jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under december 2016

Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 december 2016 06:15


Idag är det nio månader sedan Loe, den gullige tomten på bilden, föddes...

... och då vägde jag 20 kilo (!) mer än vad jag gör idag.

Eller 20,1 kilo för att vara exakt. Och så tung var han inte. ;)

Och lätt har det fan inte varit heller.

Men jag har kört med mottot röra mig mer, äta mindre.

Jag har lätt för att gå upp i vikt och tre ganska täta graviditeter har också gjort sitt för mig.

Amning har aldrig varit något som triggat min viktnedgång.

Men tyvärr är det bara ett delmål då det är mycket kvar, men jag tänker kämpa vidare!

Peppa gärna. ;) /Jenny

 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 december 2016 18:57

Ikväll bjöd barnen på Ians förskola på ett fint luciafirande och de sjöng glatt och var så söta att titta på. Ian ville vara pepparkaksgubbe så det fick han vara. Vi lyssnade på allt från traditionella I ett hus vid skogens slut till en upphottad version av Goder afton och vissa låtar framfördes även på engelska. Underbara ungar och personal som bjöd på ett mysigt luciafirande!


Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 december 2016 14:45

Kläderna gör mannen? Njaa... Jag skulle hellre påstå att kläderna gör mannen (eller kvinnan för den delen) tryggare, ifall de är av de rätta virket vill säga.


Jag har haft förmånen att i många olika jobb få arbeta fysiskt. Ja, jag säger förmånen även fast jag vet att för många idag - kanske särskilt yngre - är fysiskt arbete inte något som man eftersträvar. Men för mig har det betytt mycket att få göra något med händerna... och fötterna förstås. Att kunna se ett resultat av ett dagsverke är viktigt för mig, och då inte bara som siffror på en dataskärm eller en pappershög på skrivbordet som vid dagens början låg på ett annat ställe på samma skrivbord. Nu menar jag inte att sådana arbetsuppgifter inte är viktiga; de är bara inget för mig.


I jobb och på fritid har jag vistas en del utomhus, och då har det ofta blivit uppenbart hur viktigt och trevligt det är med funktionella kläder. Nu tänker jag inte vara så där överhurtig att jag hävdar att det inte finns något dåligt väder. Det finns det. Det finns dåligt väder, riktigt pissväder och helt överdjävligt väder. Tack och lov har jag sällan behövt vara ute i den värsta kategorin, men en del tvingas ut i allt annat än solsken och små lätta moln synliga på en himmel som är blå, och då uppskattar man verkligen kläder som skyddar en mot de otäckheter som finns därute.



Företaget Wexman säljer arbetskläder och profilkläder. Det intressanta är att de även tillverkar kläderna de säljer - i Sverige! Det hör minsann inte till vanligheten, i alla fall inte nu längre. Jag har inte testat deras arbetskläder, men de utlovar hög kvalitet i kombination med låga priser. Inte heller det särskilt vanligt idag skulle jag vilja påstå. Att inte behöva köpa kläder som gjorts på andra sidan jorden och sedan transporterats ända därifrån och hit, känns som en ganska vettig affärsidé. Och att sedan huvudkontor och huvudlager ligger i Tidaholm ("nästgårds" från Tibro där jag bor) samt att Wexman stödjer organisationen Non-Violence och tar fram en specialkollektion under detta och nästa år, gör ju inte att jag tycker sämre om dem precis... /Jon

 

 

Detta inlägg skrivet i samarbete med Wexman

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 december 2016 14:47

Då och då händer det att vi köper tidningar till barnen. Först för att kika i, läsa, sitta och blädda i eller vad det nu är som de erbjuder. Och när det är klart så sitter barnen gärna och klipper ut ur tidningarna för att sitta och klistra. Ian valde en Bilar-tidning (förstås!) och Isa hittade en tidning med Paw Patrol. Ja, de där valparna börjar dyka upp överallt nu.


Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 december 2016 14:44

Nu har Isa fått kläder i samma tyger som lillebror för att matcha. Tightsen var dock inte helt klara när hon provade och har i efterhand fått mudd nedtill och i midjan. Men allt passade oväntat bra. Jag har också testat på att göra farfarsknäppning. Än har jag inte fått till det så där perfekt som jag skulle vilja, men får duga. /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 december 2016 09:07

Jag har börjat lobba för att få till en klippning av Ian. Det är ju inte så länge sedan sist, men hans hår verkar växa lika fort som mitt och Isa har snabbt fått långt hår hon med. Jag har klippt Loe ett par gånger redan också så han ska slippa ha luggen i ögonen. Att klippa Ian hos frisör som det blev förra gången föll inte i god jord hos honom så jag kan lika gärna göra det själv. Måste bara övertala honom lite först. I morse blev kompromissen tofs. Och då ville Isa också ha. Och Loe fick ändå. /Jenny

 


Ian · Isa · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 december 2016 11:45


Ians förskola vann tävlingen om finaste granen och de hade gjort så söta klädnypetomtar (Ians på bilden då) som dekoration. Att Ians förskola är den största i kommunen kan ju ha bidragit förstås, för våra röster var självklart partiska. ;)

Ian

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards