jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under november 2016

Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 november 2016 13:38

... är det inte så dumt med "kan själv".



 

Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 november 2016 17:20

... eller att inte stjäla barnens godis? ;) Attans att jag inte köpte ett eget till mig. /Jenny 


Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 november 2016 17:18

Mer istid idag. Och gick väl inte så mycket mer framåt än sist.

Men som Lilla Anna säger: "Det man inte kan kan man lära sig".


Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 november 2016 17:47


Goe lille Loe. Men nu har han en framtand på gång. Hoppas att den är snäll med honom...

Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 november 2016 15:53

Vi har testat en massa fåglematbord genom åren och inget har fungerat så bra. Taken har blåst av, LED-ljus har slutat fungera osv. Så varför inte göra ett eget så vi bara har oss själva att skylla? Sagt och gjort.

Jon har snickrat ihop vårt nya charmiga mathus till fåglarna och det med vårt lilla hus som förlaga. Inte exakt likt men precis lagom för att det ska synas. Om mataren inte fungerar bra så är det himla gulligt i alla fall! /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 november 2016 07:34

Jag älskar trä! Det är ett fascinerande material att arbeta med, levande och varierande. Så många olika träslag, färger, hårdheter... ja listan över varför jag är en riktig träskalle kan göras lång. I mitt förra jobb som skoglig arbetsledare fick jag arbeta med trä (och i förekommande fall även andra träskallar...) dagligen, och vara ute i skog och mark oavsett väder och vind. Jag trivdes med uppdraget att såga ned träd i naturvårdssyfte och arbeta upp dem med motorsågen eller gallra ungträd med röjsågen. Idag blir det inte alls mycket sådant, men jag gillar fortfarande att bearbeta råmaterialet med diverse verktyg.


Men det ska sägas rakt ut: Jag är en riktig klåpare när det kommer till snickerier. Har aldrig varit bra på det och kommer troligtvis aldrig att bli det heller. Tummen helt centrerad mitt i handen. Ändå minns jag träslöjden i skolan som ett av mina favoritämnen och kommer ihåg mycket av det jag lärde mig där. Trots det blir det alltid snett och vint. Jag skyller oftast min usla prestation på dåliga verktyg, men det är bara en liten del av sanningen. På folkhögskolan, där jag och Jenny träffades, behövde vi en vägghängd bokhylla till vårt lilla internatrum. Istället för att köpa en färdig, försökte jag snickra ihop en med de verktyg som fanns tillgängliga. De flesta hade dock "fått fötter", så det slutade med att jag fick banka i spikarna med en gammal hylsnyckel... Ja, ni kan ju tänka er. Den bokhyllan kan vara den fulaste och mest osymetriska som någonsin tillverkats, men den gick i alla fall att hänga upp och ställa pärmar och böcker i. Och av någon outgrundlig anledning kunde jag inte låta bli att i smyg känna mig lite stolt över vad jag åstadkommit.



Mitt senaste projekt är dock ett nytt fågelmatbord inför vintern, och det är verkligen inget undantag i raden utav fuskbyggen. Omöjliga vinklar, sågmärken och glipor överallt kan det tyckas. Men snart är det i alla fall klart, och med lite tur kommer fågelmatbordet till glädje för många frusna små (och stora...) fåglar. Och givetvis kommer jag att skylla ifrån mig på dåliga verktyg... Fast med åren har de allra värsta hand- och elverktygen med tillbehör jag köpt/fått/stulit? - nej, lånat! - så sakteliga fasats ut och ersatts med åtminstone snäppet bättre. Roligast vore förstås att bara kunna köpa kvalitetsverktyg, men plånboken styr som vanligt. Hursomhelst kommer jag nog alltid att gilla min "hobby" och vara hemligt tillfreds över mina skapelser, fast några priser lär aldrig bli aktuella att ställa i någon hylla, egentillverkad eller ej. /Jon 


PS. Bokhyllan blev tyvärr kvar i Stöllet, för er som eventuellt blev sugna på att köpa världens fulaste bokhylla...



Detta inlägg är för övrigt skrivet i samklang med det anrika familjeföretaget AB C.I.Fall, etablerat 1894

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 november 2016 18:10

Skålarna från WWF Pandaförsäljningen var en stor besvikelse, men jag har ändå blivit positivt bemött av företaget. De i sin tur hade blivit lovade att skålarna skulle gå att maskindiska. Och den symbolen sitter också på kartongen.

Jag körde skålarna innan användning och det resulterade i flagnande färg. Jag hörde av mig till Pandaförsäljningen och nya skålar skickades ut, men inte heller dessa höll måttet.

Jag ville som med de förra köra dem i maskinen innan användning men det gick inte. Återigen var jag i kontakt med företaget och denna gången blev jag erbjuden pengarna tillbaka.

Jag kan ju tänka mig att det antagligen rör sig om ett tillverkningsfel och att fler med mig kommer bli besvikna på dessa skålar som först ser så färgglada ut. Vi är medlemmar i WWF och hoppas att de pengarna vi lagt ut går till välgörenhet istället då vi väljer att inte ta det vidare.

Men det ska bli intressant att höra om/när fler färgflagnande och även missfärgade skålar dyker upp... /Jenny


Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards