jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 8 februari 2018

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 februari 2018 14:50

Vi besökte utställningen om Sven Nordqvists karaktärer på Kulturfabriken i Skövde. Den var inte så stor, men mysig och väldigt detaljrik och mycket smått att titta på för ett vuxet öga. För små händer fanns surfplattor, en rymdraket att trycka igång, maskeradlåda, Pettsons hus med köksgrejer med mera att underhålla sig med.


Allmänt · Ian · Isa · Lin · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 februari 2018 08:15

När jag var yngre hjälpte jag en släkting att flytta från sin lägenhet i Luleå. Han var bipolär, fast på den tiden kallades det manodepressiv. Så när han hade sina uppåtperioder hade han alla möjliga (och omöjliga) projekt igång. Han lagade gamla bilar, fixade TV- och radioapparater plus en massa annat. Vi kom bra överens, han lärde mig massor och hjälpte mig ofta. Men när han hade sina deppiga stunder gjorde han I-N-G-E-N-T-I-N-G produktivt. Vilket i sin tur innebar att en himla massa projekt tvärstannade och tillhörande prylar blev liggande.

Något jag snabbt insåg när jag skulle tömma lägenheten var följande: Han. Hade. Sparat. På. Allt. ALLT! Överallt stod grejer, förråden var fyllda med banankartonger från golv till tak. Vet ni hur mycket en banankartong full med bilreservdelar väger? Massor! Till råga på eländet bodde han flera trappor upp (självfallet utan hiss). Vet inte hur många vändor jag körde med fullastat hyrsläp till återvinningscentralen, men efter några om och men var lägenheten tom och slutstädad.

Jag har sedan dess själv flyttat runt en del, både med och utan Jenny, och det här har jag erfarit: Jag. Har. Sparat. På. Allt...

Jamen, när man hittar tre närapå identiska blåa glasskålar utan att minnas en enda, det är då (om inte förr) som man börjar inse att ens saker börjar äga en själv. Och livet, trots vad reklamen vill få oss att tro, går inte ut på att ha så många saker som möjligt i sin ägo. Ett av förra årets nyord var "döstäda", något jag först trodde betydde att det är dödens tråkigt att städa (vilket det ju också är), men det handlar mer om att ordna undan merparten av sina saker medan man fortfarande är "alive 'n' kickin'" så att ens efterlevande slipper så mycket av det omaket som möjligt. Vi knogar och gör då och då våra små rensningar av diverse saker som läggs på hög och samlar damm, en nödvändighet när man bor i ett litet hus om man vill ha lite svängrum. Men skulle vi någon gång ändå besluta oss för att flytta till något större (hej Drömvinsten!), skulle vi kanske också överväga att leja bort flyttstädningen - om inte barnen då är gamla nog för att göra det åt oss, vill säga... /Jon




I samarbete med DS Facility Management

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards