jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 20 mars 2014

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 mars 2014 13:15

Jon är sjuk


Ja, när det börjar krångla ska det verkligen fortsätta. I helgen började Jon känna av en förkylning och hade feberfrossa nån natt, men så kände han sig bättre och i måndags var han på jobbet. I tisdags hade vi våra MVC- och BVC-besök och på dem var det bestämt sedan innan att han skulle vara med. Vi hade bokat tidiga tider så han skulle "få" lite jobbdag också. Det märktes ju på Jon att han inte såg helt okej ut, och jag antydde att jag inte tyckte att det var någon bra idé att han skulle åka och jobba. Men vem lyssnar på mig, typ! Och han skulle ju bara "titta på fallskärmsselar"... Det dröjde inte länge efter att han kommit till jobbet som han också insåg att han inte var så frisk som han ville ha det till och kom hem. Och sedan dess har han varit hemma sjuk.


Stulet personnummer


På sätt och vis har det varit lite tur i oturen att Jon varit hemma för jag hade aldrig kunnat ringa alla dessa samtal som jag blivit tvungen att ringa om någon inte passat Ian. Någon har nämligen "lånat" mitt personnummer och beställt varor för tusentals kronor. För att göra en lång historia kort, men ännu inte helt avslutad, så började det med att jag fick en sms-avisering om att jag hade ett paket att hämta ut på en ort tjugo mil härifrån. Min första tanke var att det bara blivit fel med mobilnumret och jag ringde utlämningsstället för att försöka rätta till det. Men på paketet stod det mitt namn, så då antog jag att det bara hamnat fel och efter samtal fick jag det omdirigerat hit. Hursomhelst så visade det sig att någon använt mitt personnummer för att göra den här beställningen och det fanns en faktura utställd på mig på en väldigt stor summa. Jag har fått ringa hit och dit och även göra en polisanmälan, samt spärra mitt personnummer. En onödig och krånglig röra som skapat en hel del oro. Posten missade till exempel när felsorteringen gjordes så "mitt" paket kom tillbaka till samma utlämningsställe igen och jag var ju livrädd för att någon skulle hinna hämta ut det. Men det ska väl lösa sig det här också, och enligt polisen händer det här jätteofta - men det händer ju inte mig var dag precis.

Och vid samma tid hade en fb-vän "lånat" mina profilbilder till ett bildspel - allt i välmening, men jag kände mig lite "bestulen" på min identitet den dagen... 


Första hjälpen-kurs för barn


Jag började nysta i bedrägerihärvan så fort företagen öppnade på morgonen och det här sög energi och tid och jag kände mig riktigt trött. På kvällen hade jag dessutom anmält mig till en Första hjälpen-kurs för barn som skulle hålla på mellan 18-21.15 Jag höll mig vaken under hela utbildningen men under det sista var det riktigt kämpigt och det är nog tur att nästa gång ska börja med en tillbakablick på vad som lärdes ut. Det här är ju så viktigt att kunna, men kunskap som jag innerligt hoppas aldrig ska behöva komma till användning. Men vid kvart över nio brukar jag ligga och halvsova i sängen annars... Ian gör ju förresten morgon vid fem, sex varje dag nuförtiden så vissa dagar känns extra långa.


Kvarskatt


Idag släppte Skatteverket deklarationerna på internet och det här är något som brukar skapa en del oro tills jag vet hur det ligger till. Tidigare år har jag nolltaxerat men ifjol blev det föräldrapenning, den som är på lägsta nivån så det är inte många kronor det rör sig om. Men tydligen tillräckligt för att Försäkringskassan ska ha missat dra tillräckligt med skatt för Skatteverket vill ha tillbaka 1400 kronor från mig. Men nu vet jag hur det ligger till i alla fall och behöver inte gå och grubbla över vilket. Bara att betala. Veckans underbara start fortsätter. Att vädret dessutom är skit har jag knappt hunnit reflektera över.


Ljusglimt


Men självklart är inte allt becksvart, det finns glädjeämnen också. Både jag och Ian har hållit oss friska, och Jon är på bättringsvägen. Allt är bra med Nalle, även om veterinären trodde att han börjat drabbas av lätt demens. Ibland kan han få för sig att han måste ut, fastän han varit ute nyss och inte kan vara nödig - utan bara för att. Men det händer inte så ofta. Om några veckor är det dags för hans p-spruta och då ska en lite grundligare undersökning göras, för veterinären tyckte inte att det skulle behövas i nuläget. Jag har fina vänner som jag kunnat bolla de senaste dagarnas kaos med och som tänkt på mig och oss lite extra. Från Linda fick vi idag ett litet paket med mumsigt innehåll, som bland annat halstabletter som Jon slängde sig över. Han har under förkylningen haft lite si och så med smaksinnet, men de här kände han minsann. Det känns så bra att det finns människor som tänker på oss för att vara snälla och inte för att göra det svårt för oss.


Sovstund


Jag inser ju att det här blogginlägget för länge sedan blev alldeles för långt för att någon skulle orka läsa det. Men det fick bli en liten sammanfattning så får det bli nya bloggtag framöver när vi lagt mycket av det här bakom oss. Idag är det inga telefonsamtal som måste inväntas så kanske att hela familjen kan gå och lägga sig och vila middag tillsammans. Ian och Jon har sovit så gott ihop under de senaste dagarna och idag gör jag kanske dem sällskap. Och har du orkat läsa ända hit kanske du också blivit lite sömnig... ;) /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards