig också. Visst blev det en och annan vurpa, men han fick upp en väldans fart ibland och pinnade på så att han själv blundade för att det gick så fort. Charmungen!


När pappa kom hem var vi förstås inte sena att visa upp dagens utvecklingssprång för honom. Jon blev minst lika stolt som jag över vår lille kille som tar sig an den ena utmaningen efter den andra. (Och så en hel del bus däremellan...)


Ian kanske har kunnat det här länge, det vet inte vi för vi har inte testat tidigare. Men han kryper ju sedan ett tag tillbaka och reser sig upp mot allt möjligt. Lätt livsfarligt ibland, tycker jag... Nu fattas väl bara lite mer balans och så kanske han ställer sig upp på egen hand och tar sina första steg.


Klippet nedan visar hur det såg ut när han traskade omkring med sin vagn i trädgården. /Jenny


Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 augusti 2013 21:57

Hussidan till vänster om ytterdörren tycker vi har sett så tom ut. Bästa lösningen där vore ju ett fönster, men i brist på det så sitter det nu ett par fasadfjärilar där istället. De har varsin fjäder under kroppen och gungar lite lätt. Mycket charmiga fynd från Ullared. 69:95 kronor styck!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 augusti 2013 19:15

Med lite sjösten, några ljusdekorationer och en groda på en boll blev den här lilla plätten vid trappen mycket finare och mer lättskött än innan.

  

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 augusti 2013 19:00

  

Helix kommer att bli Lisebergs högsta och största bergbana någonsin och beräknas ha premiär i april 2014.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 augusti 2013 22:00

Jag tänkte ge mig på att fixa Ians födelsedagstårta själv. Så för första gången i mitt liv har jag testat på att provbaka innan lite för att få lite bättre koll. Jag är inte riktigt på det klara med hur tårtan ska se ut, men jag vet att jag vill ha färgade tårtbottnar och oblaten är redan fixad.

Jag provbakade bottnarna. Först gjorde jag en smet som jag delade på tre, karamellfärgade och gräddade i omgångar. Ganska snart insåg jag att jag måste öka receptet kanske två eller tre gånger för att få till någon höjd. Så det var väl tur att jag testade ändå. Jag tycker att färgerna blev fina i alla fall. Färglatt glatt!


 


När bottnarna var färdiga hade jag egentligen inte tänkt göra något mer med dem. Tänkte att vi kunde äta dem som sockerkaka bara. Men... så har ju inte vem som helst namnsdag idag, så då jag slängde hastigt och lustigt ihop en liten tårta. Och namnsdagsbarnet för dagen heter ju:



Vi får väl se om jag kommer på något bra för Ians tårta, men vad jag än hittar på så kommer ändå ingenting utav det att bli finare än foto-oblaten. :) /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 augusti 2013 13:45

Ja, det är inte alltid som vi har har koll på läget... I Ullared köpte vi Skönheten och Odjuret på DVD, men så kikar vi i filmhyllan hemma och hittar samma film där. Också den inplastad!

Vi har ingen aning om varifrån den filmen kommer, men vet så mycket som att vi inte behöver två exemplar av samma film. Vi lottar ut den ena filmen, någon kanske är intresserad av den, för det är ju en bra Disney-film.



Det blir ett enkelt tävlingsupplägg där vi lottar fram en vinnare.

Lämna en kommentar (med mejladress i kommentarsfältet om du vill bli kontaktad)

och återkom på söndag för att få reda på om du vunnit.


Snabbt och enkelt! Men max ett deltagande per IP-adress måste det ändå bli.


Tävlingen pågår alltså till och med den 24 augusti.

Lycka till!


Tävlingen är avslutad. Grattis Camilla!

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards