jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 18 juni 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 juni 2011 22:29

Jag måste erkänna att jag har dragit mig lite för att se denna film, The King's Speech. Och det i tron att det här är ett trist brittiskt historiskt kostymdrama - och vem vill se det en mysig lördagskväll? Med mina aningar infriades inte alls, som tur var. The King's Speech slog mig med häpnad! Och även Oscarsjuryn eftersom den här filmen nominerades till 12 Oscarsstatyetter och bland annat fick ta emot pris för bästa film. Nu har jag sett den - och jag förstår varför.

Colin Firth gör rollen som den stammande prinsen Albert som mot sin vilja måste bli kung. Men en kung kan inte stamma, annars så besitter hertigen precis de egenskaper som gör en god monark.

 

Prins Alberts fru, Helena Bonham Carter, söker hjälp hos den märklige Lionel Logue, som gestaltas av den oefterhärmelige Geoffrey Rush. Lionel Logue är en misslyckad skådespelare som under första världskriget hjälpte traumatiserade soldater att återfå sin röst efter många plågsamma erfarenheter.

Och det är just den här filmens dialog som är så otroligt träffsäker att jag får rysningar. Att diskussioner mellan bara två människor i en kal miljö kan framkalla så många känslor är fenomenalt! Skådespeleriet från alla parter är exakt och replikerna sitter som gjutna.

På många excentriska sätt försöker Lionel hjälpa prinsen, som han väljer att kalla Bertie för att få en mer familjär relation under deras sessioner. De hoppar, skriker, sjunger, svär - all världens knep tas till för att råda bot på Berties handikapp. Ett handikapp som är djupt rotat i misshandel i barndomen. Denna inblick ger filmen ytterligare djup.

Kan prinsen få hjälp med att hantera sin stamning utav en självlärd logoped? Det vet jag. Och jag antar att även du anar åt vilket håll det barkar, men det är resan dit som gör filmen mycket, mycket värd att se. /Jenny

En liten tjuvtitt...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 juni 2011 18:38

Japp, vi har sagt det förr och vi säger det igen: Han är badtokig!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 juni 2011 18:29

Jag har testat att odla rädisor i blomlåda och det fungerade. Skördade första rädisan idag och den smakade precis som rädisor ska smaka. Hoppas på fler! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 juni 2011 15:30

Hur mycket Coca-Cola var det egentligen i vinsten från Emma-Lou? Dessa bilder kanske ger en aning om hur mycket det var. Och även ett hum om hur glad jag blev och är för denna vinst! /Jenny

   

Äkta kärlek...


I Coca-Cola-himlen...


Mer äkta kärlek...


http://www.finest.se/Emma-Lou

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 juni 2011 08:38

... under fredagskvällen. Vatten, bör ju då tilläggas förstås. Han kör inte varannan vatten utan vatten hela vägen. Mycket vatten. Och tio i två i natt tyckte hans lilla blåsa att den hade fått för många klunkar vatten.

I mörkret i hallen låg en rastlös hund och gnällde något om att han aldrig skulle dricka så mycket mer. Denna klagan väckte mig. Maken hörde inte denna klagosång utan sov bekymmersfritt vidare. Jag insåg ganska snart att det var bråttom och slängde på mig lite kläder och kastade mig genom dörren, ut i den dunkla natten med en ivrig hund. Nalle kissade ganska snart ner hela byn. Sedan återvände han betydligt lugnare till hemmet. Efter att ha stått ute för kallt klädd i en kylande blåst kvicknar man till ganska fort efter det förkortade besöket i drömmarnas land.

Väl hemma somnade Nalle snart igen. Inte jag. För i sängen låg maken och drog timmerstockar som måste har hörts ända till pappersfabriken i Piteå! Men en sylvass armbåge i sidan, i makens då förstås, rådde snart bot på detta oväsen. Och snart kunde alla sova djupt under nattens få resterande timmar. Stort tack till Jon och Nalle för denna underhållande natt. Måtte vi aldrig få uppleva den igen. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards