jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 29 september 2015

Vi väntar barn igen!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 september 2015 16:00

Det här är helt fantastiskt och kanske inte helt oväntat. Ian och Isa ska få ett syskon, en pojke, som är beräknad till den 26 februari 2016. Idag har vi varit på rutinultraljudet och allt såg bra ut.
Men vägen fram till idag har varit kantad utav en hel del oro och flera tråkiga gravidåkommor. Graviditeten var planerad så gott som det nu går när det har med fertilitet att göra. Faktiskt att det tog sig på första försöket och det var oväntat, men skönt att slippa all den där väntan och att leva mellan hopp och förtvivlan när barn planeras. Det är känslor som sitter kvar från både Ian och Isa...



Den här graviditeten har istället lämnat utrymme för oron under tiden, för inte långt efter att vi plussat så kom blödningarna. Jag var ju övertygad om att nu kommer vårt missfall, och jag vet inte hur många gånger jag upplevde den känslan för blödningarna vägrade att upphöra och vid varenda toabesök i flera veckor var det blod.

I och med detta så drog på jag inskrivningen och när jag väl hörde av mig till MVC så ville de först att jag skulle till gynmottagningen i Skövde för att kolla upp det hela.

På vår ort har de tyvärr inte möjligheten att utföra bland annat ultraljud. Jag fick en tid omgående och det togs prover för odling och cellprov. Cellprov hade jag tagit för ungefär ett år sedan på efterkontrollen med Isa, men man kan ju aldrig veta. Det vaginala ultraljudet utfördes sist, det här var i början på juli, och visst var det ett hjärta som slog där inne. Stor lättnad! Just då i alla fall...



För blödningarna fortsatte och att jag fick tillbaka resultatet från proverna som var okej hjälpte ju inte så mycket för det berättade ju inte huruvida det var något som fortsatte att leva eller ej. Sen kom tröttheten, illamåendet, kräkningar och allt det där som egentligen tydde på att något var som det skulle. Vid inskrivningen låg mitt blodvärde dessutom på 108...

Fast i och med att jag mådde som jag mådde kändes det verkligen inte som att det var något som jag ville ha ett grattis till. Jag rörde till hela sommaren för oss som familj och många planer blev aldrig av för att jag mådde så dåligt. Det var ju både tur och otur att en stor del av denna tid var under Jons semester. Men när han började om igen fick fokuseringen av energin hamna på barnen och det innebar att jag inte orkade ut bland folk. Jag insåg att det skulle göra mig tröttare än nödvändigt och sedan var jag rädd för att börja spy bland folk. Det krävdes inte mycket för att trigga illamåendet.

Det är klart att de kanske skulle förstå, men det kändes ändå som en onödig ansträngning. Jag var till exempel inte ens på ICA på flera månader och höll mig mest till sådant som var förlagt utomhus, eftersom frisk luft var bäst och lättare att undkomma obehagliga lukter i. Sista/senaste gången jag spydde var den 16 september, men illamåendet höll i sig lite längre. Och så smakar allt så äckligt. Till skillnad från de andra barnen har jag gått ner i vikt under graviditeten och det blev ju också ett orosmoment. Man ska ju gå upp i vikt om något växer, fast kanske fanns det mer att ta av innan den här gången.

Livet fick bli mer isolerat. Så det här är förklaringen till varför jag inte synts så mycket "offentligt", en del har ju undrat var jag blivit av. Jag har helt enkelt fått försöka välja vad jag orkat. Den nya graviditeten är bara något som de närmsta vetat om och hade den inte fortsatt som den gjorde med blödningar hade vi säkert gått ut med den tidigare. Bebisbesked är ju de bästa! Men oron har helt enkelt varit för stor och det känns som att den blir värre med varje nytt barn. Man vet ju hur mycket det är som måste gå rätt samtidigt som man nu är ännu mer medveten om vad man skulle gå miste om.

Efter dagens ultraljud känns i alla fall allt mycket bättre. Allt som barnmorskan kunde se såg bra ut och nu fick vi ju dessutom veta könet. Den här gången har vi anat att det skulle vara just en pojke också, vi har tyckt oss känna igen delar av graviditeten från Ian. Men det blir ingen Sammy (eller Selma) som vi tvingade fram som förslag när vi inte fick reda på könet på Isa. Nu har vi klurat ut några nya namn, men de håller vi på. Nu gläds vi istället lite extra åt dagens positiva besked! Så nu kan ni gratulera... ;) /Jenny


  

 
 
Ingen bild

grannen

29 september 2015 16:59

Stort grattis till er ❤😍😊

Jenny och Jon Sjöberg

29 september 2015 20:28

Tackar! Nu får snart kvarteret en ny liten busunge... ;) /Jon

 
Ingen bild

Eva

29 september 2015 17:13

STORT GRATTIS!! till hela familjen inkl Den Nya Pojken som jag förstås kommer att följa.
Bamsekramar till Er alla!
Eva

Jenny och Jon Sjöberg

29 september 2015 20:27

Tack så mycket! Vi är väldigt glada över dagens positiva och lugnande besked. Hoppas att ni har det bra däruppe, bamsekramar tillbaka! /Jon

 
Ingen bild

Dubbelfarmor

29 september 2015 17:18

Det är underbart roligt! Och en kille ... då får Isa gott beskydd av sina bröder! :)

Kramar och Grattis igen! <3

Jenny och Jon Sjöberg

29 september 2015 20:13

Ja, det är fantastiskt! Fast Isa verkar redan ha en hel del skinn på näsan, så det kan lika gärna bli så att hennes bröder kan få gott beskydd av henne... ;)

Kram! /Jon

 
Ingen bild

Gun-Hilde Karlsson

30 september 2015 10:02

Många Grattis till er alla. Vad roligt med ett barn till tycker jag som fick lyckan att få fyra.

Kram Gun-Hilde

Jenny och Jon Sjöberg

30 september 2015 10:53

Vi siktar ju på ett fotbollslag så det här är bara början. Hahaha!
Skämt åsido, vi är väldigt tacksamma över att vi får uppleva det här igen. Kramar! /Jenny

 
Ingen bild

Linda

30 september 2015 14:51

Grattis igen! ;) En till kille alltså, jag hade gissat på en tjej men varför vet jag inte. Dålig intuition kanske, fast jag hade ju "rätt" om Isa!
Hoppas verkligen att illamåendet stillat sig och dragit iväg för gott. Nu blir man ju nyfiken på namnet också! Vad sägs om en ledtråd? Isak? Ture? Sture? :D tävling på det kanske?
Kram
Linda

Jenny och Jon Sjöberg

30 september 2015 15:01

Tack igen!
Japp, en pojke. Vi har sett hans grej. :) Det blir till att varva med blått och rosa, men tyvärr får vi väl måla om igen då. Kanske lika bra att välja en neutral färg...? ;)
Illamåendet är mycket bättre och jag känner mig inte alls lika begränsad när det kommer till att röra mig offentligt. Jag var faktiskt på bio igår till och med... Men det smakar fortfarande illa i munnen och något riktigt craving har jag inte fått heller.
Vi är själva lite ovana vid det nya namnet så behöver vänja oss själva först. Ian och Isa var ju så självklara. Kramar tillbaka! Kanske att vi kan ses snart...? /Jenny

 
Ingen bild

Linda

30 september 2015 15:27

Haha, det var ju bra att ni sett med egna ögon. :)
Vad skönt att höra att det verkligen är åt det bättre hållet , och bio är aldrig fel heller. Självklart ska ni behålla namnet för er själva så länge ni vill. Tids nog får vi ju veta. :)
Ja, jag kommer hem till jul, så vi kan bestämma När jag har spikat bokningen. :)

Jenny och Jon Sjöberg

30 september 2015 16:20

Vi anade ju att det var vad det var men fick det ju bekräftat från barnmorskan också.
Det är ju ganska låååångt kvar så till jul får du ingen bebis att gosa med. Du får se en strandad val dock. ;)
Vi får höras om träff framöver. Vi är lediga och hemma över jul och nyår. /Jenny

 
Ingen bild

Helena

30 september 2015 17:52

Grattis vilken underbar nyhet. 💜

Kram från en trogen bloggläsare 😊

Jenny och Jon Sjöberg

30 september 2015 18:30

Tack så mycket! :) Och extra roligt när gratulationen kommer från en trogen läsare. Kram! /Jenny

 
Ingen bild

Malin

30 september 2015 23:51

Grattis från Skåne! :) Har följt bloggen i över 2 år nu. :)

Jenny och Jon Sjöberg

1 oktober 2015 07:14

Tack så mycket och tack för att du följer oss. :)
Och om allt går som det ska så får du fler att följa framöver. Viss oro finns ju förstås även om det är mycket lättare att njuta nu. Kramar! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards