jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 5 december 2016

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 december 2016 18:30

På jobbet förra måndagen, just när jag var på väg att äta lunch, plingade det till i mobilen. När jag fiskade upp den och kollade, tog det mig en sekund eller två att fatta vad det stod på skärmen. Men sen blev det fart på mig. Det stod nämligen "Larm: Misstänkt hjärtstopp"!


 


Detta var mitt allra första larm sedan jag för länge sedan anslöt mig till SMSlivräddare, ett projekt för att via en app kunna larma folk som kan HLR (hjärt- och lungräddning) och med hjälp av GPS-navigation visa var tillgängliga hjärtstartare finns, guida livräddaren till de nödställda, och därigenom öka chanserna att hålla dem vid liv tills räddningspersonal hinner anlända.

Appen har sedan jag skaffade den alltid varit på i bakgrunden, visat min position men som sagt aldrig gjort något väsen av sig. Det berodde på att appen tills nyligen bara fungerat i Stockholm och Göteborg (det visste jag, men man vet ju aldrig...) och nu är den bevisligen aktiv i resten av Västra Götaland!


Hur gick det då? Ja, eftersom jag för tillfället åker buss, rusade jag till nyckeltavlan på jobbet, "konfiskerade" en bil, slängde mig iväg till vaktens lokaler, kastade mig in och roffade åt mig den hjärtstartare som jag visste hängde där samtidigt som jag ropade "nödläge, ni får tillbaka den sen!" till det mörka, skottsäkra glaset. På väg därifrån hojtade två vaktchefer och frågade om jag behövde assistans, jag tackade för hjälpen och de hakade på i deras bil. Sedan gick det undan, och vi anlände till platsen samtidigt som deltidsbrandkåren. Vi tog kontakt med dem och erbjöd vår hjälp, men de hade redan läget under kontroll. En stund senare anlände ambulansen och vi kunde dra oss tillbaka. Vem den nödställde var, eller hur det gick för honom eller henne, vet jag inte. Jag kan bara hoppas att det hela fick ett lyckligt slut.


Efteråt var jag allt lite skakis, det hade gått så fort och trots många L-ABC- och HLR-utbildningar flög tankarna genom huvudet på väg dit i bilen. Hur var det nu? Två inblåsningar, 30 kompressioner? Eller är det ändrat igen? Var hjärtstartaren verkligen helt automatisk? Ååååh! Rädda, larma, släck! Helt klart behöver vissa kunskaper fräschas upp...

Vi pratade en del om det inträffade på jobbet, och jag fick även en "debriefing" med Jenny när jag kom hem. Det kom också mail och sms med en länk till en kort enkät att fylla i om hur jag tagit emot larmet och agerat. Det fanns även ett fritextfält där jag lämnade några förbättringsförslag till appen.


Nyfiken på mer om detta projekt? Så här står det på SMSlivräddares hemsida:


"SMSlivräddare drivs som ett forskningsprojekt av Hjärtstoppscentrum på Karolinska Institutet tillsammans med SOS Alarm, Hjärt-lungfonden, Stockholm läns landsting och Svenska Rådet för Hjärt-lungräddning. Detta är ett helt världsunikt forskningsprojekt som kombinerar medicin, samhällsvetenskap och IT med syftet att öka överlevnaden vid ett av de mest akuta tillstånd som finns och där överlevnaden är som sämst. Målet med detta projekt är att med hjälp av mobiltelefon-positionering utvärdera en helt ny form av logistik och teknik som mycket tidigt kan rekrytera livräddare och hjärtstartare till platsen för hjärtstoppet. Hypotesen är att detta minskar tiden till HLR och defibrillering och därigenom ökar överlevnaden. Målet i  detta forskningsprojekt är att i en prospektiv randomiserad studie öka överlevnaden. Forskningsprojektet är för närvarande aktivt i Stockholms län, och i Västra Götaland."


Förhoppningsvis kommer fler att få upp ögonen för SMSlivräddare så att folk kan ha "jourberedskap" var de än är. Någon gång kanske man får chansen att rädda någons liv. Det vore stort. /Jon


Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards