jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 1 september 2013

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 september 2013 20:30


På Gekås kostade den här boken, Femtio nyanser av honom, runt 90 kr och jag hade hört att den snabbt blivit väldigt populär. En chic lit-bok med inslag av lite erotik trodde jag att det var... Men det här var ju så mycket mer. Jon hade däremot hört någon recensera den och visste mer än jag om den men sa inget.


Men nu vet jag mest, för på bara några dagar har jag läst ut den här cirka 550 sidor långa boken. Jag tillhör nu en bland alla miljoner som läst den första delen i trilogin. Den här boken har enligt Amazon UK sålts i fler exemplar än hela Harry Potter-serien tillsammans, men i hela världen leder fortfarande J.K. Rowling över den här bokens författare, E. L. James. 


Det var verkligen svårt att sluta läsa. Men efter parets "normala" samlag övervägde jag starkt att sluta läsa och låtsas som att nu skulle de leva lyckliga i alla sina dagar. Hon, oskuld och allt, hade vid bara 21 års ålder träffat mannen i sitt liv - och vilken man sen!


Christian är snygg, rik, sexig, charmig, intelligent och skulle verkligen vara helt perfekt om det inte vore för att han går igång på BDSM, alltså bondage, dominans, sadism och masochism. Nu är det här en helt annan värld än den jag lever i med Jon för vi sysslar tydligen (till mesta del, hahah...) med vaniljsex i vårt förhållande har jag fått lära mig. Och många fler nya lärdomar blev det, och mycket sexläsning, för 27-åriga Christian Grey och 21-åriga Anastasia Steele är kåta en hel del...


Men det som pågick bortom allt knullande, för älskade gjorde de inte,  var det som gjorde att jag ville veta hur det skulle gå. Allt skulle ju kunna bli så perfekt om det inte vore för Christians baksida - och hans sammetsröda tortyrkammare. Ett tag vacklade jag i min tro och började nästan fundera om det här var okej, båda var ju (nästan...) med på det hela. Det skulle ju till och med finnas ett avtal som de båda skulle gå igenom och gå med på. Med stoppord och allt. Men ingen utav "relationerna" med de femton kvinnorna innan som han skrivit på avtal med hade hållit något längre.


Christian hade aldrig tidigare släppt någon så nära inpå livet som han gjorde, ibland motvilligt med Ana, och han säger sig vara helt förtrollad av henne och villig att ge henne det där mer som hon vill ha. Christian påminner till viss del om en superhjälte. Han är där när hon behöver honom, dyker upp när hon minst anar det, men det här grundar sig inte i välmening utan i ett enormt kontrollbehov. Ett kontrollfreak som finner njutning i att bestraffa.


Men så finns ju den där glimten av en man där som hon vill veta mer om, vill veta varför han blivit som han blivit - vill rädda honom. Ana får reda på att Christian försökt vara perfekt i en perfekt familj, att han själv när han var 15 blev sin mors väninnas undergivne och forsatte så att vara i sex år, och att något hemskt hänt i hans barndom innan han som fyraåring blev adopterad till sin nuvarande familj.


Anastasia och Christian träffas genom en slump, egentligen skulle det varit Anas rumskompis som skulle gjort en intervju för skoltidningen. Christian är en av skolans sponsorer och rumskompisen hade kämpat länge med att få till intervjun, men när tidpunkten väl är inne blir hon sjuk och den klumpiga och oförberedda Ana skickas och ramlar helt sonika in på Christians arbetsrum. Om det här innehär att Anastasia är fel eller rätt kvinna på fel eller rätt plats återstår att se. Det här är ju som sagt första boken i en trilogi, något som jag inte heller visste när jag började läsa.


Nu skulle jag ju kunna ta till mitt låtsasmoment och lura mig själv att nu är det slut, så här gick det för Christian och Ana. Acceptera. Men nu är jag den nyfikna typen, och förresten så anade jag att just den här boken skulle sluta som den gjorde - för jag bläddrade tidigt bland bokens sista sidor... För jag vill veta. Och just därför är bok nummer två i serien beställd. I nästa vecka ramlar Femtio nyanser av mörker ner i vår nymålade svarta brevlåda... Den var dock inte lika billig som i Ullared. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 september 2013 16:52

Hoppas att de "granksar" chipsen mer noggrant än vad de korrekturläser texten...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards