jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under mars 2017

Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 mars 2017 17:00

Lokala klädaffären uppmärksammade också Rocka sockorna-dagen med att ha halva priset på alla strumpor så jag köpte några. 27 par för bara 217,50 kr! /Jenny

 




Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 mars 2017 06:15

Idag är det Internationella Downs Syndrom-dagen och vi har dagen till ära tagit på oss omatchande strumpor för att hylla människors olikheter och även uppmärksamma allas lika värde och rättigheter. Barnen förstår ju inte fullt ut vad det här handlar om - men det ska vi verkligen göra vårt bästa under deras uppväxt för att få dem att förstå och leva efter. Vi gör som så många andra - rockar sockorna! Ett toppensätt att uppmärksamma olikheter och förklaringen till att sockorna ska rockas är att kromosomer ser ut som små kryss, som strumpor med hälarna mot varandra. Och de med Downs Syndrom har vanligast 3 exemplar av kromosom nr 21, vilket ger just det här datumet. Häng på och #rockasockorna!


Allmänt · Ian · Isa · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 mars 2017 15:45

Nu går han mer än vad han kryper och balansen kommer mer och mer.

Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 mars 2017 13:50

I torsdags eftermiddag började jag plocka undan vinterleksakerna för att byta ut dem mot våra mer somriga. Det blev en liten mjukstart och under helgen gjorde vi klart det mesta. Nu finns det leksaker i sandlådan, det går att studsa i studsmattan, trädgårdsmöblerna står framme, barnens åkleksaker är på plats, rutschkanorna är utställda och viktigast av allt är att hammockens vinterdvala äntligen är slut. Min härliga hammock! Och det verkar som att det blir jag och Loe i den i sommar för han satt med en stund och gungade med mig - och det dröjde inte länge förrän han somnade! Grillen kom också på plats på trädäcket och invigdes med en enkel kyckling- och sojakorvsgrillning, men vi satt och åt på altanen. Vi hann också med att kika lite på hockey, mys om kvällarna, lite motionerande och så pysslade Isa fina fjärilar och Ian en monstertruck. Och under hela tiden så ignorerade vi att det enligt väderleksrapporten ska snöa i natt... Det känns som att eftersom det aldrig ville bli vinter på riktigt så kan det lika gärna kvitta nu. Vi vill ha vår och sommar och kunna roa oss i trädgården! Bara poolen kvar, men avvaktar väl lite med den då... /Jenny


Allmänt · Ian · Isa · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 mars 2017 19:37

Vi städar bort vintern ute och inne.

Ny vaxduk på köksbordet var en av punkterna för vårfixandet.

 


Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 mars 2017 18:30

Till den här säsongen bytte vi plats på fågelholken med kamera med en annan holk som vi tidigare haft ett blåmespar boende i. Och just blåmesar har cirkulerat mycket kring äppelträdet och holken där. Vi hoppas att de flyttar in, men än så länge är holken tom. Teven är på plats och vi är redo i alla fall. Ett närliggande hotell sålde ut alla sina tv-apparater vid ett byte till andra och då passade vi på att köpa. 26", LED, med väggfäste och för bara 300 kr. Vi köpte faktiskt en till som sitter på barnens rum också. Men nu hoppas vi på ett fågelpar att följa!


Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 mars 2017 22:15


På kvällens årsmöte för Tibro Naturskyddsförening valdes jag in som styrelseledamot under en av punkterna i dagordningen. Jag blev tillfrågad tidigare, men kände inte att tiden fanns för detta åtagande. Men så ringde de en gång till på vår hemtelefon och då var det Jenny som svarade. Hon tyckte visst att det var en bra idé att jag skulle hoppa på detta. Att jag har ett brinnande intresse för naturfrågor, och har så haft under större delen av mitt liv, går ju inte att frångå, men samtidigt vill jag ju inte att detta ska gå före familjen. Nu verkar mina uppgifter ligga på en mycket rimlig nivå och jag ser fram emot att bidra på de sätt jag kan för den lokala kretsen. Jag börjar med att lägga ut en länk till deras Facebooksida och hoppas att på den vägen kunna locka några nya gillare för att sprida sidans evenemang till en större skara. In och gilla här Tibro Naturskyddsförening på Facebook för att kasta ett öga på verksamheten. Och missa inte Earth Hour som äger rum klockan 20.30 - 21.30 den 25 mars - ett internationellt evenemang för att uppmärksamma klimatfrågan. /Jon

 


Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 mars 2017 13:15


Barnen fixade snabbt ny energi från urladdningen igår och var (som vanligt...) igång tidigt imorse. Men det var ändå skönt att inte behöva tänka på att få Ian till förskolan. Istället ordnade jag med lite annat här och sen tog jag med de tre till kyrkans vuxen- och barngrupp. Dagens pyssel var att limma fast silkespappersblommor och idag när solen höll sig framme infann sig helt klart vårkänslan. I trädgården knoppas det här och var och det är så skönt att se för det fyller på min energi lite snabbare också! /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards