jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 11 mars 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 mars 2012 18:30

Inte dumt med kantarellsmörgåsar. Inte dumt alls. Kantarellerna plockade vi någon gång i höstas och de har bara legat i frysen och väntat...

  

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 mars 2012 15:45


Internetshoppen Emil & Ida.se säljer färgglada filtbokstäver att dekorera till exempel barnrummet med. Bokstäverna kostar 50 kr styck - och de är fraktfria!


Bokstäverna finns i många härliga färger och man kan också välja prickar till bokstäverna för att göra dem lite skojigare. Prickarna är självhäftande och du får själv fästa dem som du vill.


 


Och samtidigt avslöjar vi våra namnförslag till babyn...  så ni får lite tid att vänja er. Vet att pojknamnet inte är det vanligaste, men vi gillar det. Namnen har varit bestämda långt innan babyn blev till, bara att vänta och se om det blir en pojke eller flicka, tills dess kallar vi den baby I. Men vi har ju en baby redan som givetvis också fick en bokstav.


   


Besök Emil & Ida.se och beställ dina bokstäver,

eller kika runt i deras stora sortiment med varor för de små.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 mars 2012 13:15

I måndags åkte jag upp till vintern igen, närmare bestämt till Kiruna för några dagars övningar med jobbet. Jag har bara varit i Kiruna en enda gång förut, och då bara på genomresa till Narvik med familjen en höstdag. Det var länge sen, och det enda jag minns var stadshusets karaktäristiska klocktorn som jag såg genom bilrutan.

Jag och Jenny brukar ju aldrig vara ifrån varandra någon längre tid, så det var tråkigt att behöva lämna henne hemma ensam med Nalle och bebisen i magen, men vi pratade på telefon varje kväll. Fastän hotellet Kebne var fint, och sängen i rummet jag fick i annexet Kaisa var hyfsat skön, kändes det ovant att sova själv.

   

Vintern hade ännu inte släppt taget om Kiruna. Även om det blåste ganska kallt, var vädret vackert och bjöd på fina solnedgångar över fjälltoppar och frusna sjöar, som givetvis var överkorsade av oräkneliga skoterspår.

Jag begav mig ut på upptäcktsfärd i centrala Kiruna, och hittade några fotomotiv. Nedanför hotell Ferrum hade man satt upp vacker belysning i träden, och vid stadshuset hade lämpligt nog sparkarna en egen parkering. "In Sweden we call it a kick"...

 

Närheten till Sveriges enda rymdraketbas Esrange märktes bland annat genom en uppställd Maxus-raket inte långt från stadshuset. Jukkasjärvi ligger inte heller långt bort, fast det blev inget besök i det berömda ishotellet. Inte heller i den gamla kyrkan, som ska vara den äldsta bevarade kyrkan i Lappland, men både hotellet och kyrkan lär väl finnas kvar ett tag till. Jag tog bara en bild av kyrkan utifrån, men väl därinne kan man annars enligt uppgift beskåda en altartavla av konstnären Bror Hjorth, där Jesus porträtteras som en mörkhyad man. Bara en sån sak, ovanligt så in i Norden...

 

Något som inte är ovanligt så långt upp i norr, är i alla fall sauna. Givetvis hade hotellet bastu, två stycken faktiskt, och jag tog mig såklart ett bad i Kaisas lilla källarbastu med relaxavdelning. Medan svettdropparna rann nedför pannan, började jag fundera och försökte räkna upp hur många ställen jag badat bastu på. Något besviken kunde jag konstatera att jag bara gjort det på cirka tjugofem olika platser. Jag trodde faktiskt att det skulle vara fler, så många gånger som jag ändå badat bastu, men det lär bli fler tillfällen och platser vad det lider.

 

I fredags lämnade jag Kiruna för att några timmar senare drabbas av "vertikal jet-lag", när jag klev ut ur planet i Karlsborg och konstaterade att våren hade kommit med stormsteg. Det var skönt att vara tillbaka, särskilt eftersom det var min och Jennys tioårsdag. Kiruna bra, men hemma bäst... /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 mars 2012 09:45

Bäst
Att vi fick fira vår 10-årsdag tillsammans, lite grann i alla fall.


Sämst
Summan vi måste betala för lagningen av bilen. Så trist med mycket pengar som man inte ser vad de gått till. För inte öppnar vi huven för att kika på den nya kamremmen. Var den nu sitter...


Citat

"Jag tar dom inte om dom kommer bakifrån. Jag tar dom bara om dom kommer från sidan."

/Johan, och självklart handlade det om hur han sköter in- och utlastning på jobbet. Eller vad trodde du?


Godast
Hälften av varje.


Roligast
Någon på Arla var nog less på sitt jobb och skojade till det...

 

Arla är dock inte lika förtjusta i det harmlösa tilltaget. Men familjen som gjorde upptäckten väljer att inte skicka in förpackningen för de vill inte att någon ska få skäll för det här. Bra där! Läs mer här.


Tråkigast
Morfars bortgång, även om han fick ett fint avslut.


Bästa köp
Hotellreservationen - måste bort lite nu...


Låt
Loreen - Euphoria

 

Veckans ord
Soundosfär. Det här är motsatsen till radar och ekolod, typ, alltså för sånt som man hör istället.

I alla fall tills någon berättar vad det heter på riktigt.

"Det hördes tydligt på min soundosfär" eller "soundosfären registrerade tranornas skrän"...

 


Film
Bara sett dåliga filmer...


Favoritgott

Godisasken som skickades till Jons hotell.
 
Vill
... ha lite flyt igen.


Surt värre!

Citronen som användes till cheesecaken.

Och att löparbanan kanske gått sönder...


Dummast
USA:s vapenlagar... Fritt fram att bära vapen så länge de hålls dolda.

Hittar inga ord för hur dumt det är... Läs här.


Veckans bild


Förväntningar på nästa vecka
Ultraljud, dietist, tvätt, betala bilreperationen...


Helgplan
Lediga ju!
 
Övrigt

 

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards