jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 10 februari 2013

Gästbloggare: Brötis - Våga vägra förskola

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 februari 2013 08:15

Vi har fått äran att ha Brötis som gästbloggare hos oss. Hon har skrivit ett mycket intressant inlägg om sin syn på barn och förskola. Läs gärna, kommentera ännu hellre och besök Brötis fina blogg! Vi tackar så mycket för inlägget.

Just förskola är något som vi börjat prata mer och mer om. Att man ska ha skickat in sin ansökan minst ett halvår i förväg är det som gäller här och vi ska försöka komma fram till när det passar att Ian ska börja. Om han ska börja...? Vad är bäst för honom? Men nog om det.

Läs nu inlägget!


Våga vägra förskola


Vi har valt att ha våra barn hemma så mycket som möjligt fram till skolstart, vilket har inneburit att de varit en eller två dagar i veckan på förskolan. Knappt.

Detta är en lösning som vi alla trivts med. Barnen har gott om kompisar och allt har fungerat väl. Personalen har varit förvånad över att det gått så bra, trots att barnen är där så sällan. Personalen vet att jag, eller maken, är hemma övriga vardagar. Ändå måste de gång på gång fråga om sonen inte kan vara där någon mer dag i veckan.

Varför?

De har väl inget direkt argument, mer än att "de andra barnen frågar efter honom". Ok. Inte mitt problem.

Vi trivs med att vara hemma. Vi hittar på massor av aktiviteter (och ja, visst kan det vara jobbigt, men det är det värt!) och jag litar fullständigt på min egen förmåga att ta hand om mina barn. Våra barn har absolut inte blivit "socialt efterblivna", eller konstiga på något sätt av denna hemmavaro. Tror jag.

Tvärtom.

De leker jättebra med andra barn men kan också utan problem delta i mer vuxna sammanhang.

Jag tycker det är sorgligt att det ska vara ett sånt hårt tryck på föräldrar att lämna ifrån sig sina barn.

Jag tycker det är sorgligt att så många föräldrar på allvar verkar tro att förskolan är något alldeles nödvändigt för barnets utveckling och välmående. Att man inte vågar lita på sin egen förmåga utan helst checkar in barnen på förskolan så tidigt det bara är möjligt, trots att man till exempel är hemma med småsyskon.

Förskolan är och förblir en relativt steril och alldeles för isolerad miljö som trots de mest lysande pedagogiska insatser aldrig riktigt kan mäta sig med verkligheten. Däremot kan den vara ett bra komplement, och för en del är den något absolut nödvändigt. Låt de barn som måste gå på förskola göra det, utan att alla andra ska vara där och tära på resurserna. Det skulle bli bättre för alla.


 
 
skrivmoster

skrivmoster

10 februari 2013 09:22

Tack för ditt inlägg som jag tycker är förnuftigt. När våra barn var små ville jag vara hemma med dem för det kändes naturligt. Det fanns ingen förskola då, utan de gick på "lekis" från 6 år. Det är den form vi använde oss av.
Nu har jag barnbarn och väldigt kloka föräldrar till dessa. Första barnet har varit hemma med sina föräldrar fram till ca 4 år. Nu får hon gå i förskola 15 tim./vecka för att få leka med jämnåriga. De bor för långt från varandra för att de naturligt ska kunna gå till varann. Andra barnbarnet är snart 2 år och hon ska också vara hemma så länge som möjligt. Hon har storasyster att leka med och det är ju en fördel. Nu är det pappa som är föräldraledig medan mamma återgått till sitt arbete - bland barn. Jag är glad över att höra att det finns de som ser det som en viktig uppgift, att vara hemma med sina barn. Det märks ekonomiskt men det uppvägs av den starka familjegemenskapen som däremot växer. Jag fördömer inte på något vis de möjligheter som bjuds via förskola och annat. Men jag förordar ändå hemmets lugna vrå. Det var där jag själv växte upp och hade min trygghet.

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

10 februari 2013 12:08

Så roligt att du läst och lämnat en kommentar. Vi lägger ut den här så får Brötis läsa den.
Det är mycket intressant för oss att höra hur föräldrar "där ute" går till väga.
Ha en bra dag! Kram. /Jenny

 
Fru Eriksson

Fru Eriksson

10 februari 2013 10:02

Sååååå suveränt Bra inlägg/Kram

http://frunsblogg.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

10 februari 2013 12:06

Vi, och säkert också Brötis, tycker att det var kul att du gillade det du läst. :) Kram! /Jenny

 
Nathalié - Äntligen gravid! BF 27/3

Nathalié - Äntligen gravid! BF 27/3

10 februari 2013 11:19

Åh det där med förskola tycker jag är så intressant! Det finns så mycket skilda åsikter om det där och jag vet inte riktigt vart jag står i det ännu. Om jag är tvungen att ha barnet på förskola sen, så vill jag inte ha det från tidig ålder faktiskt. Och helst hade jag nog ha hos en dagmamma tror jag.

sv, Hihi, ja jag har hört att man inte alltid känner att man läckt heller efter det är väl kroppstempererat också? Usch då :(. Jag är lite orolig över att också få såriga bröstvårtor men jag fick en kräm som ska hjälpa bra mot det om man får det, men det kanske beror på hur såriga de blir, det måste ju göra väldigt ont att amma.

Ja, precis, man slipper oroa sig för man glömt maten hemma om man säger så :). Tack för tipsen, jag köpte faktiskt ett 4 pack med "skötdukar", fast de är såpass stora så jag kan ha dem till att täcka med också tänkte jag. Bra även när man ska göra blöjbyten om man är ute på vift och så :).

Läste det på deras hemsida, haha, besviken jag blev! Tror inte det är många BB som har så som Skövde, men det är väl kanske för det ligger nära någon röntgenavdelning? Jag får väl helt enkelt skicka ut karln i samlingsrummet och be honom lägga in en bild och att allting gått bra genom ett mobilinlägg, haha. Vad annars är karlar till för? ;)

http://yarp.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

10 februari 2013 12:10

Vi tackar för att du läst och du har ju lite tid på dig att ta ställning till när/om det blir förskola. :) Kram, kram. /Jenny

 
Ingen bild

Annika Andersson (Linghem, Östergötland)

10 februari 2013 18:29

Hej.!!

Var hemma så länge det går ekonomiskt, småbarnstiden är så kort stund, den tiden kommer sedan vara förbi. Ian har det bäst i eran famn jag lovar.

Jag har varit hemma länge med alla mina fyra barn.

Eftersom att jag själv jobbar på förskola, så kan jag tycka att föräldrarnas anknytning till barnet är viktigaste, alla vi fröknar kan inte ersätta er föräldrar på det sättet, eftersom vi ska tillgodose en hel grupp med förskolebarn med uppmärksamhet, en famn, och allt annat som hör till.

Om lilla Ian vill ha kontakt med andra barn, så gå till öppna förskolan, där han kan leka.

All lycka till ert beslut. // Kram ifrån Linghem

Jenny och Jon Sjöberg

10 februari 2013 19:08

Du är ju en läsare som har insikt i det här från både lärar- och förälderhållet så det var mycket intressant att få höra din sida.
Vi har ju inte fattat något beslut än, men jag förstår att det kan vara svårt för fröknarna att räcka till för alla.
Vi ska kolla upp det närmare med öppna förskolan. Nu känns det som det ändå är mycket aktiviteter med babysim (startar imorgon), Familjecentralen på onsdagar och kyrkosången på torsdagar.
Vi kramar tillbaka! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 20 april 08:00


I veckan drog jag med Lin och Sia ut på en liten utflykt. Vi hade en samling innan där vi med bildstöd gick igenom vad som skulle göras. Sedan tog vi tag i att packa fika i ryggsäckar, toabesök och påklädning. Med hjälp av Naturhistoriska riksmuseets...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Fredag 19 april 11:30


Nu har något av barnen missat skola det här läsåret på grund av sjukfrånvaro. Efter kyrkgruppen i tisdags kräktes Loe. De hade då varit i badhuset och även om vi misstänkte att det berodde på att han fått i sig klorvatten så kunde vi ju inte vara säk...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 18 april 16:00


Lin och Sia har tillverkat glitterflaskor, ett enkelt men väldigt fascinerande pyssel. I genomskinliga plastflaskor hällde vi olika sorters färgat glitter och diverse småsaker som stjärnor och annat roligt innan vi fyllde upp flaskorna med vatten. Ko...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards