jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under oktober 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 oktober 2015 16:30


En ny plankalender med tvåveckorsuppslag är inhandlad och de första anteckningarna i den är gjorda. Det finns en hel del att se fram emot under nästa år och just jämna år har råkat bli de mest händelserika i vårt liv. Det mest minnevärda har som oftast inträffat då och för att nämna några händelser:


2002 - vi blev tillsammans

2006 - vi förlovade oss

2006 - vi skaffade Nalle

2008 - vi gifte oss

2012 - vi köpte hus

2012 - Ian föddes

2014 - Isa föddes


Och nu har vi en ny bebis att se fram emot under 2016 och självklart är datumet 26/2 markerat med ett "bf" (beräknat förlossningsdatum)... och ett blått hjärta... /Jenny

Spy

Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 oktober 2015 18:45


Igår streamade vi actionkomedin Spy med Melissa McCarthy i huvudrollen som Susan Cooper. I rollistan fanns bland andra också Jude Law och Jason Statham samt svenskkändisen Björn Gustafsson. Det var lite oväntat att se Björn dyka upp.

Jag fick först upp ögonen för Melissa McCarthy efter att ha sett henne när hon helt utmärkt spelade rollen som Megan i Bridesmaids. Hon var väldigt bra och framförallt väldigt rolig. I den här filmen arbetar Susan Cooper på kontor åt CIA. Hon hjälper en av deras spioner med det hon kan via dator och tekniska hjälpmedel. Men så småningom blir det aktuellt med arbete på fältet.

På IMDb har filmen just nu 7,2 i betyg och det är väldigt bra och mycket passande. Vi gillade filmen, den är väldigt rolig. Många gånger rapp och underhållande dialog. Melissa McCarthy är perfekt i rollen men jag gillade även Jason Statham. Eftersom action inte är min favoritgenre så är jag inte säker på att jag har sett honom i något tidigare. Men här fungerade han i alla fall över förväntan. Bridesmaids är ju en romantisk komedi och bättre än Spy, men vill man ha aningen mer action så se Spy. Vi rekommenderar den. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 oktober 2015 16:15


"Vanliga" mössor och rosettmössor har det blivit en del, men nu kan jag även lägga till fleecefodrade mössor. Jag vet inte varför jag inbillat mig att detta skulle vara så svårt för det var det ju inte. Jag kom i rullning och inom inte alltför lång tid hade jag sytt sex stycken: tre till Isa, två till Jon och en till Ian. Men nu börjar det att ta på tygerna... /Jenny


Isa · Pyssel
Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 oktober 2015 16:45

Den här veckan kommer att bli svår att glömma för den har innehållit så mycket. Den började med att det blivit dags för Ians inskolning. Det var verkligen ett stort steg för oss som haft honom hemma i tre år. Nu blir han ett 15-timmarsbarn så får vi se hur det går.

På tisdagen var det äntligen dags för vårt efterlängtade ultraljud. Den här dagen ville ju aldrig komma kändes det som innan, för det fanns så många frågor som skulle få svar då. Och vi fick reda på allt vi ville och att allt såg bra ut var toppen. Att få reda på könet har vi inte fått med Ian eller Isa, så att nu veta att det är en pojke känns också bra att ha fått reda på. Nu blir det lättare att planera.

Men ultraljudet var stort på ett sätt till för vi hade barnvakt. Det är något som knappt aldrig händer. Isa har aldrig haft barnvakt. Ian har varit passad två gånger, under ultraljudet med Isa och under hennes förlossning, men båda gångerna sov Ian. Det var min lillebror som var barnvakt då och det var han som ställde upp även under detta ultraljud. Den här gången var dock båda barnen vakna, men allt hade gått jättebra. Tack, Johan!

Det första barnmorskan visade när ultraljudet drog igång var hjärtat som slog och redan där kunde lugnet lägga sig för skit sak samma om något annat inte skulle stå rätt till - det är i alla fall någon som lever! Hon genomförde sin undersökning och vi såg allesammans bebisens snopp. Men bebisen låg och vände bort huvudet och var väldigt ovillig att vända på sig även om barnmorskan krånglade en hel del med den. Nu hade barnmorskan ingen brådska så hon avbröt undersökningen för att föra in sina data och gav oss då beräknat förlossningsdatum 26 februari. Sedan fick jag lägga mig ner igen och det var inte för att hon behövde veta något mer utan för att hon ville att vi skulle få en profilbild. Det var ju jättegulligt av henne, och då vred bebisen upp huvudet. Vi fick också en bild på en fot och på fötterna hade hon räknat till tio tår. På den bilden där bebisen inte vill titta på oss vill Jon ha det till att bebisen visar fingret åt oss... Jag tror att det är tummen upp. ;) I fredagskväll tyckte jag mig förresten känna av sparkar från den där lilla foten...


  


Jag hade varit kissnödig långt innan besöket (man ska ju inte kissa innan och jag ville inte att en tom blåsa skulle skjuta upp undersökningen) och blev ju inte mindre kissnödig under besöket, men när allt var klart var det som bortglömt och jag ville istället att vi skulle skynda oss hem.

Nu är det ju väldigt långt kvar till slutet av februari, men det är under den här tiden som jag äntligen börjat må lite bättre och att då även veta att allt som gått att se för barnmorskan såg bra ut underlättar ju förstås. När Ian är 3,5 år kommer han att ha två småsyskon och vi kommer att vara trebarnsföräldrar. Det känns lite overkligt men vi är så glada och tacksamma! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 oktober 2015 16:42

Ja, "alla" andra gjorde ju det idag så...


Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 oktober 2015 11:45

Jag såg någon som gjort så fint och smart genom att vinyltrycka namn på magiska vantar. Men hon som sålde hade redan hunnit bli överöst av köpare och säljstopp har rått under en längre tid.


 


Jag har därför försökt mig på att namna mina egna vantar fast med textilgel istället. Tuberna finns att köpa hos Panduro, går att kladda direkt på med en torktid på 72 timmar. Ett kul pyssel, även om resultatet blev så där. Det var dock inte jag som krympte vantarna i torktumlaren i alla fall... ;) /Jenny


 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 oktober 2015 17:57

Ian 14 månader, Isa 15 månader.

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards