jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 11 april 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 april 2011 23:01

... Lotta! Här är inte alls humöret på topp jämt. Så det så! Förresten så hälsar Bambis mamma att hon lever och har det jättebra! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 april 2011 22:42

Det här har varit en riktigt skön dag. Vill inte att den ska ta slut! Det har varit varmare än varmast. Fått så mycket solljus att jag är helt övertygad om att jag inte på något vis kan vara släkt med Dracula...

På eftermiddagen satt vi på balkongen och njöt. 18 grader i skuggan! Vi planerade inför sommaren, såg över våra semesterplaner. Kändes helt rätt i solen! Inte helt omöjligt att det blir en vända till Piteå redan i slutet av maj, men vi får se. Det var väl lite oklart hur många semesterdagar Jon har att ta ut. Sedan lockar JärvZoo igen - helt klart förra årets bästa upplevelse.

Framåt kvällen kallade min speltokiga mamma igen. Min och Jons taktik är nu att spela det där spelet så mycket med henne att det till slut står henne upp i halsen. Bara inte vi når dit först...

När vi sedan, sent om sider kom tillbaka hem fick jag ett infall: jag ville ut och jogga! Det har jag inte gjort med mening sedan förra sommaren någon gång.

Jag klarade i alla fall första delmålet: joggingkläderna passade fortfarande!

Först hade jag tänkt ta ett varv i det närliggande spåret som är 2,4 km, men där släcks belysningen klockan 22. Insåg att jag aldrig skulle hinna runt så istället blev det en liten vända i byn. Orkade jogga hela den tänkta sträckan! Men var ganska mör i benen när jag kom innanför dörren... Jobbigaste dryga tretton minutrarna på länge. Ser fram emot morgondagens ljuva träningsvärk.

En härlig dag är snart till ända, men vi tog vara på den så gott vi kunde. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 april 2011 15:45

Fler vårtecken.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 april 2011 15:30

  

Jag vann Bambi på DVD hos Bokhunger och idag kom filmen. Bambi är en riktig favorit, det var absoluta älsklingsboken när jag var liten. Jag ville höra den varje kväll och pappa kunde den utantill. Kanske lade den här boken grunden för både min djurkärlek och vegetarianism...?

Det här var verkligen en riktig toppenvinst och det ska bli kul att se filmen!


"Kaninen Stampe kom skuttande in i gläntan.

- Nu är det klart! Nu är han här! ropade han. Den nya prinsen är född.

- En ny prins? hoade ugglan där han satt på en gammal stubbe. Var är han? Skynda er! Vi måste se honom!

- Följ mig! ropade Stampe.

Det blev ett fladdrande med vingar och smattrande av lurviga tassar när alla djuren rusade efter Stampe. Snabbt som vinden ilade de fram bland träden för att få se den nyfödda prinsen.

Djupt inne i skogen fann de den lilla prinsen där han låg tätt intill sin mamma. Det fläckiga, lilla rådjuret tittade på dem med stora, förvånade ögon.

Sedan sträckte han försiktigt på frambenen och försökte resa sig upp! Men benen sviktade och gled åt sidan. Den lilla stackarn föll pladask på magen.

- Han är lite darrig, tycker jag, sade Stampe till babyns mamma. Han ser inte ut som en prins precis. Vad ska han heta?

- Bambi, svarade mamman.

Bambi reste sig upp igen. Den här gången lyckades han stå på benen. Mamman tittade stolt på honom."

 

Ett litet utdrag ur boken Bambis första år från Kalle Ankas bokklubb, tryckt 1978 i Danmark. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 april 2011 15:27

Vår är lika med städ... Idag var det bilens tur att få sig en uppfräschning. Ut med rubbet, fram med städgrejerna och sen var det bara att sätta igång!

Konstigt nog var bagageutrymmet smutsigast. Hmm... hur kan det komma sig? Där sitter ju bara Nalle, renligheten själv...

Jenny gav sig djärvt ikast med all skit och sand, och efter en stund hade vi i princip en helt ny bil, skinande ren.

Nackdelen med en ren bil är tyvärr att rostfläckarna syns ännu bättre... Suck! Nåja, det får bli ett senare bekymmer. Någon som brinner för rostskyddsbehandling? Ni vet var vi bor... 

 

Vi är så bortskämda och även idag blev vi bjudna på mat. Benke hade lagat till en jättegod rätt: ugnsstekt ostgratinerad korv med tomater och purjolök, samt hemmagjort potatismos. Fantastiskt gott! Vet inte när jag åt ugnsstekt korv senast, men jag hoppas att det inte dröjer länge till nästa gång. /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 april 2011 14:56

 

Nu har vi fått tummen ur och bytt bilden på oss. Det var väl så dags. Att ingen sagt till oss - vi hade ju mössor på oss!!! Det är vår, nästan sommar, inte behöver man ha några vinterkläder nu. Glad vår på er!

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards