jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 12 maj 2012

Febertopp och fortsatt värk

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 maj 2012 18:50

Trodde att babyn skulle bli den första att använda nya örontermometern...


Jag nämnde i inlägget imorse att jag haft bättre nätter, sov dåligt för det värkte under revbenen och i ryggen. Under förmiddagen var smärtan kvar fast inte lika intensiv och vår tur till Skövde gick okej. Men när vi kom hem vid tvåtiden gick jag och la mig för jag kände mig helt slutkörd.

Några timmar senare vaknade jag och kände genast att jag hade feber. 38,1 - och jag brukar ha ganska låg temperatur normalt. Vi började bläddra i våra böcker och kom fram till att det var lika bra att ringa Sjukvårdsupplysningen. Hade det bara varit jag hade jag ju tvekat men baby I går före det mesta nu.

Jag ringde och eftersom jag var så långt gången blev jag istället kopplad till förlossningen på KSS. Jag hade ju havandeskapsförgiftning i bakhuvudet även om symtomen inte stämde. Barnmorskan trodde mer på att det var livmodern som vuxit och tryckt uppåt - och jag behövde inte åka in. Skönt det, även om det gör ont. Febern vet jag inte riktigt var den kom ifrån, men nu har den sjunkit något men värken är kvar, och då och då kommer det stötar som gör ännu mer ont. Jag kommer nog aldrig att överleva en förlossning...

Nu är jag beordrad vila, så det är väl bara att lyssna på det då och hoppas att det blir bättre. Annars skulle jag genast höra av mig igen. /Jenny

 
 
Annika

Annika

12 maj 2012 20:43

Ja, du behöver verkligen vila, tänk på tillståndet. Du kanske inte ska ut och gå med hunden på dagarna när du har så ont. Viktigt att lyssna på kroppen, speciellt när man är gravid.
Jag själv har fått gått med kryckor vid 3 graviditeterna.

Lugna hälsningar till dig/ Annika

http://imittenavmittliv.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

12 maj 2012 21:07

Har vilat (med mobilen..) ikväll framför teven och snart blir det nog sängdags. Jag känner mig trött och lite febrig igen. Hoppas att jag kan sova i natt, sömn gör nog underverk. Kryckor får vi hoppas att jag slipper... Kram, kram! /Jenny

 
Heidi

Heidi

12 maj 2012 23:34

Usch då! Hoppas det ger med sig!! Energikramar

http://livetenligtheidi.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

13 maj 2012 00:11

Hade till slut lyckas somna men då roar sig grannarna med att dra upp volymen på max till och från några gånger. De är nyinflyttade och vi har varit schyssta när det gäller deras fester tidigare. Men nu var Jon och sa till dem. Hade ju hoppats på att de själva skulle bli tystare också... Lite irriterande faktiskt. /Jenny

 
Ingen bild

Camilla

12 maj 2012 23:44

Vilaaaa...

Kan bara säga att hära ut smärtan vid förlossningen för sedan kommer belöningen...

Ha det gott!

Jenny och Jon Sjöberg

13 maj 2012 00:16

Och då kommer det förhoppningsvis att finnas bedövning att tillgå. :) Kanske är bra smärttröskelträning det här. Kram! /Jenny

 
Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias

Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias

12 maj 2012 23:48

Dom brukar rekommendera rumptermometer till barnen när dom är under 3år då örontermometern inte är lika pålitlig som rumptermometern. När barnen är små har dom mycket vax och därför visar den ofta fel temperatur. Ett tips bara :)

http://caroliinea.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

13 maj 2012 00:14

Vi har en "gammeldags" också. Hoppas att vi ska märka när feberläget är akut. Men nu kommer ju babyn att vara frisk hela tiden. ;)
Ska försöka sova vidare nu... /Jenny

 
Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias

Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias

13 maj 2012 02:38

Ja det brukar märkas när dom inte mår bra och det är klart att h*n ska vara frisk! :) Hoppas du får sova!

Ni frågade mig om min bärsele förut, ni har väl inte missat detta: http://marremedmera.se/2012/may/vinn-en-barsele.html

http://caroliinea.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

13 maj 2012 05:26

Den gamla termometern måste vi ha kvar för Nalles skull också (fast då har vi skydd till den). Hoppas slippa använda den till både baby och hund...
Sovit lite men är vaken igen och det gör ont än. Ska sova lite till, hade jag tänkt.

Jo, jag har sett den tävlingen men jag vet inte vad det är med oss och bärselestävlingar... Har verkligen ingen tur där. Kanske orkar ett tävlingsryck idag, har några tävlingar som väntar. Kram, kram! /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

13 maj 2012 08:08

Svar till Caroline: Örontemp används dagligen på bb, förlossning och en mängd andra avdelningar och är minst lika bra som övriga termometrar.

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

13 maj 2012 09:09

Låter bra att veta. Jag fick i alla fall samma resultat i både öra och armhåla med de båda termometrarna. Kanske inte har så mycket vax... ;) /Jenny

 
Lotta

Lotta

13 maj 2012 08:50

Usch! Det lät inge vidare. Hoppas att du mår bättre idag iaf. Vila! Å se till att bli mer ompysslad än vanligt ;)

kram!

http://www.esmeralda71.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

13 maj 2012 09:14

Jag har legat och vridit mig som masken på kroken i natt. Har inte stigit upp än och kollade nyss febern som visade på 37,6. Det känns bra men jag känner mig lite öm. Det här var en ny erfarenhet... /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

13 maj 2012 09:48

Har du förresten fått lämna urinprov? Det kan vara så att du har fått urinvägsinfektion alt. njurbäckeninflammation med tanke på att du har ont i ryggen och vid revbenen.

Alla urinvägsinfektioner svider inte (ryktet säger ju att det känns som att kissa taggtråd). Själv får jag bara kissa oftare, blir extremt trött och upplever tyngdkänsla i magen.

fortsätter detta så kontakta din BM och be att få lämna urinprov. Även om det inte är någon infektion så är det bra att vara på säkra sidan.

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

13 maj 2012 10:31

Jag har stickor hemma, då jag haft urinvägsinfektioner förut men det känns inte som det, så jag har inte testat. Kissar som vanligt, svider inte och inte oftare.

Det är något bättre under revbenen på framsidan nu men känns istället på motsats sida på ryggen. Kanske har spänt mig?

De undrade på telefon om jag kunde kissa också. Även om jag hade huvudvärk, eller ont mer på någon sida av revbenen. Hade väl med havandeskapsförgiftningen att göra, antar jag. Men jag har ingen huvudvärk och smärtan är inte större på någon sida än den andra.

Jag kände av lite illamående, men det var kanske för att det gjorde så ont. (Bostongurkehinken kom fram igen...)

På tisdag har jag tid hos BM och då ska det tas urin- och blodprov så blir det inte värre väntar jag tills dess.

Men jag tror att det kan vara bebisen och livmodern som har gjort ett ordentligt växtryck och kroppen inte hunnit med. Inbillar mig att sparkarna blivit kraftigare också...

Jag ska väl ta det lugnt idag också... :) På sätt och vis är det tur att detta ändå kom den här helgen för nästa söndag åker Jon bort på kurs och blir borta flera dagar. Om man nu ska se något bra med det. /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 13 maj 21:15


Det behövde inte bli så värst varmt innan tjatet om att ta fram poolen började... Och så fort utbyggnaden av trädäcket var klar var det lika bra att komma igång. Vi märkte ifjol att trädäcket var lite trångt i och med att alla har varsin solstol och ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 13 maj 18:00


Firade chokladbollen i efterskott med en smarrig tårta!   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 13 maj 06:30

  En sportig och logistisk helg är över. Isa, Loe och Lin var större delen av gårdagen i Skara och tävlade i friidrott i Lilla Skarakampen. Isa ställde upp i samtliga grenar, det vill säga längd, 60 m, kula och 400 m. Loe och Lin hade också fått...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 13 maj 05:30


  Den korta skolveckan innehöll en hel del. Loe kände sig inte helt hundra i måndags så han blev hemma från skolan, men det blev inget mer med det så på tisdagen var han tillbaka igen. Det var sagostund på förmiddagen, friidrotten började om med...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 12 maj 08:30


  När barnen deltog i Papricaloppet häromsistens fick de fribiljetter till Balthazar Science Center i Skövde. Där har vi varit lite då och då, men nu var det ett tag sedan sist så det passade bra att åka dit när det var studiedag. På Balthazar f...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards