jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 1 oktober 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 oktober 2015 20:30


En vecka var beräknad till inskolning och nu är den över, för enligt personalen så var det inte nödvändigt att Ian kom in imorgon. De tyckte inte att det behövdes, även om vi innan varit inställda på fem dagar. När det blir "på riktigt" ska han gå måndag till torsdag 8.30-12.15, så några fredagsrutiner missar han ju ändå inte. Och det är ju bra att de tycker att han verkar fixa det hela ändå.

Och för att lite kort sammanfatta inskolningen så är väl både jag och Jon förvånade över att det gått så pass bra. Nästan så man anar ett bakslag i nästa vecka istället... I måndags var det utedag och då var jag med honom och redan då fungerade det att lämna honom vissa stunder och på tisdagen var Jon med men då sa Jon att Ian varit lite oroligare. Då var det även dags för första lunchen på förskolan och Jon var med och åt. Det är många nya rutiner att hålla reda på, men de får Ian nog snart kläm på.

På onsdagen hade jag räknat med att göra som på måndagen: att vara där fast gå undan då och då. Men efter samlingen, när leken kommit igång runt nio, så sa fröknarna att jag skulle gå iväg en sväng. Jag gick hem för de skulle ringa om det var något. Men de ringde aldrig, så när det närmade sig ordinare sluttid gick jag tillbaka. Då satt Ian och åt och allt hade gått bra. Här hemma gick tiden lite långsamt, men för att inte bara sitta och vänta på eventuellt telefonsamtal så passade vi på att städa, tvätta och annat.

Idag lämnade jag Ian efter morgonsamlingen och gick hem igen. Även idag blev det att jag inte behövde komma tillbaka förrän han skulle hämtas. Personalen berättade dock att han vid något tillfälle hade blivit ledsen när det var dags för någon gruppaktivitet. De sa inget om ifall han hade frågade efter mig och Jon eller om han hade velat hem och de hade lyckats trösta honom. Att han blivit ledsen var lite jobbigt att höra, men det känns väldigt bra att veta att de kan trösta honom då. Vi kan ju inte komma springandes för allt.

När jag kom idag satt han vid matbordet och såg väldigt nöjd ut och när han skulle slänga tvättlappen fick jag följa med för "jag ska visa dig hur man gör, mamma". Men som sagt väldigt många nya rutiner och när de väl sitter kommer det kanske en trygghetskänsla. I det stora hela tycker vi att den första veckan gått bra och viktigast är att Ian vill tillbaka till förskolan, för även om han inte trivs med vissa moment som morgonsamlingen, så verkar han tycka att det är jättekul med all lek. Skönt för oss, skönt för honom. /Jenny

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 oktober 2015 19:45

Det var ju bra mycket lättare att fota kvällens vackra himmel än den så kallade supermånen häromnatten. Och jag kan ju inte vara sämre än många andra bloggare och facebookare så här kommer min bild. /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 oktober 2015 19:30

Vi fortsätter att få fina äpplen och tog tillvara på några stycken genom att göra en smuläppelpaj och en äppelkaka. Jag föredrar den smuliga och Jon den mjukare kakan så därför fick det bli en av varje. /Jenny


 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 oktober 2015 18:45

Jag älskar att bada bastu! Att jag är från Norrbotten kan ha något med den saken att göra, däruppe har ju var och varannan en varmt krypin i någon form. Vanligast är väl att ha bastun någonstans inomhus och uppvärmd med elaggregat, eller "kupévärmare" som de ibland skämtsamt brukar kallas. För säga vad man vill - och det får jag, det är ju min blogg (okej, mest Jennys, men ändå...) - den allra bästa upplevelsen får man i en vedeldad bastu. Tro mig, för jag har provat några olika i mina dar...


När jag en gång satt och svettades i en, roade jag mig med att försöka räkna hur många olika saunas jag besökt, alltså inte antal gånger (de är oräkneliga), utan faktiska ställen både här i Sverige och utomlands. Jag slutade någonstans kring 38 stycken innan mina tankar vandrade vidare. För det är själva grejen för mig, att kunna sitta i lugn och ro i tystnaden och låta värmen svepa in mig som i en trygg filt, slappna av och bara vara. Det är meditation på norrländskt vis...


Hur som helst, jag har spenderat mycket tid i bastur. Ibland ensam, ibland med minnesvärda personer. Vissa saunas har varit små, vissa stora. En del sunkiga, några helt ologiskt byggda. En var till exempel så smal att man knappt kunde sitta två i bredd, men den var så hög i tak att all värme steg upp i taket utan att komma någon till nytta. (Det var förresten också i denna som någon - inte jag! - fick för sig att slänga en skopa renat på bastuaggregatet. Spriten förångades och trängde in i varenda por, det sved i ögonen och var inte alls mitt bästa bastuminne...) Men desto trevligare har alla besök i vedeldade saunas varit! Mer om dessa kanske jag berättar i ett framtida inlägg.


Nuförtiden blir det dock aningen glesare mellan besöken i en "äkta" bastustuga, men jag har en (hemlig) dröm om att en dag äga en själv. Förr ingick i drömmen att fälla träden, dra ut dem ur skogen med häst och knuttimra hela stugan själv, men småbarnsföräldralivet i småstaden har gett mig smått förändrade perspektiv... Det finns ju faktiskt enklare sätt, och jag har mest på skoj kikat in på sorselestugan.se, kollat lite på deras utbud och fantiserat. Hittade bland annat denna lilla stuga...



Den kanske skulle kunna rymmas någonstans på vår lilla tomt. Den stora utmaningen skulle nog vara att övertyga min kära hustru om att det vore väl spenderade pengar. För, som hon uttryckte det när vi bastade en gång: "Sitta här och svettas? Jag har väl bättre saker för mig!" Så, vi kan väl ligga lite lågt ännu ett tag? Säg inget till henne än, jag får fundera ut ett sätt att charma över henne till den "mörka (och varma) sidan" först... ;) /Jon


I samarbete med sorselestugan.se

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 oktober 2015 09:00

När jag var yngre sålde jag julkort och almanackor för att tjäna ihop till några saker jag gärna ville ha. En sprillans ny cykel och en häftig stereo med en cd-växlare som kunde ta tre skivor. Riktigt coola grejer för en yngre tjej då. Nu var jag inte så gammal när den här försäljningen pågick utan fick hjälp. Den största hjälpen fick jag utav farfar som hade ett väldigt brett kontaktnät jämfört med lilla jag då. Det här var en otrolig hjälp att han ställde upp för det här projektet, annars hade det nog aldrig blivit någon större försäljning.
Det här var en försäljning som bara gynnade mig men i skolan var läget annorlunda och från det som vi sålde där hamnade pengarna i klasskassan. Nu minns jag inte så mycket av vad det var vi sålde. Men en sak som vi skulle få släkt och vänner att köpa, ja det blev ju mest de närmsta som drabbades, var Masse Massör - den produkten kommer jag väl ihåg för den dyker upp lite här och var på bland annat loppisar. Det var en träfigur med en stor kula som huvud, ett målat ansikte, och träben med mindre kulor. Denna pryl var tänkt som ett hjälpmedel för att utföra massage. Om det fungerade eller vet jag inte men Masse var i alla fall söt.

Hur föräldrarna hittade Masse vet jag inte, men på den tiden kanske det inte fanns så mycket att välja bland. För det är ju knappast allt som säljer sig självt. När barnen knackat på här för att sälja jultidningar tycker jag också att det varit svårt att hitta något att köpa för att inte bara köpa för köpandets skull. Det är säkert väldigt bra för barnen som säljer att få ett ansvar, hantera och lära sig värdet av pengar så långt det nu är möjligt.



Jag vet inte hur attraktiva jultidningar är men däremot kanske kvalitetskontrollerad salami, prisbelönt cheddarost rekommenderad av självaste Gordon Ramsay och belgiska chokladpraliner får det att vattnas i munnen för flera potentiella kunder. Det här kanske är det perfekta försäljningsalternativet för att få in pengar till klasskassan eller fotbollslaget. Nu när det närmar sig jul kanske det passar bättre än någonsin att sälja dessa produkter och Delikatesskungen.se har många nöjda kunder och hela 99% kan tänka sig att sälja igen. Delikatesskungen, som jag även skriver detta inlägg tillsammans med, ordnar extra klirr i kassan och en lyxigare present åt kunden. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards