jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 1 november 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 november 2012 19:30

Japp, misstänkt magknip på Ian, men i så fall inte alls så farligt. Vi ska testa ge honom droppar med Minifom ett tag. Men det kommer inte bli det lättaste för de ska ges strax innan han ska äta och när han blir hungrig ska han ha mat helst nyss...

Jag har sedan igår skrivit upp hur och när han har sovit och ätit, för att bara hålla det i minnet fungerar inte alls just nu. Teflonminne på grund av sömnbrist. 

I alla fall, sedan halv åtta igår kväll har han sovit runt 10,5 timmar... Så han är ju vaken större delen av dygnet - och jag med. Och det här var ändå ett av de bättre dygnen känns det som och han har varit på riktigt bra humör.

Vi får väl se om han sover bättre efter dropparna, men annars var hans sömnmönster inte så illa...

Imorgon ska vi också testa honom för diabetes, men det kanske mest blir för att lugna mig, även om BVC-sköterskan tyckte att det kunde vara en bra idé också. Men som sagt, det är nog mest för att lugna mig. De kollade honom för diabetes redan på BB och det sitter lite kvar, att de misstänkte det redan då. Fast stick i fingret kommer nog göra ont på lille plutten.

Sedan tog jag upp det här att han blir så ledsen när Jon har honom. Jag kan knappt inte lämna ifrån mig honom till Jon innan Ian börjar gråta så tårarna sprutar. Och det skär ju i mammahjärtat när han blir så där olycklig... Ganska snart efter att jag tagit tillbaka honom slutar han gråta och han gråter inte för att han är hungrig. Han vill bara hellre vara hos mig vad det verkar.

Jon har väl känt sig lite hjälplös för han vill ju självklart ha den bebisen som jag har, en Ian som inte gråter så mycket och som är nöjd och glad. Samtidigt har Jon velat avlasta mig på eftermiddagarna när det gäller att ta hand om honom. Fast det har ju inte fungerat så bra...

På BVC tyckte de att jag kunde lämna en nymatad bebis till Jon och gå ut och gå eller så i en timme och låta honom skrika om det nu skulle bli så. Fast jag fick ju göra som jag ville och jag vet inte om det leder till något bra.

Det får väl bero lite på hur mycket var och en av oss orkar. Han är ju bara sju veckor... och det kan ju gå över utan den här "avvänjningen".

Och visst hade Ian ökat i vikt igen, men inte vuxit så mycket på längden. Förra gången var det en annan som mätte längden så det kanske berodde på det.

Men vikten väger ju vågen och nu stannade den på 5355 gram. Upp 280 gram sedan förra tisdagen. Svisch! Han kommer ju likna SvampBob Fyrkant om det här fortsätter. Hahaha! Ingen brist på bröstmjölk alltså... Och som sagt, viktuppgång ska bara ses som något positivt. När det gäller bebisar alltså. ;) /Jenny

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 november 2012 13:43

Igår blev vår gullunge sju veckor. Det går alldeles för fort, men nu har han börjat prata lite "bebiska" och le och skratta oftare och det är jättekul. Varning för bildbomb!

 

 

  


Och så en liten filmsnutt...


 

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 november 2012 12:30

... när man inte bär omkring på en bebis, visserligen en jättesöt bebis men ändå. Imorse gick jag upp lite tidigare än vanligt för att BVC skulle höra av sig. Det kunde ju bli en tidig tid och då ville jag inte behöva stressa iväg. När de hörde av sig tog jag istället den senaste tiden så det är kvar.

Men...

Efter promenaden med Ian och Nalle fortsatte Ian sova i vagnen och har snart sovit i tre timmar. Det brukar ju vara därikring som han sover när han sover som mest, fast det kan ju bli ett rekord.


Mammakläderna är nedpackade och motivationen på topp. Eller nåt...


Under den här sovtiden har jag vattnat de stackars uttorkade åsidosatta växterna, dammat, dammsugit, fyllt på talgbollar, packat ner mammakläder - nu ska jag ha "vanliga" kläder så det så!, packat ner bebiskläder som redan blivit för små - lite sorgligt faktiskt att Ian blir stor så fort, ätit - visserligen micromat men i lugn och ro, rengjort soffan, plockat lite här och var och säkert var det något mer.

Just det, jag ringde Granngården i Skövde för att höra om de hade en Biabädd i storlek 6 till Nalle inne. Det hade de och nu har jag reserverat en.

799 kr sa killen jag pratade med att den kostade, 849 kr kostar en på hemsidan och då blir det väl säkert frakt på det. Konstigt om sängen kostar mindre i butik, men sak samma för det är ju bara bra för vår del. Nalle har största sängen nu och den har alltid varit för stor för honom och om vi ska få bättre plats i sovrummet får han nöja sig med en mindre. Det blir tredje Biabädden vi köper till honom. Närå, inte bortskämd.

Imorgon ska hundsängen hämtas och ett tusental till saker ska utföras. Så mycket på gång att Jon måste vara ledig från jobbet. ;)

Men det är imorgon det. /Jenny


Om någon undrar hur det fortsatte hos oss efter fyra i morse: Bebisen skriker, make byter blöja, jag ligger kvar och lyssnar på radion: "another one bites the dust, another one bites the dust..." Tvära kast. Men runt halvfem var det lugnt igen. :)

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 november 2012 04:00

... ner i sängen efter att ha varit uppe och ammat och bytt blöja på bebis och ber maken:


"- Värm mig."


Får det romantiska svaret:


"- Får jag gå på toa först?"


Och självklart svarar jag då:


"- Nej."




Nu, vid fyratiden mitt i natten, ligger jag och bloggar, maken ligger (nödig...) och värmer mig medan bebisen ligger och sprattlar och pratar bebiska på min andra sida...


Radion är på och Lasse W sjunger något för oss om att han vill lämna några varma rader innan morgonen kommer...  /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards