jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 13 november 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 november 2012 19:00

Hej, jag heter Jon och jag är en snarkare. Ja, det känns nästan som att ställa sig upp på ett AA-möte (inte för att jag någonsin varit på något!), men så är det. Jag har väl alltid snarkat i någon omfattning, åtminstone sedan Jenny och jag blev ihop. När man sover själv är det ju lite svårt att veta om man snarkar eller ej. Och jag är inte den som brukar filma mig själv sovande...

På sistone har dock mitt nattliga stockdragande blivit värre. Eller rättare sagt, sedan Ian föddes har Jenny av uppenbara skäl börjat sova ännu ytligare (fast hon är en djup person), så hon vaknar ännu lättare av mina snarkningar. Det verkar Ian också göra, så detta - plus att jag drömmer jätteknepiga saker och inte alls vaknar utvilad längre - har fått mig att dra ut i krig mot snarket.


Mitt nya vapen...


Första stidsåtgärden var att bulla upp med en extrakudde, ifall problemet skulle gå att lösa så lätt. Det gjorde det tyvärr inte, så nu tänker jag pröva Nozovent. Det kommer antagligen att se ut som om jag har piercat mig med en nosring, men skit samma. I mörkret kan ingen se dig, men de kan höra dig snarka... ;) Återkommer om detta funkar eller ej. Håll tummarna! /Jon, nykter snarkare

Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 november 2012 18:19

Ämnet på dagens föräldraträff var Håll kärleken levande och träffen utgick till mångt och mycket från författaren Alf B Svensson och hans skrift med samma namn. En skrift som allesammans fick med sig hem för att läsa vidare i.

Här var pekpinnarna undanstoppade och humorn och optimismen framtagen. Författaren är även psykolog och boken är skriven utifrån mannens perspektiv men passar ändå bra för paret.

Vi samtalade om de olika texterna och Ian var (självklart...) vaken under hela träffen. Vaken, men inte gnällig - som det till stor del har sett ut på sistone alltså.

Vi pratade om hur viktiga de små sakerna är och hur viktigt det är att se varandra och inte ta någon för given. Att tacka, att säga förlåt, att älska, att visa uppskattning med små presenter, att respektera, att dela ansvar - sådant som kanske stundom glöms bort i en relation ibland.

Men samtalet svävade även ut och vi kom också att prata om barns utveckling och hur viktigt språket är. För att klara gymnasiet behöver ett barn kunna 50 000 ord! Det är många ord det... Så att läsa böcker och prata med barnen hjälper dem mycket i sin inlärning. (Och i babymassagen har vi lärt oss att även massera babyansiktet för att främja motoriken och artikulationen.) Godnattsagan för Ian blir alltså "Sov så gott, SAOL"... ;)

Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 november 2012 18:01

Idag var det mycket inbokat och Jon var ledig, annars hade jag inte kommit i tid till BVC även om jag träffade BVC-sköterskan före Ian. Och hur kom det då sig? Jo, mitt kejsarsnitt krånglar lite grann. Det är på ett ställe som det aldrig läkt riktigt bra och nu när jag var på efterkoll på MVC passade jag förstås på att ta upp detta. Barnmorskan klämde vid det irriterade och något kom visst ut. Hon gick och hämtade sköterskan, som visste mer och nu ska jag ha ett plåster med sårtvätt över det irriterade området och hålla det fuktigt i några dagar. Förhoppningsvis kommer det att läka lika fint som resten av snittet efter några dagar. Jag har haft spritade kompresser på tidigare men då har jag inte klämt ut något äckligt innan.

I och med snittet kom jag i alla fall undan gynkollen även om jag fick erbjudande om att undersöka bäckenbotten. Jag avböjde dock detta för jag har inte haft några problem "där nere". 120/78 på blodtrycket och förutom det oläkta snittet var det inga konstigheter. I min förlossningsjournal stod det, och överläkaren på BB sa det också, att de som snittas rekommenderas att inte bli gravida igen på 1,5-2 år. Det har jag funderat lite över då jag inte hört det tidigare. Det här var nytt för barnmorskan som ringde in till BB och hörde sig för. Det är en allmän rekommendation och nu ska hon ta upp detta på nästa möte som de skulle ha. Det var ju "roligt" att jag kunde hjälpa till. Men informationen känns lite trist, inte för att vi planerat fler barn inom det närmsta men ändå. Dock är det ju bara en rekommendation... ;)

Det var ju lite fram och tillbaka med vad jag skulle äta för tillskott under graviditeten och det verkar fortsätta. Jag har än så länge bara fortsatt med att äta folsyra men nu ska jag hoppa på B12 igen för det stod visst i något direktiv. Imorgon bitti ska jag till provtagningen för att lämna blod och få svar på hur det ligger till med mina värden nu. Fast det ärendet skulle nu lämnas över till Vårdcentralen istället. Tidig morgon alltså, för provet skulle tas fastande...

Efter besöket stod Jon och Ian och väntade i korridoren för då var det raka vägen till hans koll på BVC så det rullade på bra. :) /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 november 2012 17:57

Det var bara "fina kurvor" för Ian på BVC-kollen. Han växer på alla håll. Nu väger Ian 5720 gram och är 60,5 cm lång. Stora fina, coola killen! ;)

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 november 2012 17:51

... genom att köpa ett armband, "ett armband fyllt av mening, en liten pärla och en stor, ett barn och en förälder".

Intäkterna från försäljningen går till att stödja barns rätt att få växa upp med trygghet, kärlek och respekt.

Armbandet säljs bland annat på Apoteket.

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards