jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 28 mars 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 mars 2011 19:10

Hämtmat i all enkelhet.


När våra gäster landat, och efter att ha sett dagens avsnitt av Hem till gården (min och Jons gamla favoritserie!) vankades det mat. Vi började i all enkelhet med hämtmat. Och varifrån hämtar man godaste maten? Jo, från Tibro Bar & Grill förstås.

Det blev två pizzor, en halvt inbakad pizza, en stripstallrik, en pitabrödstallrik och en dagens med fisk och stekt potatis. Och det är så man mättar sex vuxna människor!

Fast det gick visst att trycka ner lite bullar och bananmuffins. Några goda kardor, som Marianne fraktat de över hundra milen fick också sätta livet till. Nu rök även den vita chokladmoussen som dekorerades fint med hallon, blåbär och mango.

Vit chokladmousse med hallon, blåbär och mango.


Efter maten tog alla det lilla lugna och vilade ut lite här och var i hemmet. Men snart behövde en hund rastas, DVD-spelaren behövde också luftas med film som underhåller Jon och pappa Folke. Marianne har tagit en andlig tripp med min mamma Kristina och är på seans. Här roas alla!

På tal om roas... Nu blandas det dialekter hej vilt här. Väschötska möter norrländska - och pitemål. Folke var inte sen att ställa upp på ett litet smakprov. Varsågod och njut!

Dialektprov.


Ja, så skôj har vi här! Imorgon däremot blir det sjukhusbesök för Jon, inte lika roligt. Bara att hålla tummarna för att Jons fot läker som den ska.

Hoppas att ni har haft en bra dag, allesammans! Många kramar till er. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 mars 2011 18:56

 

Stort tack till Skrivmoster för TIA-lotten och gratulationskortet som kom med posten idag. I lådan låg också det fina ugglehalsbandet från Pinkordead som jag vann hos bykarolinaa. Tack till er båda! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 mars 2011 15:26

Snart åker vi till Ullared! Jippi! Längtar massor...

Men vad får vi inte missa att lägga i vagnen när vi går omkring på Gekås? Vet ni något som är riktigt prisvärt? Något vi inte får gå förbi? Något som är ett riktigt fynd? Kom gärna med tips. (Det får givetvis finnas i affärerna på området utanför också.)

Jon brukar köpa skärp, för det tycker han är billigt och mamma kaviar - så att det finns det mesta av det mesta vet vi. Men vi vill göra fler klipp! Jag har ju inte krånglat på takboxen för ingenting... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 mars 2011 10:43

Nu har Folke och Marianne kommit! Den här gången var tåget nästan i tid, de kom 9.34, mot utsagt 9.27 så det får vi vara glada för. Nu ska vi umgås!

Nalle har redan hunnit bli bortskämd utav farmor och farfar...

 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 mars 2011 07:15

Jenny hävdade att jag nån gång i ett svagt ögonblick lovade att läsa en av hennes favoritböcker. Och eftersom jag har så dåligt minne, kan jag bara utgå ifrån att jag verkligen gjorde det. Därför kom det sig att jag nu har läst Mina hemligheter av Sophie Kinsella.

Utan att ha någon tidigare erfarenhet av så kallad "chic lit", det vill säga böcker skrivna av och för kvinnor, men efter att sett min beskärda del av romantiska komedier, kan jag hävda att detta är en typisk tjejroman.

Men, är detta nödvändigtvis något dåligt? Och kan en kille läsa chic lit? Och kommer han att bli utskrattad av sina muy macho-kollegor på jobbet? Svaret är, som i det mesta, både ja och nej.

Bokens huvudperson är Emma Corrigan, en något bortkommen marknadsassistent på londonkontoret i ett stort multinationellt företag. På en flygresa hem från ett katastrofalt affärsmöte, som hon fullständigt lyckats klanta till, hamnar planet i ett oväder. Flygrädd som hon är, råkar Emma berätta alla sina hemligheter för en okänd amerikan i flygstolen bredvid, i tron om att planet kommer att krascha och att hon ska dö. Och hon har mååånga hemligheter, den ena mer pinsam än den andra...

Nu kraschar ju inte planet. Tur det, för det kunde i så fall ha blivit en väldigt kort bok med ett snöpligt slut. Istället skiljs Emmas och den okände mannens vägar på flygplatsen, för alltid tror Emma. Döm om hennes förvåning och förskräckelse när amerikanen en kort tid senare dyker upp på hennes jobb och visar sig vara - företagets grundare!

När det dessutom visar sig att mannen kommer ihåg henne, och alla - jag menar verkligen alla - saker som Emma berättat för honom, är det som upplagt för förvecklingar. Det som komplicerar det hela ytterligare är att Emma upptäcker att hon känner... ja, något för den mystiske och berömde Jack Harper. Det vore väl inte fullt så illa, om nu inte Emma redan var ihop med Connor, som faktiskt påminner lite om Barbies Ken (en av Emmas hemligheter) och som jobbar på samma företag.

Sophie Kinsella skriver på ett lättläst och målande språk. I boken figurerar många personer, men fastän jag är en sån där som har väldigt svårt att hålla isär vem som är vem i böcker (och i verkligheten också - fast det är en av mina hemligheter...), hänger jag med lätthet med i svängarna. Karaktärerna levandegörs på ett självklart sätt, och Sophie Kinsella återknyter med finess sådant som hänt tidigare i handlingen. Ibland får jag bläddra långt tillbaka för att konstatera att ja just det, det sa eller gjorde hon ju faktiskt...
Det är fart och fläkt hela tiden, och i mitt huvud kan jag höra den typiskt engelska dialekten i dialogerna, trots att jag läser på svenska. Så pass indragen i handlingen blir man.

Jag får lite Bridget Jones-vibbar, men tycker att detta är en roman som står helt på egna ben. Lite märkligt att denna bok inte blivit filmatiserad (än), medan Sophie Kinsellas andra bok En shopaholics bekännelser blev det. I mitt tycke är detta en mycket bättre handling än den om en tjej som maniskt shoppar

loss märkeskläder. Okej, lite av shoppingtemat finns ju även i denna bok, men den går lite mer på djupet än så. Och enligt mig slår Mina hemligheter Bridget Jones dagbok. Med hästlängder.

Jaha, ja. Är det då något negativt att Mina hemligheter är chic lit? Nej, inte alls. Det är ingen feministisk bok i den meningen att alla män är svin och alla kvinnor är felfria. Kan en kille läsa denna typ av litteratur? Ja, varför inte? Jag kom på mig själv att skratta högt flera gånger under läsningen. Den här är en riktigt humoristisk bok, som jag varmt kan rekommendera både killar och tjejer.

Till sist: kommer killen (i detta fall jag) att bli utskrattad på jobbet nu? Nja, det beror nog på om hans machopacho-arbetskamrater faktiskt läser tjejbokrecensioner på lilafärgade bloggar. Men det är väl i så fall en av deras hemligheter, antar jag... /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 mars 2011 07:00

Så fort jag hörde talas om den här boken, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, visste jag att jag ville läsa den. Det lät som en bok helt i min smak, men på grund av tidsbrist tog det ett tag innan jag satte tänderna i den. Men när det väl var gjort gick resten som ett rinnande vatten. Jag läste och läste och fick följa med huvudkaraktären Allan Karlsson på en hisnande, och stundom otroligt rolig resa genom hela hans hundraåriga liv - och lite till...

Boken börjar med att Allan Karlsson, precis som titeln avslöjar, kliver ut genom fönstret på det äldreboende han bor på. Och ett nytt äventyr för Allan Karlsson tar sin början.

I boken får man parallellt med nutiden tillbakablickar som ger en större insikt i vad han har haft för sig i sina fornstora dagar. Inte kunde man väl ana att atombomben faktiskt är hans fel...?

Han träffar under bokens resa många kända storheter som Franco, som han faktiskt räddar livet på, den amerikanske presidenten Truman, han förolämpar Stalin och det visar sig att Allan Karlsson i det stora hela har haft en stor påverkan på många utav världens händelser under sitt livs frammarsch.

I den nutida berättelsen hamnar Allan på ett resecentrum efter att ha flytt från ålderdomshemmet. Därifrån ska han resa vidare men lyckas få med sig en knarklangares väska - i den finns en hiskeligt massa pengar! Någon annan kanske hade lämnat tillbaka pengarna och på så vis sluppit få både brottslingar och poliser efter sig, men inte Allan inte.

Den här boken är mycket underhållande, skojfrisk men ibland även lite makaber. Jag gillade den!

En liten smakbit:

"Kvar vid middagsbordet blev Allan och Julius som båda undrade hur det kunde komma sig att en veterinär med hästsvans hamnat som misslyckad gatuköksägare i den sörmländska obygden. Veterinär med hästsvans, förresten, vad var det för ordning? Tiden var verkligen ur led. Annat var det på Gunnar Strängs tid, då syntes det på håll vem som hade vilket yrke.

- Finansminister med hästsvans, skockade Julius. Det vore något det..."


Jonas Jonasson heter författaren bakom det här mästerverket - som blev den mest sålda boken i Sverige 2010. Boken ska också bli biofilm med Felix Herngren som regissör, inspelningarna beräknas börja sommaren 2012. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards