jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under april 2016

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 april 2016 11:03


Denna förmiddag tog familjen en promenad för att titta till läget i naturen. Det var lite småkyligt, men det är en hel del vår på gång nu och mycket fågelkvitter. Det ska bli så härligt när värmen och lättare väder kommer!


Allmänt · Ian · Isa · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 april 2016 20:22

Idag blev de äldre två små lite extra bortskämda så här lagom till mysfredagen. De fick varsin tidning och självklart var det leksakerna som lockade mest, men blir säkert roliga att sitta och bläddra i också. Flygplan till Ian och Hello Kitty-halsband till Isa.




Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 april 2016 14:30

Allt som oftast när jag jobbar håller jag till i Karlsborg, som ligger på den västra sidan om Vättern, men igår såg arbetsdagen annorlunda ut och jag hamnade istället på östra sidan. Det blev en heldag med jobbet med teambuilding och jag var inte hemma förrän sent på kvällen. Då hade vi hunnit med en hel del som bland annat ett intressant besök på Flygvapenmuseum i Linköping och en sväng in på Cloettas butik. Bowling och god mat avslutade kvällen. /Jon

 



Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 april 2016 16:45

Hos Bebisboken kan man göra en personlig namntavla (ett A4) att skriva ut själv. Ian och Isa har varsin, så självklart blev det en till Loe också. Klicka här för att göra en egen utskrift.


Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 april 2016 19:26

Det är ju en del att hålla reda på när man ska styra upp dagen på egen hand med tre barn och en hund, och denna dag regnade det dessutom. Det rörde ju till det och skapade extrajobb.

Och vi har inte fått kläm på rutinerna än och att amma blir man lite låst av. Men det har ändå fungerat ganska bra, fast på eftermiddagen så är det lite si och så med energin hos denna mamma. Och energinivån var motsatt hos de små. Så när de två stora barnen levde om under en amning sas följande.



Trötta mamman: "Ni två kanske skulle gå ut. Ni är inte så roliga att ha att göra med!"

Ian: "Hur roliga vill du att vi ska vara?"

 


Vad sägs om roliga på norska...? ;) /Jenny

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 april 2016 20:15

Här är vi i rörelse från tidig morgon till sen kväll. Barnen har alltid varit morgonpigga och var som vanligt vakna vid sextiden även i morse. Ian hade förskola och Isa är inte särskilt förtjust i att sitta i vagnen när vi ska ta oss dit, men vi kommer dit och hem, och Ian verkar trivas. Framöver väntar ett utvecklingssamtal på förskolan och då kanske vi kan få reda på mer.

I dag hade Loe BVC-besök med barnläkaren på plats. Tiden var lite dum för det skulle bli stressigt att hämta Ian efteråt, det visste jag redan när jag tog den. Men de brukade aldrig vara sena och besöket skulle bara ta tjugo minuter. Alltså skulle jag ha gott om tid.

Jag var på plats med Isa och Loe i god tid så vi skulle kunna amma och Isa leka lite i väntrummet. Och i väntrummet fick vi tillbringa mer tid än vi tänkt för självklart blev de sena just inför vårt besök. De som hade tiden innan dök upp på min tid och jag kunde inte bli insläppt eftersom de hade en tid bokad. Fast det hade jag ju också...

Jag fick komma in när jag istället hade tänkt mig vara på väg därifrån och eftersom jag var aningen stressad så kan jag inte påstå att jag lyssnade så noga. Allt fortsätter ju att se bra ut med Loe och när det kommer till hypospadin så blir det så olika bud från alla håll att jag inte orkar lyssna på dem längre. Vi har hamnat i vårdkö till Göteborg och jag tänker ta mina frågor där och då med de som verkligen vet.

Men nu väger Loe lite mer än fyra kilo. Upp 170 gram sedan i fredags om det nu stämde... Han var lite torr hörde jag i alla fall, men det är ju lätt löst. Jag hann i tid till förskolan för hämtningen och Isa som hade hållit sig vaken och på bra humör under väntetiden sov gott när vi kom fram. Men Ian ramlade på vägen hem, grät högljutt och väckte henne och sen sov inte hon mer, fastän jag hade hoppats på att hon skulle ha gjort det, då det var spring i Rankås på kvällen.

Ian blev däremot tvingad i säng när vi kom hem för han skulle inte orka jogga annars. Men även springet i Rankås blev lite rörigt. Eftersom underlaget kunde vara lite knepigt orkade jag inte ta syskonvagnen för att ha till Isa om hon inte skulle orka de 1,2 kilometrarna runt, utan valde att stanna med Loe och Isa vid start/mål.

Isa skulle inte orka hålla det tempo som Ian sett fram emot. Men självklart blev hon ju ledsen när de andra sprang iväg och fick mutas med såväl klämmis som smakis. Och sedan kom det givetvis regn på det så när Jon och Ian gått i mål skyndade vi på till bilen. Väl hemma hade det förstås slutat. 

Isa höll nästan på att somna på korta vägen hem, men tröttheten gjorde i alla fall att de kom i säng utan vuxenhjälp ikväll och det kanske jag kommer ha nytta av på torsdag då Jon inte kommer komma hem förrän långt efter nattning. När det kommer till själva springet så hade det väl gått så där. Bortsett från att även det blev försenat med närmare 30 minuter så blev det en vurpa och sedan hade Ian varit väldigt dramatisk när det kom till huruvida han skulle klara det eller ej under joggingen. Han var helt klart övertaggad och det var förvånanade att Jon inte fick bära honom i mål. Men det blir nog trots allt spring nästa tisdag också. Men lugn kväll och natt nu, tack, för om några timmar är ju klockan sex igen... /Jenny


Allmänt · Ian · Isa · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 april 2016 14:00

Utekrukorna har stått tomma ett tag, men nu räknar vi med att de riktigt kyliga nätterna är förbi. Penséer ska ju klara några minus om det skulle vara så annars. Så härligt med blommor och än så länge har de klarat sig bra!


Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 april 2016 14:48


Energiska barn även idag, allt är som vanligt alltså, så vad gör vi inte för att försöka få se Mästarnas mästare i lugn och ro ikväll - Stellas Lekland. Än så länge är det lagom stort för våra små. Och vi har nog inte varit där så ofta heller för idag kom maskoten Stella fram och den har vi bara sett någon enstaka gång, samt att det var en tävling om att hitta en särskild skumboll för att vinna en slush. I kassan trodde de att Isa var över två år, och det är flera som tror att hon är äldre än vad hon egentligen är. Trötta barn som lämnade Stellas, sov hela vägen hem och vaknade pigga och så börjar vi om igen. ;)

Allmänt · Ian · Isa · Loe

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards