jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 8 maj 2021

Förlossningsberättelse del 1: Planerat kejsarsnitt

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 maj 2021 08:00

Sias beräknade förlossningsdatum var den 8 maj (idag alltså) och det var just det datumet som bekräftades på rutinultraljudet också. Men i och med att det skulle bli ett planerat snitt så skulle bebisen komma tidigare och på besöket för samtal kring planerat snitt gavs jag det lite märkliga erbjudandet att välja datum. Ville jag snittas den 30 april eller den 3 maj? Först svarade jag den 3 maj då vi pratat om ett maj-barn (som Jon är) men hann ändra mig under besöket. Varför dra ut på graviditeten när jag inte måste, för det var ju en ganska kämpig tid på många sätt. 

Så fredagen den 30 april klockan 6.30 skulle jag infinna mig på förlossningen och fick operationstiden ca 8.40 och klockan 6.09 skrevs jag in.



Natten innan kejsarsnittet blev det inte så mycket som sömn och som bäst sov jag kl 4 när klockan ringde och jag och Jon behövde gå upp. Under dagen innan hade vi stortvättat då kläder, sängkläder och handdukar måste vara rena i och med den bakteriedödande duschen. Den duschen skulle jag även ta på morgonen innan operationen. Dessutom var jag fastande sedan kvällen innan, men i och med oron så kände jag ingen hunger. Jag ville bara få det undanstökat fort, och faktiskt att det hela blev av fortare än vad vi informerats om.

Jon, tillsammans med Loe och Lin, släppte av mig på Skaraborgs Sjukhus och återvände till Tibro för att lämna av dem på förskolan. Ian och Isa fixade morgonen själva med frukost, tandborstning, gå till bussen och så vidare. Vi hade förberett allt vi kunnat för dem och Jon ringde och påminde dem om klockan, men allt gick fint. 

Klockan 6.09 skrevs jag in på BB-mottagningen med ingång via förlossningen och efter det rullade det på ganska bra. Jag fick byta om till sjukhuskläderna, fick infart i handen och kateter sattes redan innan personalen hade bytt av varandra på morgonen. Den här gången bad jag om extra bedövningsgel när katetern skulle på plats för förra gången så fick jag så obehagliga kissnödighetskänslor. Nu fungerade det mycket bättre och jag kände mig aldrig kissnödig på samma sätt.

Jons kläder låg också redan framme och väntade på honom. Rummet var en tvåsal och det dröjde inte länge innan ett till par kom in, så eget rum skulle det inte bli tal om. Men att min operation skulle ske före hennes insåg vi ganska snart och det var ju väldigt skönt att slippa vänta. Fast jag undrade varför det kändes som att de skyndade på allt lite grann. Det hade ju inte alls varit negativt, men Jon hade fortfarande inte hunnit tillbaka...

Anledningen till det kom dock ganska snart och jag fick reda på att klockan 7.30 skulle jag rullas ner till operation för på fredagar tidigarelades snitt, inte alls 8.40 som vi hört innan alltså. Med runt fem minuter tillgodo hann i alla fall Jon infinna sig på rummet och byta om innan den nervösa vägen mot operationssalen påbörjades.

Loes favoritdjur är säl och jag minns att jag under åkturen hann uppfatta just det djuret som konstverk någonstans i en korridor under resan. Mitt i allt kändes det som ett tryggt tecken. Det finns ju risker med kejsarsnitt och jag hade dumt nog gjort en sådan googling innan...

I operationssalen dök den ena grönklädda, maskförsedda människan efter den andra upp. Alla hade funktioner att fylla och presenterade sig, men jag orkade inte lägga dem på minnet. De undrade om jag ville veta vad som skulle hända, men det ville jag inte. Gör det bara.

Jag spinalbedövas och märkligt nog kändes "förlamningen" nästan lite som en befrielse, jag har haft så ont överallt innan och nu kändes inte den smärtan längre. Jag försökte slappna av och ta in vetskapen om att jag var i trygga händer. Jag tycker att det gick ganska bra ändå, även om det här är ett så utsatt läge på så många sätt och lättnaden när bebisen visas upp är bortom beskrivning.



Klockan 8.16 påbörjades operationen och 9.14 avslutades den. Jag kände mig mycket lugnare inför det här planerade snittet än det förra, även om oron självklart fanns där. Det är ju så mycket som måste stämma. 

I förlossningsjournalen står det: "Barnet ligger i huvudbjudning med förgående fosterdel ovan bäckeningången och utskaffas med lätthet". Klockan 8.25 föddes Sia, och som det lät i operationssalen! Hon hade nog sett fram emot att göra väsen av sig och den assisterande läkaren berättade senare att det nästan såg ut som om hon tog sats med sitt barnskrik i samma veva som hon plockades ut. Vår pigga Sia!



Men utplockningen är ju bara en liten del av operationen och efterarbetet tar sin tid. Nu fick förarbetet ta sin tid också i och med att det inte var akut. Ian plockades ut på bara två minuter! Men då var det ju verkligen brådskande.

Allt såg normalt ut efteråt, men det dröjde tills känseln återvände och i och med att jag inte riktigt visste hur jag hade det med den fick Jon bli den som först fick hålla bebisen och även lite symboliskt klippa av en bit av den redan avklippta navelsträngen. Tillbaka på rummet fick jag upp henne på bröstet men man är ju långt ifrån kaxig efter ett kejsarsnitt. Vid elvatiden rörde jag bättre på benen och fick i mig lite att dricka.




Sedan blev det en lång väntan på att återfå känseln, i alla fall kändes det så, och bekanta oss med vår nya familjemedlem, särskilt för Jon som inte fick stanna kvar så länge på sjukhuset i och med coronarestriktionerna. Och ett coronatest var just vad jag fick göra lite efter elva. Negativt resultat fick jag veta vid hemgång och något annat hade ju förvånat mig då jag levt gravidlivet väldigt isolerat...




Fortsättning följer...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards