jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under december 2014

Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 december 2014 19:45

Öppna förskolorna må har tagit ett litet julbrejk nu, men det finns ju vänner och barn att umgås med ändå. På förmiddagen idag var vi bjudna till Therese och barnen John och Ellen. Vi hade inte sagt någon tid, och tur var väl det för annars hade jag kommit försent.

Vid frukostbordet ringde mobilen och något som jag trodde var bra, eller i alla fall bättre, hade blivit sämre. Det var verkligen ledsamma nyheter för min vän. Det var svårt att släppa, men bland det första Therese plockade fram när vi kom dit var egensydda kläder till Isa. Jag tycker att tyget med fåglarna är så fint! Och så matchande leggings till. Så snällt av henne. Tyvärr kommer hon ju inte att kunna räkna med något liknande när de kommer hit...



Och jag kunde ju inte hålla mig, så Isa har redan provat kläderna. De var lite stora än, nästan så jag vill att hon växer till sig. Men bara nästan...



Barnen umgicks och jag fick en liten pratstund. Det är så kul att kunna bolla idéer med andra. Höra hur de har löst det, få tips på leksaker osv. Sedan är det ju förstås roligt att kunna få tiden på dagen att gå lite fortare också. Hur vi ska lösa sängsituationen med ett par barn i den fick sin lösning efter denna träff. Vi vågar inte låta Ian och Isa ligga bredvid varandra mellan oss, och än så länge rullar ju inte Isa runt så då har det fungerat. Men den tiden kommer och vi har en hög kontinentalsäng. Jon kom hem och sattes i arbete.


 

 


Och innan dess hade jag letat upp passande tyg: en gardin som ändå varit aningen för kort för våra barnrumsfönster. Jag tyckte det blev jättebra och så ett lite tjockare tyg därunder för vaddering. Det var ju inte så länge sedan som vi flyttade Isas spjälsäng en bit bort i rummet så jag fick tillbaka min gång och nattduksbord vid sängen. Men det har blivit att Isa sovit en hel del i vår säng, och nu kommer det att kännas tryggare. För det är ju himla mysigt att ha både henne och Ian hos oss. I alla fall lite då och då.

Efter en stunds lek knallade jag och Ian hem. Men oj, det lät ju lättare än vad det i verkligheten gick. Efter en stunds lek fick jag tvinga Ian därifrån och ner i vagnen - för han skulle inte alls hem. Lock och pock fungerade inte och jag lyckades nästan hålla Ian vaken hela vägen hem. Det fick bli en powernap, men det blev inget som påverkade nattningen då han ändå somnade i vanlig tid.

Så i det stora hela en mycket härlig förmiddag - och Ian håller säkert med! /Jenny


 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 december 2014 19:00

Vi misstänker att Ian kommer att gilla den här julklappen,

som vi hjälpt farmor och farfar med, lite extra...
Det kommer att bli förhör vid öppningen. ;)


Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 december 2014 17:51

Här gillar vi Peter LeMarc och här finns hela konserten som han gjorde den andra augusti på Skeppsholmen. Klippet är över två timmar långt, men man kan ju se i omgångar om man inte känner att man har tid (för att man till exempel har småbarn...).


Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 december 2014 14:49

Idag var det avslutning på Familjecentralen för den öppna förskolan som vi brukar besöka där. Även babygruppen som är på onsdagar deltog. Vi åt julfika, dansade runt granen, Tomten kom på besök (Isa sov sig igenom den uppståndelsen), det lektes och så fick även ledarna på förskolan presenter som vi gått ihop till vi som brukar vara där. Det var föräldrarna som själva fick ordna med present/presenter till sitt/sina barn för max 30 kronor som Tomten delade ut. Och det är ju en jättebra och rättvis lösning. Nu blir det ett uppehåll fram till vecka tre då alla våra barnaktiviteter drar igång igen. /Jenny


Blurrade festdeltagare, Ian och Isa, Tomten och Ian med sin julklapp.

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 15 december 2014 20:15

Barnprodukter från Änglamark.


Vi har haft tur att komma med i ännu en av Loppis kampanjer och i helgen hämtade vi ut ett paket med varor från Änglamark i blogbagen. Vi tycker att det är jättekul att få testa lite olika spännande saker - gratis! Den här bagens innehåll blev väl nästan helt och hållet Ians. Och han ger alltsammans mycket väl godkänt!



Majskrokarna har vi testat tidigare just för att de är kravmärkta. För det känns mycket bättre att ge barnen varor som är ekologiska och i det här fallen även osockrade. De frasiga majskrokarna är ju väldigt barnvänliga eftersom de smälter i munnen.

I bagen låg ett trepack med fruktdryck med smak av äpple och päron. Osockrad dricka, och varför skulle den behöva sockras egentligen. Frukt är ju så gott som det är, och kanske ännu godare när man vet att den dessutom är ekologisk.

Tre stycken olika klämpåsar fick vi också. Den ena hade tropiska smakinslag, den andra var mer skogsbärig men båda slank ner precis lika lätt.

Så gjorde även den tredje påsen som inte var en klämmis utan en knölis. Roligt med ett nytt namn! Det var en frukt- och rotsakspuré med innehållet äpple, sötpotatis, morot och plasternacka.

Tack Loppi Event för den här testa på-möjligheten! Håll utkik på Loppis Facebook-sida för kommande bags som du som läsare kanske har möjlighet att anmäla ditt intresse för: https://www.facebook.com/loppievent/timeline


Av Jenny och Jon Sjöberg - 15 december 2014 20:00

Två paket låg i lådan idag! Jag älskar att få paket i postlådan - det är ett sådant härligt överraskningsmoment när man öppnar och ser att det ligger något under fönsterkuvert däri. Dessa paket var från Linda - som vi redan fått så mycket ifrån, men hon verkar inte ha några hämningar alls och matar på - till vår stora glädje förstås.

Fast helt klart gladast var det Ian som blev idag för i det ena paketet låg bland en massa barngottigheter en bil! I det andra paketet låg det julklappar till oss alla i familjen, och jag hade lov att öppna, men skulle förstås rådfråga Jon innan om vilket.

Han kom hem. Han sa nej. Ja, kanske inte så bryskt men vi var väl överens om att vänta. Så så får det bli. Men vi tackar självklart så mycket för paketet med innehåll ganska snart blev känt och för det paketet med flera paket som får förbli ett mysterium tills vidare.


 


Idag hände det något mer oväntat och uppskattat. Ian som var klarvaken när Jon gick till jobbet la sig igen i sängen med mig och Isa och somnade om. Vi vaknade inte förrän kvart i åtta. Och till skillnad från de flesta andra gånger så var vi inte först på Familjecentralen. Jag försökte att ta det lugnt och inte stressa in tiden, för då skulle ju ändå den extra sovstunden snart varit bortkastad ändå. Dessutom hade vi ingen tid att passa, bara Nalle som behövde ut innan.

Det är klart att det har varit frestande många gånger att stanna hemma och bara hålla på med julkalendrarna under dagen, men jag nöjde mig med att skicka ner resten av familjen i källaren på eftermiddagen så jag fick lite egentid. Hoppas att det ger utdelning. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 14 december 2014 19:15

Vi fick lite tid över så nu står vår färgglada gran på plats! Jon skojade till det, Ian hjälpte till med kulorna, jag försökte styra upp det hela och Isa tittade på... Babblarna istället. Jag räknar med att få bort granen så fort som möjligt efter jul, för jag är inte alls särskilt förtjust i den här förändringen av hemmet Det blev väldigt sparsamt med framtagande av julgrejer också, och några julgardiner tänker jag inte alls sätta upp. Jag spar mig tills barnen visar mer intresse/förstår var det här är om... så de kan förklara för mig...  /Jenny


  

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 14 december 2014 15:15

... finns det presenter som man får av brorsan. Årets julklapp fick vi lov att öppna lite i förskott så den skulle kunna stå framme - en zombieträdgårdstomte. Den självklara julklappen! Vi kommer att grubbla länge på var den passar bäst...



¨Min 30-årspresent har inte blivit öppnad än, och jag har ändå läst Femtio nyanser-böckerna... ;) /Jenny


Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards