jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under juni 2013

Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 juni 2013 19:15

DHL var förbi med ett paket vid lunchtid. Bilden som vi ansträngde oss för att ta föll i god jord och nu kan vi svalka oss i en liten pool i sommar.

Den är inte så hög, runt 70 cm, men runt 3,5 meter bred så något simtag kanske man kan ta. Det är ju perfekt storlek för Ian i alla fall.

Men nu behöver vi lite värme för att vi ska få en behaglig badtemperatur.


  


Jag tog emot paketet och kunde inte hålla mig. Jag började sätta ihop den så när Jon kom hem var bassängen med sin ställning på plats. Jon fick ordna med pumpen.

Uppfyllning pågår och nu känns det ganska bra att vi har en fast vattenavgift. ;) Mycket vatten blir det och det kommer att ta sin lilla tid.

Sedan kvarstår några grejer, vi ska bland annat införskaffa ett poolskydd, längre sladd, jordfelsbrytare, en snygg poolskötare och vad det nu var. ;)  /Jenny


Ps. Poolen heter Hoben.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 juni 2013 19:06

Ian satt länge och lekte med vattenslangen. Den var visst jättespännande och att den var gul, färgen som vi misstänker är hans favorit bidrog säkert också till nöjet.

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 juni 2013 22:15

Och trädgården är väl på så vis fulländad. ;) "Gnomeo och Julia", filmen om två trädgårdstomtar från rivaliserande familjer, känner ni kanske till. En härlig film tycker vi. Så vi valde att döpa tomten efter den filmen. Han heter Julia.



(Vi är mycket för att döpa saker. Vi har en skata som hälsar på som vi döpt till Rutger Jönåker, källargubben som bor här heter Stiftelsen, våra grannar har fått ett och annat igenkänningsnamn som Coola tanten och Vedmannen, husflugan heter Jeff för att bara nämna några dop vi haft.) 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 juni 2013 22:00

Mer persilja och dill är infrusen. Gräslöken och purjolöken är på gång, och morötterna likaså. Rädisorna har vi ätit ikapp. Men vad gör vi med all plocksallad? Kan man frysa in den...?

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 juni 2013 19:15

Den här dagen började inte så bra, men så kom min barndomsvän som också heter Jenny förbi tillsammans med sin dotter Hilda. Hilda ville träffa Ian och när man såg de båda tillsammans glömdes eländet snabbt.


 


Ian var väldigt förtjust i Hildas långa hår och ville gärna leka med det och Hilda ställde snällt upp. De båda busade i vårt mini-bollhav innan vi åt lite mellanmål. Kalla det onsdagsmys. Undrar förresten hur länge som jag "får" sitta och dricka Coca-Cola framför ögonen på Ian...? Bäst att passa på.



Efter myset varvade vi ner i soffan och Barnkammarboken sattes igång på DVD och barnen lyssnade och Hilda hjälpte också Ian med en del av rörelserna. Eftersom vädret har varit som det varit idag fick vi hålla oss inomhus, nästa gång kanske det blir lek och bus i trädgården istället. /Jenny


 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 juni 2013 13:09


Regnet har öst ner hela dagen. Nalle bajsade inte imorse och jag blev ju så illa tvungen att ta mig ut med honom och Ian. Hann inte lägga ner Ian i vagnen innan han blev hysterisk av någon anledning. Kan ha varit regnskyddet, men det är genomskinligt men kanske obehagligt ändå. Har ju använt det förut, så jag vet inte.

Det tog jättelång tid att få honom lugn, men så fort jag försökte lägga ner honom i vagnen på altanen blev han ledsen igen. Höll på så fram och tillbaka ett bra dag. Ganska svettigt i regnkläder och Nalle låg ute och väntade.

Till slut kom vi iväg, men han var fortfarande inte helt nöjd. Nalle bajsade och vi vände hem. Torkade Nalle så gott det gick men han lär ju aldrig bli torr igen. Blöt stor hund luktar ju så gott!



Hemma igen började jag med maten. När jag vände mig om för att skeda upp Ians mat drog han tag i tallriksunderlägget - som det stod ett fullt Coca-Cola-glas på. Mer blött och så lite kladdigt på det.

Mejlat direkt till företaget om overallen jag beställde igår som meddelade att de inte har den kvar i lager, kan "mot förmodan" finnas någon på externa lagret. De skulle kolla upp det under eftermiddagen. Så det skiter sig nog med den...

Ian var förresten vaken från morgonen och hela förmiddagen innan jag fick honom att sova. Då passade jag genast på att busa av Nalle för han fick ju ingen långpromenad tidigare precis.

Hans regntäcke hade inte torkat från förra gången så jag tog aldrig på honom det. Om han var blöt förut så är han om möjligt ännu blötare nu. Torkar och torkar...

Dagen började förresten med att jag blev väckt av ett sms. Hade för första gången på jättelänge glömt stänga av ljudet. Det var DHL som ville leverera ett paket. När? Först imorgon. Antagligen är det poolen och den lär ju inte komma till användning inom det närmsta. Bära in förpackningen lär de väl inte göra heller så jag hoppas att den inte är tyngre än att jag orkar få den under tak.

Quornsalladen smakade i alla fall ganska gott. Och kanske att Jenny och Hilda kommer förbi och ändrar riktning för den här dagen som inte börjat så värst bra. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 juni 2013 21:30

Vinteroverallen Bridger från Didriksons.


Jajemen, för att planera framåt är ju vår grej (i alla fall så mycket som det går) och sen är det rea nu så då är det bäst att passa på. Vi sparar gärna både tid och pengar. Fast overallen jag hittade till ett bra pris fanns bara i storlek 80, men jag har läst att Didriksons overaller ska vara stora i storlekarna så det kommer nog att bli jättebra.

Frågan är dock om saldot verkligen var uppdaterat för nu hittar jag inte varan längre. Vi har fått en beställningsbekräftelse, men Miinto samlar flera olika butiker och det har inte kommit någon bekräftelse från butiken, så det ser illa ut. 

Overallen är vind- och vattentät i slitstark oxfordnylon med tejpade sömmar och 999 kronor har vi inte betalat om vi får den, för den kostade 499 kronor. Väntar med spänning på bekräftelsen. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 juni 2013 21:15

... av sin "farmor och farfar" i födelsedagspresent. Men nu är det så att Nalle har något emot formen rund.

 

Unika former verkar passa honom bättre, och bollen går då lättare att bära runt på när den inte är full med luft. Ännu en boll att lägga till den platta bollsamlingen och Nalle tackar så mycket.

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards