jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under januari 2017

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 januari 2017 06:51


Igår fick jag hem mitt efterlängtade paket med tyger. Och så fort Jon kommit hem, och även en bit efter att barnen kommit i säng, så passade jag på att sy. Det blev varsin tröja till Loe och Ian i Paw Patrol-tyget och även en klänning i samma tyg till Isa, samt en parachuteklänning till Isa med matchande mössa i det helt underbara Trolls-tyget. Älskar de härliga färgerna! Jag ville att barnen skulle kunna ha kläderna redan i dag och det gick vägen och de blev glada och självklart fotade. /Jenny

Ian · Isa · Loe · Pyssel
Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 januari 2017 18:17

Det var väldigt tidigt som Ian fattade tycke för Bilar och karaktärerna i filmerna och kortfilmerna. Nu uppgår hans bilar till en ganska stor samling. Men Disney Pixar har ju skapat en enorm mängd med karaktärer och Ian vill ha ALLA. I höst kommer dessutom Bilar 3 med nya bekantskaper. Vi kommer aldrig att komma ikapp. Haha! För vi är övertygade om att han kommer att vara lika lätt besatt då...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 januari 2017 15:30

Lamineringsmaskinen har fått jobba på sistone då jag gjort några egna spel. Jag upplever att det är mycket lättare och blir också roligare att spela med barnen när motiven är sådana de kan relatera till. Det har blivit ett Memo-spel där jag blandat Ians och Isas intressen på korten. Jag har också gjort ett kortspel som går ut på att samla par genom att dra kort från varandra - och att inte blir den som sitter med kortet med Swiper på handen när alla andra kort är ihopparade. Tredje spelet blev Bokstavsbingo. Jag hittade en sida på nätet som hjälpte till med uppbyggnaden. Att öva bokstäver är aldrig fel och jag tog med både små och stora bokstäver. Det är ju inte så lätt att hitta spel som utmanar båda två, men dessa tre är ju uppbyggda efter vad jag trodde att de skulle gilla. /Jenny

 




Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 januari 2017 07:45

Och ibland tänker vi på honom lite extra när dessa minnen dyker upp...



♥ ♥ ♥ Nalle ♥ ♥ ♥

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 januari 2017 15:44

Igår möttes vi av ett kräkningstillbud på förskolan och valde att vända tillbaka hem igen. Ian motsatte sig väl det först men jag kände ändå att nu när vi visste om det och hade möjligheten att gå hem igen, att det passade oss bäst. Man kan ju bli smittad närsomhelst i och för sig. Igår kväll var vi på Familjegympan och vi har känt oss fortsatt friska men Ian fick vara hemma idag också.



Men det är klart att så fort man hör talas om kräksjuka att man blir lite oroad och kanske inbillar sig. Vi har ju haft en stor tur under alla år och har aldrig drabbats. Man har ju hört om de som kan vara immuna, men så har vi även hört att virus och annat kan mutera... Vi måste erkänna att vi är väldigt dåligt insatta i hur det fungerar med smitta, hur man smittar utan att själv vara sjuk osv.

Och hoppas att vi slipper tänka mer på det också.



Idag har det inte funnits någon tid till att tänka på det heller. Jag och barnen har haft en hel del annat för oss. Vi har spelat spel i massor, lekt lekar, pysslat spindlar, pysslat fjärilar, gjort chokladbollar... Nej, det har inte varit någon hejd på det idag! /Jenny


 

Allmänt · Ian · Isa · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 januari 2017 15:00


Ian och Isa hade sådana här skor ifjol och de var ju så smidiga för dem att ta på och av själva, Isa med lite hjälp då. De var väl inte de slitstarkaste men så väldigt lätta. Och rea är rea och vi slog till med ett par skor var till barnen. Lite ont om storlekar och färger men vi hade tur och Isa hade inget emot de som var svarta och gröna.


Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 januari 2017 06:55


Måndag betyder upp på vågen och för tionde veckan på rad så blir det ett minus att notera. Den senaste veckan blev det hela -1,3 kg och det var ju väldigt glädjande förstås för jag har ju ätit lite av varje. Men jag försöker att inte äta lika mycket och så har jag fortsatt att röra på mig. Men inte mer än de där 30 minuterna och det har det ju inte ens blivit varje dag. Så jag är glad att mitt sätt fortsätter att ge utdelning. I helgen har jag ätit en massa gott som chips, nutellasemla, testade ett nytt jordnötsgodis osv., så det ska bli intressant att se hur länge det här håller. Minus 24,1 kg nu! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 januari 2017 16:00

Ja, det säger väl sig nästan självt i och för sig att det är något slags fynd (oftast i alla fall) när man köper begagnat. I det här fallet hade vi tur att slå till först och priset var ju toppen. En FurReal Friends Bouncy till Isa och så hittade vi Paw Patrol-Marshalls stora brandbil (figuren hade vi sedan tidigare) och det var oväntat att någon tröttnat redan på detta annars så populära gäng, men kul för oss - och särskilt för barnen!




Ian · Isa

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards