jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 23 september 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 september 2011 20:45

Jag tror banne mig att jag aldrig sett en norsk film förut. Men jag är glad att Trolljägaren blev den första!

Filmen påminner en del om Blair Witch Project. Tre norska studenter ger sig ut för att göra ett filmprojekt om tjuvskjutna björnar, och råkar hitta... en trolljägare! Ja, tro det eller ej.

 

Trolljägaren är en något udda figur, en enstöring som först inte vill vara med på film. Men studenterna följer efter honom, och slutligen faller han till föga och går med på att medverka i dokumentären.

 

I det natursköna landskapet ger de sig ut på trolljakt. Studenterna får lära sig att de riktiga trollen inte har mycket gemensamt med sagorna. Dessutom bör man veta följande i grundläggande trollvett:

1) Var aldrig ute i skogen efter solnedgången. 2) Gå inte på långpromenad där troll finns, om du är kristen. 3) Var utrustad med ultraviolett ljus, även på korta promenader. 4) Gå aldrig så fort att du svettas. 5) Var skeptisk till stora mosstäckta träd. 6) Lyssna inte på erfarna "fjällfolk", de vet inte något om troll. 7) Gå ensam, du vet aldrig om någon av medföljarna är kristen. 8) Om du möter ett troll, gräv ner dej och vänta på soluppgången.

Jag gillade filmens dokumentärfilmskaraktär, samt givetvis det vackra norska landskapet. Specialeffekterna är förbluffande, och slår många hollywoodproduktioner på fingrarna. Men det som gör Trolljägaren extra sevärd, är att den faktiskt också är morsom, alltså rolig! Jag blev grymt imponerad av våra grannars känsla för film. Och jag ska genast åka och köpa lite UV-ljus. För nu vet jag att troll finns på riktigt. Ikke sant...? /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 september 2011 20:33

Vi behövde spagetti och köpte ett paket Barilla för då fick man en pastaslev med på köpet. Yay! Erbjudandet fanns på ICA Supermarket (i Karlsborg).

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 september 2011 20:22

 

Jag fastande verkligen för hinderbanan i Karlsborg - även om jag är värdelös på den. Det blev ett varv idag också. Den här gången tog jag mig lite högre upp på stegarna, så ett visst framsteg blev det. Det ser ju inte så högt ut nerifrån, men väl där uppe... Usch! Om det inte vore för att jag visste att jag ramla ner och slå mig förlamad så vore det inte så hemskt. Men nu vet jag det.

   

Jon däremot är jätteduktig och gör precis som man ska: klättrar högt upp, hoppar långt ned och allt det där. Men huvudsaken är att vi har roligt - och det har vi! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 september 2011 20:16

Innan jag och Jon gav oss i kast med hinderbanan i Karlsborg fick Nalle testa på några utav stationerna. Och han var jätteduktig! Det är roligt när vi kan ge honom lite varierad motion - och han tyckte också att det var spännande! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 september 2011 09:44

Vi ser inte alls mycket på TV. Tror inte att vi följer en enda serie, men ikväll ska jag se på Skavlan, SVT1 kl. 21:00. En utav gästerna är nämligen Kevin Costner och det kan bli intressant. Kevin Costner gästar programmet med sitt band Modern West. Bodyguard är en utav mina favoritfilmer och mycket tack vare just Kevin Costner. Vad passar då bättre än lite mysig fredagmusik:

Whitney Houston - I will always love you. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 september 2011 09:33

Varför finns det inte en knapp på tangentbordet för snabela?

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 september 2011 09:22

På något vänster har jag återkommit till Martin Melins blogg. Ena dagen finns det bilder på honom i polisuniform, andra dagen halvnaken i badrummet! (Men texterna är också bra...)

Just nu finns det en massa foton på honom när han är omgiven av kändisar som Emma Wiklund, Mia Skäringer, Agneta Sjödin, Rickard Sjöberg med flera.

Men det här är säkert bara ett tillfälligt tidsfördriv. Något övergående... Jag menar, halvnakna män, eller män i polisuniformer - vem gillar sånt?! /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards