jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 28 maj 2015

Rapport från min trädgård

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 maj 2015 18:45

Det går lite si och sått med det som jag odlar. En del har inte klarat sig och morötterna är väldigt sega tillsammans med en del annat. Så här ser det ut för morötterna. Små, små, små... Det är självklart inte snö, utan blomblad från körsbärsträden som ligger i bäddarna... och på en hel del annat också.



I de andra två odlingsbäddarna växer lite av varje. Gräslöken är från ifjol, men jag har sått ny också tillsammans med persilja, dill, rädisor och isbergsallat. Från ifjol är det också på väg en purjolök upp, så det ska bli spännande att ser hur det går för den.



I den tredje odlingsbädden är sockerärtorna på gång, citron- och djungelgurka finns det också, tillsammans med chili och randiga rödbetor som börjat komma upp lite grann. Ett färskpotatisblast är också på gång från en potatis som måste blivit kvar från ifjol, för i år satte jag ingen potatis. Jag tyckte att det var för mycket jobb när resultatet blev så litet.



Till sockerärtorna har vi satt upp en klätterställning och den kan även gurkorna använda. Chilin som jag planterade ut sist av de två ser ut att vara på väg att blomma och det verkar väl lovande.


 


Och på tal om att blomma så är det just vad mina chokladtomater är på väg att göra närsomhelst också. En del plantor har försvunnit längs vägen, men dessa är kvar i alla fall.


 


De stackars gurkor som överlevt verkar kräva mycket plats så jag testade att plantera dem i odlingsbordet, så får vi se om det blir några citrongurkor där.



Jag har även några kärl med smultron på gång under odlingsbordet, men de är verkligen långsamma. Och kanske spelar det ingen roll om de tar sig eller ej för vi har ju vilda smultron i år! Det växer flera stycken utmed lekstugan och jag har jobbat med att få fram dem. Ser ut att bära bär. Och så är läget i trädgården så här i slutet av maj. Mycket sköter ju sig som tur är av sig självt som rabarbern, krusbären, körsbären, vinbären, äppel-, päron- och plommträd och vad det nu är vi har som växer. /Jenny



 
 
nathalié - mamma till charlie

nathalié - mamma till charlie

29 maj 2015 09:19

åh gud vad mycket gott! jag vill också ha egen trädgård och odla. Det är en dröm. Men odlar iaf örter, funkar bra inomhus hihi.

http://livetomyarp.com

Jenny och Jon Sjöberg

29 maj 2015 11:39

Vi får väl se vad det blir av alltsammans. Gillar sådant som sköter sig självt och i år hoppas jag att vi ska kunnat ta tillvara på mer än vad vi hunnit under tidigare år. /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 23 april 07:30


Idag firas Världsbokdagen runtom i världen och vi smygstartade uppmärksammandet redan igår när vi besökte biblioteket för sagostunden. Utöver det vanliga fick alla barnen välja en Pixi-bok att ta med sig hem i present. Böckerna passade vi på att läsa...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 22 april 15:15

  Lin ville ha en massa småflätor i håret så jag flätade på och satte fast färgglada loomband. Och som om inte det var festligt nog så blev det också en ansiktsmålning!   Efter en tid tog vi ur flätorna och då blev det förstås väldigt vågigt...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 21 april 08:00

Ian och Isa kämpar vidare med försäljningen ur sina gröna majblommeväskor. Och efter att ha betat av närområdet med dörrknackning har centrum blivit nästa plats för försäljning.     Vid ett av tillfällena var Sia med som "reklampelare" oc...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 20 april 08:00


I veckan drog jag med Lin och Sia ut på en liten utflykt. Vi hade en samling innan där vi med bildstöd gick igenom vad som skulle göras. Sedan tog vi tag i att packa fika i ryggsäckar, toabesök och påklädning. Med hjälp av Naturhistoriska riksmuseets...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Fredag 19 april 11:30


Nu har något av barnen missat skola det här läsåret på grund av sjukfrånvaro. Efter kyrkgruppen i tisdags kräktes Loe. De hade då varit i badhuset och även om vi misstänkte att det berodde på att han fått i sig klorvatten så kunde vi ju inte vara säk...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards