jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 6 juli 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 juli 2011 22:00

... att vi skulle ut i den stora skogen och plocka en massa kantareller. Men det enda som vi fick med oss hem därifrån var barr och fem fästingar, två på Nalle och tre på mig! Nu får jag väl anaplasmos också... Dessa ruggiga kryp fortsätter att hemsöka oss. 

Vi hade med oss Nalle, som har börjat bli lite trött på att bara gå runt kvarteret fyra, fem gånger om dagen...

En lugn skogspromenad gjorde både honom och oss gott. Jon blev väl kanske lite ledsen över att vi inte hittade någon svamp... Det är nog något som jag får ta på mig, för jag vill egentligen inte hitta någon svamp. Visst, det är gott med kantareller, men vägen till min mun är för lång för min smak. Leta, hitta, plocka, rensa, förvälla, smörsteka... Bla, bla, bla. 

Ett bra exempel på hur jag har siktet inställt på annat i skogen hände för många, många år sedan. Mamma var ute i stora svampskogen och plockade svamp för glatta livet - hon är en rikig jäkel på att hitta svamp rent ut sagt! Sämre var hon på att hålla reda på bilnyckeln... som hon tappade. Som tur var hade hon mobiltelefon, och som tur var hade hon en snäll dotter, som cyklade flera kilometer till henne med reservnyckeln och fick också cykla hem igen. Medan hon kunde ta bilen och köra hem med all svamp, hade ju glömt släpa med cykelstället...

Historien tar inte slut där. Något senare följer jag med henne ut i skogen för att leta svamp. Någon svamp hittar jag inte - MEN jag hittar bilnycklarna! Snacka om att hitta ett barr i en lövskog!

Jon hittade i alla fall något att äta: det här blåbäret.

Och förresten så kom vi inte alls helt lottlösa hem. Har ni inte hört talas om wienerbrödssvampen, biskvisoppen, prinssessbakelsekantarellen och jordgubbsbakelseskivlingen...? Det är "svampar" som jag mycket hellre plockar - och äter! /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards