jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 29 juni 2014

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 juni 2014 19:15

I natt blev Isa två dygn gammal och just 48 timmar är tiden som de vill att man stannar om det hittats GBS (Grupp B-streptokocker) i urinen under graviditeten. (Jag hade ju velat hem tidigare annars...) Detta behandlas med antibiotika vid förlossningen för att skydda bebisen. Under tiden på BB kollades det feber och andningsfrekvens extra men Isa blev godkänd varje gång, även läkarbesöket gick fint och Isa fick godkänt vid hörseltestet.

Allt har sett bra ut och det var jobbigt att vänta för jag ville ju hem men det kändes för riskabelt för om barnet blir sjukt skulle det ske väldigt fort med oviss utgång... Så jag stannade och hade ju velat att de skrev ut folk mitt i natten men fick vänta till morgonen.

Då passade vi också på att få PKU-provet undanstökat. Det togs en nakenvikt och jag minns inte siffran men det som hon hade gått ner i vikt var inom ramarna. Isa vägde 3830 gram när hon föddes och var 51 cm lång. Vägde mer än Ian och var kortare. Syns ju bland annat på de knubbiga kinderna! Det kollades också hur hon låg till för att riskera gulsot och det såg också bra ut. Vill ju helst inte behöva bli inlagda för solning...

Jag tyckte inte att det var någon idé att stanna kvar för att äta frukost ens så Jon var snabbt på plats och redan vid halv nio på förmiddagen var hela familjen samlad hemma. Så jag har varit hemma hela dagen - och det är så skönt att vara det.

Men svårt att hålla sig ifrån allt man sett fram emot när bebisen väl kommit. Jag har snyggat till bloggen lite som synes, gått igenom bebisgrejer, beställt lite grejer, hört av mig om att beställa grejer osv... Och framöver kommer en förlossningsberättelse också. Men det här verkar ha varit en väldigt "vanlig" förlossning och det stod inte så mycket i journalen heller men för mig var det ju en ny upplevelse att föda vaginalt. Så ont har jag aldrig förr haft i hela mitt liv, det är ju en sak som är saker.

Hoppas att Ian sover lika bra i natt som han har gjort under tiden jag varit borta och att Isa är lugn mellan amningarna - vore skönt med sömn i egen säng. Blev inte så många sovtimmar på BB.

Imorgon kommer vi antagligen att höra från BB som kollar läget och då får vi i så fall en tid för ett sista barnläkarbesök - och förhoppningsvis utskrivning. /Jenny


 

Isa

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards