jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 3 februari 2016

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 februari 2016 18:00


Fram och tillbaka med detta vädret, men oj så skönt det var att få se lite ljusa strålar. Det gjorde även mina fortfarande blommande och tomatbärande plantor gott. De vill verkligen inte ge sig. 

Och idag tog det inte emot lika mycket att lämna och hämta Ian på förskolan. Till och med att det efter lämningen blev en promenad till Netto. Inte för att jag behövde något särskilt utan mest bara för att.

Och det gick ju bra att fördriva tiden där. Hittade bland annat billiga tavellister som ska bli en enkel bilbana ner i leksaksförvaringen hade jag tänkt. Men vi får se.

Igår kom tankar igång på att få till en sänggavel också då vi mer och mer har börjat sakna en i och med sängköpet. Jag har några idéer som jag hoppas Jon kan hjälpa till att förverkliga.

Som väntat var inte bilen klar idag så Jon cyklar och åker buss till jobbet, men imorgon kanske de hör av sig. Det skulle ju i alla fall kännas skönt att ha den hemma till helgen. Inte för att jag tror att bebisen kommer att göra en tidig entré, men idag återstår det 23 dagar till beräknat datum.

Det känns ju som att det lika gärna kunde vara 123, för utav alla delar av en graviditet så tycker jag den sista tiden är den värsta. Det är så tungt och klumpigt och man är så långt ifrån smidig som går, det trycker neråt och gör stundom ont, det trycker uppåt och magmunnen stängs typ aldrig, sammandragningar titt som tätt, det är svårt att sova, svårt att vara vaken, svårt att inte tänka på det som komma skall - kommer ju att göra så fruktansvärt ont! - och så finns det ju en viss oro för att något skulle kunna gå fel...

Att få barn alldeles för tidigt är väl ingen höjdare det heller, men fy sjutton för den sista tiden av graviditeter alltså. Jon har berättat att han inte riktigt trodde på att Isa var på väg när vi for in till förlossning där på beräknade dagen. Han hade tydligen förväntat sig att vi skulle få åka hem igen. Jag måste ju ha varit väldigt bra på dölja hur jävla ont det gjorde... Det här var första vaginala förlossningen och från det att vi ringde på förlossningen (Jon bankade pinsamt nog på rutan...)  tog det 5,5 timmar innan Isa var ute. Hoppas ändå på att det går lite fortare nästa gång.

Sedan har jag ju aldrig varit förtjust i att amma heller. Båda är ju helammade i sex månader för att sedan "avvänjas", men även om själva amningen har fungerat i sig så har det aldrig varit något som jag blivit förtjust i. Det har inte varit så där mysigt som vissa tycker.

Mest känt mig bunden till att vara en matstation närsomhelst och varsomhelst på dygnet. Eftersom Ian förlöstes med snitt och Jon har astma så kändes det särskilt viktigt att amma Ian, men även med Isa, och planen på att amma finns även för denna bebis. Jag vill ju att det ska fungera och första mjölken finns redan. Inget utav barnen gick ens ner i vikt under deras första veckor, så kanske att strul med mängden mjölk inte kommer att dyka upp i alla fall. Sedan ska ju barnet få till tekniken osv. så det finns ju en del annat ändå.

Och framförallt så är väl amningen något som det ändå kommer att dröja länge till - DEN MÅSTE JU UT FÖRST!!! /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards