jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 16 juli 2013

Mössebergs djurpark och lekplats

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 juli 2013 18:45

Välkommen till Mössebergs utsiktstorn.


I eftermiddag for vi till Falköping för att för första gången fara upp på Mösseberg och kika där. Vi hade hittat att det fanns en mindre djurpark där med fri entré i anslutning till Mössebergs utsiktstorn som byggdes 1902. Ian har ju inte så stort utbyte av så mycket än så då passade det extra bra att det var gratis.

Vi parkerade och kom först fram till detta 35 meter höga torn. Jag nöjde mig med utsikten som gavs från marken medan Jon stegade upp i tornet och knäppte några bilder därifrån. Nästan så att man såg ända hem...


Utsikten från tornet.



Uppe i tornet fick man också en fin överblick över djurparken alldeles i närheten. Och den lockade betydligt mycket mer än de höga höjderna...


Djurpark med två fina lekplatser i ett.



Vi hade ingen aning om hur stort området var så vi knallade på längst in i parken utan att göra några längre stopp till att börja med. I parken var blandningen av djurarter stor: getter, får, ponnyer, grisar, dovhjortar, påfåglar, kalkoner, kaniner med flera. Påfågelhanen var riktigt fin att titta på när han spände upp sin mäktiga solfjäder, inte lika snygg bakifrån dock...


     

Några utav de många djuren i parken.


Vi var inte alls förberedda på att området skulle vara så pass stort, och tyckte att det var lite märkligt att vi inte hört om någon som varit hit tidigare. I djurparken finns det också två stycken lekplatser och vi lekte av oss lite i den ena. Ian verkade tycka bäst om att stå och dansa med klätternätet, även om han gav ifrån sig ljudliga protester när han blev tvungen att lämna gungan...


    

Ian hittade flera saker att roa sig med på lekplatsen.


Vid parkeringen låg det passande nog en restaurang, Bredablick, som hade en fantastisk utsikt från uteserveringen. Just där satt vi och intog jättegod kladdkaka och mellanmål innan vi for hemåt igen.


 

Kladdkaka med grädde till oss och yoghurt till Ian.


Det är så roligt att dessa fina gratisställen som denna djurpark finns och vi kommer med största säkerhet att komma tillbaka och besöka parken igen.

Vill du också hitta hit så finns det mer information att läsa på Falköpings kommuns hemsida. /Jenny

 
 
Ingen bild

Linda

16 juli 2013 21:23

Jag var ju där senast jag var hemma! Kanske efter besöket hos er. Jag var också i tornet. Tydligen har jag varit där som liten också, men det har jag inget minne av. Getbarnen (vad de kallas vet jag ej skamligt nog) var så roliga att se när de lekte. Men alla djur är fina. Ian kommer säkert uppskatta fler besök också. :)

Jenny och Jon Sjöberg

16 juli 2013 21:43

Du kanske har fler ställen att tipsa oss om...? Jag råkade bara hitta det här när jag googlade i förrgår så för oss var det riktigt färskt.
Killingar. /Jenny

 
Nathalié - Mamma till Charlie

Nathalié - Mamma till Charlie

17 juli 2013 08:27

Där har jag varit många gånger, ända sedan jag var liten faktiskt :)., förr så gick påfågeln fritt, jag var livrädd för den, haha. men det var roligt när man hittade en fin fjäder från den :). förr fick man även gå in till getterna och killingarna och klappa dem, men det ändrade de för några år sen p.g.a det var någon get som blev väldigt ilsk om jag inte minns fel.

men det är faktiskt fint trots allt!

http://yarp.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

17 juli 2013 10:33

Det har mest blivit att vi åkt till Osterian, men det här var ju mycket roligare! :)
Ja, nu har jag ju sett Kung Fu Panda så hade den gått fritt nu hade jag också haft respekt för påfågeln. ;)
I Tibro får man klappa killingarna så du får åka dit om behovet blir för stort. :) Kram! /Jenny

 
Malin

Malin

19 juli 2013 15:23

Vilken utflykt :) och vilka härliga bilder, tack för att vi får ta del av dom!
Kramar

http://starchild88.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

19 juli 2013 15:50

Kanske kan vi inspirera någon till att besöka parken...? Tack för att du kikar in. :) Kram! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 18 april 16:00


Lin och Sia har tillverkat glitterflaskor, ett enkelt men väldigt fascinerande pyssel. I genomskinliga plastflaskor hällde vi olika sorters färgat glitter och diverse småsaker som stjärnor och annat roligt innan vi fyllde upp flaskorna med vatten. Ko...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 15 april 05:45


Efter förra måndagens plus har jag kämpat hårt den här veckan för jag ville verkligen inte ha två plus på raken. Och det blev det inte heller! Att det skulle bli minus visste jag faktiskt redan när jag gick och la mig igår för jag har aldrig gått u...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards