jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under september 2013

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 september 2013 09:59

Ian har ju varit snuvig, inte så mycket, i lite över en vecka. Ingen feber dock. Men idag på BVC hade han några små prickar på kroppen också som kunde tyda på virusinfektion. Så därför blev vaccineringen uppskjuten till nästa vecka. Får gå och våndas lite till då... Hoppas bara att prickarna kommit för att han håller på att tillfriskna helt, inte för att han ska bli sjukare. Men annars gick det bra och han klarade läkarundersökningen. Nu är han 76,5 cm lång och väger 10110 gram. /Jenny

Somnade efter kollen.

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 september 2013 14:09


Ja, det är vårt hus det! Lite Notting Hill över det hela. ;)  Idag har den lila dörren kommit på plats och huset känns ännu mer som vårt. Lite småfix återstår innan dörrjobbet är klart bara.

På ett år har vi förändrat huset på många positiva sätt både invändigt och utvändigt. Men det tar en hel del tid och ännu mer pengar. Mycket utav det som vi får in läggs på huset för det blir ju på sätt och vis vår investering. (Fast när det blir dags för oss att sälja gör väl inte dessa ändringar någon skillnad ändå...)

Nästa sommar hoppas vi på att vi får mer ledig tid och mer pengar över till annat så vi kan ta semester på riktigt. Det vore skönt. Tills dess återstår fler saker på vår att göra-lista...

Men det blev i alla fall jättebra med den nya dörren - en riktig färgklick mitt i gråskalan!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 september 2013 20:45

Det gick ju inte helt perfekt i första matchen för Färjestad och det var ju skoj för rivalerna. Och särskilt gott skrattades det säkert i Frölunda. På torsdag möts de båda lagen i Göteborg och dessa möten är härliga derbyn!

Frölunda passade också på att nyttja sin göteborgska humor efter Färjestads förlust, allt som en del av upptrappningen inför matchen. De har hyrt en reklamplats utanför Färjestads hemmaarena och där går det att läsa: "Trött på hemmaförluster? Unna dig en bortaförlust!"


Bilden är lånad härifrån.


Det var väl kaxigt värre. Men nu är det ju inte genom fyndiga reklamtexter som man vinner hockeymatcher. Och i slutändan är det ju målen som räknas. Även om det här var ett fyndigt tilltag. Typ. Hoppas att de fick betala dyrt för reklamplatsen i alla fall. Riktigt dyrt.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 september 2013 20:15



Ja, nu har jag läst ut den sista boken om Anastasia och Christian. Jag skrev en liten recension när jag läst ut första boken, men efter andra blev det inte av, så nu flyter handlingen i de sista böckerna ihop lite. Jag kastade mig genast på sista boken istället.

Efter Femtio nyanser av honom var jag sugen på att läsa mer för att få reda på hur det skulle gå. Men läsningen av andra boken, Femtio nyanser av mörker, var lite av en transportsträcka - och sex, sex, sex. Det var inte så intressant till slut, även om jag inte kunde hjälpa att vilja läsa vidare ändå.

Jag fann det bakomliggande intressant och blev gripen av Christians tragiska barndom. Förklaringen till allt. 

Språket är inte det bästa, författaren använder en hel del upprepningar. Vet inte hur många gånger jag läste att han morrade, att hon himlade med ögonen och bet sig i läppen, att han skulle bli rasande, hon slagen gul och blå för att inte tala om "tjôtet" om Anas inre gudinna... Men för mig flöt det ändå på ganska bra.

I tredje boken, Femtio nyanser av frihet, fick annat än sex större plats (även om det ofta var med det som det slutade ändå, men det är väl härligt när personer fortfarande blir så otroligt tända på varandra även efter att ha varit tillsammans ett tag). För att inte avslöja något så är dessa saker som inträffar mer spännande och det var den dramatiken som fick mig att läsa så fort jag fick chansen.

Det är inte så illa av en småbarnsförälder att ha läst ut dessa tegelstenar på så kort tid. ;) Böckerna var ändå mellan 530-600 sidor långa. Fast flera av gångerna som jag låg och läste borde jag nog ha sovit istället, men det var roligt att läsa något som jag verkligen ville läsa. Och nu känns det faktiskt lite tomt.


 

Castade för Fifty shades of Grey - the movie. ;)


Det ska bli film av första boken och rollen som Ana gick till Dakota Johnson och den färgstarke Christian ska spelas av Charlie Hunnam. Hur det kommer att fungera återstår att se. Henne har jag inte sett i något, och Charlie Hunnam har jag inte sett i något annat än i rollen som Nathan Maloney i tv-serien Queer as folk, och det var femton år sedan. Och där spelade han en söt kille i tonåren... Ingen karismatisk och lynnig affärsman med femtio nyanser.

Dock är jag tveksam till att jag kommer se filmen, men man ska aldrig säga aldrig. Tills känslan av tomhet försvinner kan jag i alla fall få viss sinnesfrid av att Femtio-serien slutade som den gjorde. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 september 2013 20:00

Jag och Ian knallade iväg till ICA imorse och det var en kylig promenad. Men handlingsturen gav 25 kronor i alla fall då jag blev "utvald" att fylla i en enkät. Det visste jag inte innan så det var en fin överraskning. Nästan två cola-flaskor det!



Ian sov riktigt dåligt inatt och redan vid två vaknade han ledsen, alldeles för pigg och ville inte somna om på ett par timmar. Välling togs till lite tidigare än vanligt och efter den somnade han och sov lite till. Han har inte varit lika matfrisk under de senaste dagarna heller. Om det nu har något samband...?

När Ian somnade efter lunchen ska jag ju egentligen vila och inte göra för mycket, men så blev det inte idag (heller). Tog tag i att beställa dammsugarpåsar - dötrist utgift ju! Bokade en klipptid till mig i nästa vecka. Sedan blev det ytterligare ett rum bokat på hotellet i Sundsvall då vi blir fler som ska ses där. Det blev lite ringande hit och dit, och just som alltsammans var fixat vaknade Ian. Sicken tajming!

Det hanns aldrig med att jag kollade om det blivit rätt färg på ytterdörren igår. Utgick ifrån det, men idag bröts förpackningen upp lite grann. Imorgon ska den ju förhoppningsvis komma på plats, kan ju vara bra om det stämmer då. Och den är verkligen ... LILA!



Det ska bli så kul att få den på plats. Kommer att bryta av perfekt från allt det svarta, vita och gråa! Sedan ska det bli jätteskoj att se de förbipasserandes reaktion. Hur många hakor kommer att tappas...? ;) /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 september 2013 14:32

En ny vecka är igångstartad. Jon börjar den tyvärr med två övningsdygn. Alltid lika ovisst hur kan jobbar då (eller var han hamnar...). Ytterdörren blev levererad i förmiddags. På onsdag ska ett par snickare montera den, på torsdag kommer vår skorstensfejarmästare för att godkänna spiskassettinstallationen. (Innan dess ska det bort sågspån utmed murstocken på vinden och så småningom även huven uppe på skorstenen.)
På torsdag ska Ian på sin ettårskoll också. Sprutdags igen - usch! På lördag tar vi Karlstad och ser hockey live - för man gör ju störst skillnad på plats eller hur det nu var. En del på gång under veckan alltså, vi får väl se om det hinns med några barngruppsaktiviteter också.
Nästa vecka börjar nästan likadant, fast då startar Jon med tre övningsdygn på rad i stället för "bara" två. På torsdagen den veckan är det höstmarknad i Mariestad och förhoppningsvis får vi en ledig långhelg tillsammans då.
Nu pockar Ian på min uppmärksamhet, för det blev visst ingen längre sovstund efter maten för hans del. Tack Libero för det. Hmm. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 september 2013 13:01

Min mobil ringer klockan 8.30 och jag svarar: "Jenny."
I andra ändan: "Hej, jag ringer från DSV transport. Jag har en leverans till er."
Jag svarar honom: "Ja, ni skulle komma mellan 12-16."


Lite tystnad.


Chauffören: "Jaha... Det står det inget om på mitt papper. Det står bara att jag ska ringa en timme innan jag är hos er."


Bra att det blivit rätt med förannonseringen i alla fall, tänkte jag som har frukost överallt men fortsätter: "Ja, men det går väl bra ändå. Jag är ju hemma."


25 minuter senare står lastbilen utanför huset.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 15 september 2013 17:00

Ian har sedan en tid tillbaka visat ett stort intresse för dammsugaren. Kanske för att det är ett ljud han är bekant vid redan från magen? I och med Nalle har vi fått dammsuga en hel del. I Ullared köpte vi en leksaksdammsugare för att ge honom i julklapp.

Men Tomten hade vägarna förbi lite tidigare i år. Och som Ian har lekt med denna dammsugare!

Slangen är rolig, munstycket är roligt, hjulen är roliga, handtaget är roligt, ljudet är roligt - allt är roligt!


Ian

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards