jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 10 juni 2024

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 10 juni 17:30

Större delen av gårdagen tillbringade vi i Göteborg på Liseberg. Besöket hade inte varit planerat så länge men för att undvika högsäsongens köer och även besöka parken när priserna var något lägre så blev det av igår. Väderprognosen oroade oss in i det sista och under tiden i parken fick vi uppleva sol, regn, hagel, blixtar, kulingvindar och åskdunder men vi var klädda för sämre väder och i det stora hela så var det faktiskt helt okej väder. Dock överraskades vi lite över att det ändå var så pass långa köer till en del av de stora attraktionerna. Loke hade till exempel en kötid på över 50 minuter, så vi blev rejält lurade när det vid ingången till Loke stod 0-10 minuter på displayen...

Men vi startade besöket i Nordens största nöjespark i Kaninlandet och där åkte vi allt som gick och bland det mest spännande var resan ner i Underlandet. Den attraktionen är ganska ny och vi hade inte åkt den tidigare så det blev en rolig premiär och i barnlandet var det nästan inga köer alls så där blev det många åk och självklart tog barnen körkort i Farfars bilar.

Vår plan var att först göra sådant som Sia kunde vara med på för att hon sedan skulle bli trött och somna och Sia följde planen. Efter tiden i Kaninlandet vandrade vi vidare mot de högre, snabbare och lite läskigare attraktionerna men först lite forsfärd i Kållerado. De som sedan ville åka de stora grejerna gjorde det, så Jon, Isa och Loe åkte Loke, Balder, Valkyria och AeroSpin. Loe överraskade och tog sig an de större åken utan minsta rädsla så det är roligt att Jon fått någon fler förutom Isa att åka med. FlumeRide är ju en klassiker och i den blev det två åk var för barnen, för Sia fick inte åka så föräldrarna fick dela på sig och Sia tog istället "skepparexamen" i Skepp o´skoj.

Attraktionen som förvånade mest på flera sätt var Luna. Den fick Sia åka och den var det en väldig fart på och samtidigt gick den ganska högt upp. Barnen älskade den - härlig kombination av skräck och skoj! Just därför blev det två åk i den också. Tiden i parken rusade verkligen fram och även om vi inte hade vågat tro att vi skulle hinna med att åka massor så ville vi ju ändå göra ett försök, för det är alldeles för sällan numera som vi besöker Liseberg.

Så för att rada upp attraktionerna som minst någon av oss åkte: AeroSpin, Balder, Barnens Paradis, Blomsterkarusellen, Bushållplatsen, Cyklonen, Farfars bil, Fisketuren, FlumeRide, Flygis, Hanghai, Hissningen, Hoppalång, JukeBox, Kaninlandsbanan, Kristallsalongen, Kållerado, Lilla Lots, Lisebergbanan, Loke, Morotsresan, Rabalder, Skepp o'skoj, Stampbanan, Tempus, Turbo, Underlandet och Valkyria. Det var alltså det mesta och i en del attraktioner blev det flera åk - Ian åkte till exempel Lisebergbanan tre gånger!

Parken stängde 20.00 och när vi planerade besöket lät det sent men mot slutet blev det tajt och vi var ute ur parken strax därefter och det var tur att vi hade matsäck med oss så vi kunde fylla på med energi allteftersom, för att sätta oss ner och äta som vi tänkt blev aldrig av när tiden rann iväg. Istället blev det ett snabbt stopp på MAX i Alingsås på hemvägen och väl hemma snabbt i säng för barnen.

Liseberg är verkligen ett magiskt ställe och kommer för alltid att ha en speciell plats i våra hjärtan och nu blev det extra roligt för att vi kunde ta med Sia för hennes premiär och sedan blev det ju massa härliga åk i och med att barnen vuxit till sig. Självklart fick Sia träffa kaninerna i Kaninlandet och några av oss passade på att se teatern Kanina och den försvunna skatten - en våghalsig kaninteater. Vi hann i det stora hela med MASSOR under våra åtta timmar i parken!

Ian · Isa · Lin · Loe · Sia · Utflykter
Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 10 juni 06:05

En vecka med bristande rutiner satte sina spår. Det började väl kanske redan med pizzan där i tisdags, det blev rörigt med träningen som när vi var till Huskvarna i torsdags med annan kost och likaså på fredagen när vi var i Skövde och kanske framförallt igår när vi var på Liseberg. Vid både Huskvarna och Göteborg fick jag träna innan frukost för att hinna med och då var det segt... Så en massa förklaringar finns det så det kom knappast som någon överraskning. 44 veckor, 308 dagar och -25,9 kg totalt. Nästa mål är nu 1,5 kg bort. /Jenny

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!