jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under oktober 2016

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 oktober 2016 16:46

Jon jobbar över och jag har tagit hand om en diskmaskin, tre tvättmaskiner, bäddat om i samtliga sängar, stått ut med världens vrångaste Isa som till slut var så arg och sur att hon somnade när vi hämtat Ian från förskolan, dammat och dammsugit hela huset, plockat äpplen, lagat mat, matat ankor med barnen som i samma veva var på lekplatsen och brände lite energi. Nu godis och TV till barnen - för nu behöver jag sitta ner själv en stund. Jag tycker att jag gjort mer än nödvändigt idag. /Jenny


Allmänt · Ian · Isa · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 oktober 2016 20:07


Det var ju ett tag sedan som Loe döptes, men ikväll var det ett "uppsamlingsheat" för barn som döpts i kyrkan under en tid tillbaka. Vi var inbjudna på Dopfest och blev bjudna på mat och tårta och även en sångstund. Loe fick även motta sitt dophjärta som hängt i dopträdet. Måndag klockan 17 är en tid då det kan vara lite si och så med barnens energi men det blev ändå en fin tillställning!

Allmänt · Ian · Isa · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 oktober 2016 14:01

Den här gången fick någon annan göra jobbet med Ians hår... och eventuella protester. Men det här gick ju finfint! Han var lättare än vad Isa var. Nu är han nyklippt och redo för fotografering på förskolan i nästa vecka. Och redan ikväll för dopfesten. Det verkar som att han blev nöjd själv också och han valde en grön blixt och ett blått Batmanmärke i håret. Jag hade ju fruktat besöket för det har varit långt ifrån det lättaste att klippa honom här hemma. Härligt! /Jenny


Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 oktober 2016 15:00

Ja, med lite hjäp då från doktors tidigare utlåtande... och Google. Tidigare har jag lidit av karpaltunnelsyndrom och under graviditeten med Ian och även med Loe och strax efter att han fötts kände jag av detta, men det försvann. Men så kom problem med handleder och händer tillbaka och jag började luska.

Vid första inskrivningen med Loe konstaterades att jag hade B12-brist och jag blev satt på en tablett om dagen och det gjorde att mitt blodvärde sköt i höjden och vid slutet av förlossningen var mitt värde långt mycket bättre än vid graviditetens start. Fast då var denna brist inte något som jag märkte av.

Men så började jag få domningar och stickningar i händerna. Jag kunde t.ex inte stå med händerna i sidorna utan att jag fick tusen nålar ganska omgående. Först trodde jag att det var karpaltunnelsyndrom igen, men det stämde inte överens med symtomen. Istället passade det bättre in på vad som bristen av B12 kunder orsaka.

Jag slutade ju med B12 och järntabletter så fort Loe var ute och slarvade även med folsyran under amningen men när jag läste om B12-brist så stod det bland annat att nervsystemet kunde påverkas och att tecken på det var just problem med händer och fötter.

Min brist beror troligtvis på otillräckligt kostintag - i höst har jag varit vegetarian i 20 år! Och ingen vidare sådan, för det är sällan som jag kallar mig vegetarian, jag uttrycker det mer som att jag inte äter djur. Men även om jag är lakto-ovo-vegetarian så blir det inte överdrivet mycket av det heller vad det verkar... Fast att ha klarat 20 år med "bara" lite B12-brist är jag nöjd med.

Jag hade kvar uttag på receptet som doktorn skrev ut på B12 och återupptog att äta en tablett om dagen och sakta men säkert så har bekymren börjat minska. Men under krångeltiden lyckades jag med att tappa allt från smörpaket i golvet till att fumligt köra in barnens elbil (då fjärrstyrd och tom på barn...) i ett av fönstrena i källaren och det kostade oss 550 kr...

Jag fortsätter att sova med mina handledsskydd och har även börjat dricka mer mjölk. För självklart vill jag inte ha det så här. Ibland var det riktigt läskigt att inte ha kontroll över mina egna rörelser... /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 oktober 2016 06:27

Men Ian frågar efter den. Och han tittar efter den på morgonen. För oss får den gärna dröja med sin ankomst.

Ian

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards