jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under november 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 november 2015 10:15

Trybe har valt ut oss för att testa OBH Nordica Celcius Whisk. Det är en visp med termometer. Det låter ju som att det är något som kan komma till användning när vi ska göra julgodis. Bara att invänta leveransen...


Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 november 2015 10:45

Att Ian är "besatt" av fordon, och särskilt bilarna från Bilar, är ju ingen större hemlighet. Och när vi frågade honom vad han önskade sig i julklapp var det just en av bilarna därifrån, nämligen från Bärgarns hejdlösa historier.

"Bärgarn som är röd, som brandbil och har hjul."

Att han svarar färgen har med att göra att vi tragglade färgerna med hjälp av bilarna när han skulle lära sig och då stod Bärgarn för brun. Men nu ska han vara röd och se ut som en brandbil. Nästan alla bilar har ju hjul, men vi har förstått att han gör skillnad på leksaksbilar med hjul som rullar och de som är fasta. Klart att hjulen ska rulla!



Däremot trodde jag väl att det skulle gå betydligt lättare att hitta Bärgarn som brandbil. Men som jag letat! Till slut fick jag napp efter att ha skickat iväg en förfrågan via Facebook. De hade nämligen stavat Bärgarn Bärgan och därför fick jag ingen träff när jag sökte i deras webbshop. Är det någon mer som är ute efter Bärgarn som brandbil så säljer Carsmästaren.se bilen här: http://www.carsmastaren.se/product_info.php?products_id=1241

Jag tror att den här bilen kommer att göra Ian till en av julaftons lyckligaste! Nu ska ju inte barnen få allt de pekar på och önskar sig, men just den här brandbils-Bärgarn är det som han nämnt flera gånger. Ian är väl lite tveksam till Tomten och får han den här grejen av just Tomten tror jag att det kommer att ge en positiv minnesbild. /Jenny


 

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 november 2015 13:30

Än så länge bor hela familjen på ett och samma boplan och källaren har tidigare inte alls kommit till så stor användning. Men vi blir fler och fler här och sedan vi renoverade fram ett lekrum och ett tv-rum i källaren så tillbringar vi mer tid även där. Och någon gång är tanken att kanske jag och Jon ska ha vårt sovrum där. Dock finns det en stor nackdel - ingen toalett där! Att vi bara har en toalett känns ju framförallt lite oroväckande då man hör att det är magsjuka i omlopp...

Överst på vår önskelista över kommande renoveringsprojekt som vi själva inte kan, får eller klarar av står helt klart ett badrum. Det finns ett utrymme som skulle passa perfekt, till och med att avloppsröret redan passerar det rummet. För då är det väl bara att koppla på lite rör och då är den biten klar...? Enkla våtrumstapeter - inte behöver vi något flashigt kakel, vi är ju fattiga småbarnsföräldrar... - och smart inredning som inte tar mycket plats men som skapar goda förvaringsmöjligheter.


Duschhörn Bathlife Ideal Rak.


Eftersom vi har badkar i det befintliga badrummet så vill vi ha dusch här, en smidig duschhörna med glasdörrar som inte inkräktar på rummets storlek. Duschhörnan från Bathlife ser ut som att den skulle kunna fungera väldigt bra. Även inredningen, väggar och golv vill vi ska gå i ljusa toner för att skapa en illusion av rymd. Att ha ett skåp till handfatet känns som ett måste för att nyttja även det utrymmet.


Tvättställsskåp Ifö Sign.


Till badrummet vi har nu köpte vi inredningen själva och lejde bort arbetet för att spara in några kronor och så skulle vi göra när det blir aktuellt med källarbadrummet också. Badshop.se har samlat det mesta av vad som behövs för badrumsmiljön och de har kända märken i sitt sortiment. Jag fastnade för flera smarta och praktiska möbelpaket och ser att det finns pengar att spara, för att göra ett helt nytt badrum kommer att kosta en del. Vid förra jobbet var snickare, rörmokare, mattläggare, elektriker och hans moster inblandade, men i och med att vi själva hittat billig inredning så blev jobbet av. Och vår förhoppning är att ha ett badrum även i källaren inom den närmsta tiden. /Jenny


I samarbete med Badshop.se

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 november 2015 10:15





Jag var nyfiken så jag ringde för att kolla upp mitt provsvar från blodprovet jag gjorde förra måndagen. Det är ju ett tag kvar till jag ska träffa barnmorskan nästa gång så det här gick fortare. Sockret var helt okej, och det var ju skönt för jag drack (som vanligt) Coca-Cola till frukost den dagen. Vid förra provtagningen hade jag ett sämre utgångsläge än med de andra barnen, nämligen 108. Jag kan inte riktigt förklara det för jag har ju inte gjort några större ändringar i kosten. Med både Ian och Isa hade jag närmare 140 vid start. Och jag har slarvat med järntabletterna den här gången eftersom magen blir så konstig. Rekommendationen var två per dag och jag har ätit noll. Inte helt oväntat var värdet sämre nu för bebisen tar ju sitt men mår inte dåligt av mitt värde - det drabbar bara mig även om jag känner mig betydligt piggare än i somras. Att ha sluppit kräkas och att inte må illa lika ofta har kanske spelat in. Nu låg i alla fall värdet på 97... Hej, hej, järntabletter! /Jenny




Av Jenny och Jon Sjöberg - 15 november 2015 09:00

Vad är det som är...


2,65 meter högt

 3 meter långt

1,5 meter brett


och är byggt av


980 stycken Marabou chokladkakor 200 gram

380 stycken Marabou vita chokladkakor

och 4470 stycken Non-stop?



Jo, Sveriges största chokladhus som finns att beskåda på Ica Maxi i Skövde. Vi har varit där och tittat på skapelsen, som har Rådhuset på Hertig Johans torg som förlaga. Det var svårt att inte imponeras av bygget som tagit 340 arbetstimmar plus planeringstid. Helt klart värt ett besök. /Jenny


Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 14 november 2015 19:30

Ian gjorde sin premiär på skridskor förra säsongen så för Isa blev det lite tidigare. Klart att hon skulle hänga på när vi andra skulle åka idag! Jorå, jag åkte också. Fast jag höll i kamerorna så det blev ingen bild på mig, som tur var. Det var överhuvudtaget svårt att fotografera då jag och Jon fick hålla i varsitt barn på isen. Det är ju inte så lätt detta...


 


Här var vi allesammans på isen i alla fall. Men för barnen var det helt omöjligt att stå själva så vi fick hålla i dem och det var vi alldeles för otränade och gravida för egentligen. Det blev några varv runt i rinken innan vuxna muskler (obefintliga sådana då...) helt gav upp.



Hursomhelst var det kul att åka så där lagom länge och inte helt omöjligt att det blir fler gånger, men kanske att jag håller mig vid rinkside då istället. Fast det vore kul om det frös på sjön så vi kan ta en tur där i vinter, men med närmare tio plusgrader om dagarna så känns det väldigt långt borta. /Jenny


Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 november 2015 11:00


För ett tag sedan fick jag hem några tyger jag beställt. Jag hittade tyget utryckningsfordon som jag letat efter och så följde rosor och såpbubblor med i bara farten. Såpbubbletyget var mycket finare i verkligheten än vad det såg ut på bilden så det var roligt. Men vad jag ska göra med tygerna är inte klart. Än så länge har jag bara fått tid/tagit mig tid till att sy en mössa till Ian. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards