jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 8 juli 2021

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 juli 2021 07:00

 


Igår kväll fick vi tyvärr lära oss ett nytt begrepp: spoofing. Vi skulle just runda av vårt besök på Sommarland när min mobil ringde och på displayen stod det Visakortspärr, en kontakt vars nummer jag lagt in så jag trodde ju att det var min bank som ringde. Enligt mannen på andra sidan hade någon försökt genomföra kortköp med mitt korts siffror i Stockholm.

Jag gick ju på detta totalt, för att det skulle röra sig om nån bedragare som på nåt sätt lyckats förfalska telefonnumret till min bank och utge sig för att vara banktjänsteman, fanns ju inte i min värld. Tursamt nog var vi ju inte hemma så jag hade inte bankdosan i närheten, för den skulle jag behöva använda för att bekräfta "uppdateringen". Den "vänlige" mannen i luren erbjöd sig därför att ringa upp när vi kommit hem för att kolla så jag tryckt "rätt" på säkerhetslänken som skulle sms:as och hjälpa mig med dosan, så att jag skulle slippa byta kort. 
Väl hemma fick jag en länk via sms, men att det stod att den var från "Nordea." med en punkt i avsändarfältet gjorde mig misstänksam. Varför skriva så? Och hur skulle de kunna lösa det så att jag inte skulle behöva byta kort om nån redan fått tag på de uppgifterna...? Men det stod ju att det var från min kontakt som det ringt. Och det hade ju varit lite krångligt med ett par internetköp på sistone. Kanske var det då som mina kortuppgifter tagits...? För några år sedan fick jag min identitet kapad då någon gjort en beställning i mitt namn. Kanske var det något sådant som hänt igen...?
Många frågor som bubblade upp, men en uppringning till just Visakort-spärren löste en del. Där blev svaret att det inte var något krångel med kortet, de hade inte ringt och de skickar inga länkar. Jag hade enligt dem blivit utsatt för spoofing och de rådde mig till att inte svara om denna kontakt ringde igen och istället polisanmäla. Sagt och gjort.
Men så nära det var att jag klickat vidare på den där länken. Så tipset: lägg på och ring tillbaka på ett bekräftat nummer (INTE samma eller något annat nummer som den som ringer uppger!) för att kolla om det som sägs verkar stämma, lämna inte ut några konto- eller kontaktuppgifter (kontonummer, saldo, e-postadress osv.), klicka inte på några länkar i sms och använd inte bankdosan på uppmaning av någon som ringer upp, för det är inte så banker går tillväga. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 juli 2021 00:17

Vi tillbringade några roliga och snabba timmar på Sommarland. Sia premiäråkte Sommarlandståget och Jon kunde äntligen åka Snake!

Ian · Isa · Lin · Loe · Sia · Utflykter

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards